2009-02-28

Ett par utställningstips

Fotografins Hus c/o Konstnärshuset (Smålandsgatan 7, Stockholm) visas just nu en utställning av Desiree Dolron. Jag blev lite besviken över att utställningen inte innehöll fler verk och att lokalen kändes för liten för de i sammanhanget relativt stora bilderna. Trots det är jag väldigt glad att jag gick dit. Bilderna är vackra, vackra, och att de är datamanipulerade gör dem inte mindre intressanta.
Utställningen pågår till den 22 mars.

Bild: Desiree Dolron

Idag var det även vernissage på Waldemarsudde's Carl Larsson utställning som pågår till den 31 maj. Här trängdes jag glad i hågen i två och en halv timma och hade förmodligen stannat ännu längre om vi inte haft en annan tid att passa. 
Fint urval av bilder, bra hängda och bra belysta. Jag tror att jag kanske inte alltid ser så noga på Carl Larssons bilder eftersom de under hela min livstid så flitigt reproducerats och synts i alla möjliga sammanhang. Men att se dem i originalstorlek istället för i en bok eller tidning, och framför allt att se dem med sina ramar, gav en alldeles ny känsla.
Så nu är jag lite småkär i Carl Larsson. Det pirrar lite i kroppen. :-)

Bilden tagen från vernissagekortet.

För den som är intresserad av växter så är utställningen värd att ses bara för den skull. I nästan varenda bild finns blommor. Och Karin Larssons buketter som står på bord och skänkar i akvarellerna är så ljuvligt udda och speciella. I en vas alldeles ensam på ett bord står en tallkvist, nyutsprunget björkris, videung och en röd tulpan. I en annan bild trängs rosablommande pion med kaprifol i kruset. Och när Carl Larsson ställt den ymnigt blommande prinsesskatusen på bordet är det nästan som om han glömt av resten av bilden, så noggrant och känsligt är de stora, rosa blommorna återgivna.

För den som inte bor i Djurgårdens absoluta närhet men vill se utställningen passar jag på att ge tipset att vänta till i maj. Djurgården är som absolut vackrast i lövsprickningen när alla ekbackar har en tjock matta av vitsippor. 

*
Apropå blomsterbuketter läste jag förresten idag att det har utförts en studie vid Harvards universitet som visar att folk som omger sig med blommor i små buketter, gärna i husets alla rum och gärna fler buketter i samma rum, utvecklar en större medkänsla. De blir också mindre ängsliga och oroliga.

5 kommentarer:

Lisas torp sa...

TACK för tipsen! Den fotoutställningen verkar ju jätteintressant!

Ja, Cal Larsson var ju helt otrolig - både skicklig och dessutom en stilbildare när det gäller heminredning och annat...hm...fast det var säkert Karin som stod för inredandet - men ändå!
Hans akvareller är ljuvliga!

Intressant detta med blombuketterna!

Ha nu en härlig söndag!
Kram
Lisa

Lisas torp sa...

...trodde först att fotot var en olja i Odd Nerdrum-stil!:)
Men det är lite samma känsla!

Angel.Pearls sa...

Tack för tips -fina bilder du visar!//Eva

Marie//Tekla Maräng sa...

Skulle precis som dig vilja att någon badade och framför allt masserade ordentligt in lite lotion.
Men ingen av hundarna verkar att förstå den galoppen.
Har du redan hunnit se Carl Larsson utställningen? Tänkte också ta mig dit någon vardag och kolla läget, kul att se tavlorna i orginalstorlek och inte på kakburkar och lite större vykort.
Karin var ju en riktig stillbildare som aldrig fick bli erkänd för sitt.
Hoppas att solen lyser på dig och att du har en skön söndag.
Kram Marie
Jodå har tittat på Wasaloppet.

gulle hexan sa...

hejsan..:)
åå så underbara bilder..lyllos som bor nära å kan se...
men stort tack för du visar bilder ..så sköna..
å tack för tips...:) jätte härligt..
ska ut å räfsa nu:)
Stor kramm