2009-02-14

Återvinning

När vi flyttade in i vårt lilla Hus för ett och ett halvt år sedan var en av de saker vi upptäckte att vi led brist på speglar. Vi hade däremot några ärvda målningar som lossat från sina ramar och det absolut fulaste badrumsskåp i brun plast man kan tänka sig på toa. Istället för att köra badrumsskåpet till tippen så slog vi sönder det och tog tillvara de två speglarna. Och skar till den ena att passa en av ramarna. Så blev det en prydlig 30 x 40 rak- och makeupspegel av det.



Målningarna har vi förstås kvar, de kan vi när som helst montera tillbaka i ramarna om vi vill.
Det här är återvinning som jag är nöjd med. Att göra något brukbart av det man har till hands och helt och hållet gratis dessutom.

*

Och så en utmaning från Tekla Marängs livsnjutarblogg; jag ska berätta sju sanningar om mig själv. Ja, det är väl bara att börja att skriva och se var jag hamnar... 

1. Jag slutade gå i högklackat ett par år efter att jag träffat min man. Det kändes efter ett tag rätt underligt att alltid behöva titta ner på honom. Så nuförtiden är jag sällan markant längre än andra kvinnor i sällskapet (vilket jag ofta var förr om åren).

2. Stiger jag upp före halv åtta på mornarna befinner jag mig i koma under dagens tre, fyra första timmar. Inte ens kaffe hjälper för att få fart på mig, och att förvänta sig att jag kunna föra ett normalt samtal... nej, glöm det.

3. Jag har ingen humor. Jag kan inte tänka mig ett sämre sätt att tillbringa en kväll än att se en komedi på bio/dvd/video. Jag förstår inte poängen med komedier helt enkelt. (Jag skrattar inte ens åt böcker som andra tycker är roliga; som Tre män i en båt till exempel... ) 

4. När jag var tonåring var jag så blyg att jag inte vågade ringa Fröken Ur. Jag skämtar inte, det är sant. Det är något bättre nu, men fortfarande så lyssnar jag nog hellre än pratar när jag träffar nya människor.

5. Jag samlade under flera år på pyjamasar och nattlinnen. Nattlinnen från 50- 60tal och pyjamasar från vilken tidsepok som helst. För ungefär 20 år sedan slutade jag samla. De flesta av mina babydoll nattlinnen har jag gett bort, men herrpyjamasarna använder jag. Det betyder att min man brukar skämmas över mig när vi vid enstaka tillfällen har gäster för övernattning. Det är inte så att han försöker påverka mitt val av nattklädsel, men jag vet att han helst ser att jag inte dyker upp till frukost i någon jerseypyjamas från 70-talet med stiliserat blommönster i brunt och orange eller rutor i grönt och skärt. Det brukar heller inte vara populärt med modell x-large pyjamasar med hängig gren. (Men jag har nött ut de flesta nu, har bara ett hyllplan kvar i garderoben... )

6. Jag skriver fortfarande önskelista åt tomten. (Men nästa år ska jag nog trycka upp den som flyer, för han verkar aldrig hitta den... )

7. Mina favoriträtter kommer nästan alla från det japanska eller kinesiska köket. Och får jag välja vad jag ska laga för festmåltid under en lång eftermiddag i köket så blir det ofta något därifrån också. (Men jag måste ha min egen grönsakskniv, utan den är matlagningen inget kul... )


Ja det var lite om mig det. Jag har sett att de flesta av mina favvobloggisar redan har haft den här utmaningen, så jag väljer att skicka den vidare bara till Jamande Hunden, Sture och Sockergården. Hoppas att ni vill vara med.

11 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Härligt blyg fördetta tonåring utan humor som bara har ETT hyllplan kvar av sin älskade samling av nattdräkter tycker att det är tråkigt i köket utan sin grönsakskniv och hamnar i koma för kl 7.30.

Jisses verkar blir mer komplicerat en att det klarnar för mig.Men ack så intressant, säger som dig man blir bara mer nyfiken.

Flyers till tomten tror jag är en utmärkt ide, han verkar ha dimmsyn plus vara väldigt närsynt:) Men att du inte har någon humor tror jag inte ett dugg på!!!
Koma var ordet sa Tekla, jag är absolut lika dan finns inte en chans till vettig kommunikation där inte, så tidigt.
Kram Marie

Lisas torp sa...

Supersnygg spegel! Ja, de bästa och finaste sakerna hittar man allt på såna ställen, dessutom är ju själv tjusningen att det inte kostar skjortan!

Kul att höra lite om dig. Intressant detta med pyjamasarna! Hm...då skulle du sett min moster Floras nattdräkter! Då hade du nog gått igång!:)
Det där med flyers till tomten tycker jag var fiffigt! Varför har jag inte tänkt på det?!
Ha en skön söndag!
Kramar
Lisa

gulle hexan sa...

åååå nej... aja ok då;) antar utmaningen...
bra å härligt med din återvinning.. det gillar jag.:) håller med dig!! jag funkar inte!! på morgonen heller.. så det får dröja med min uppstigning.
kraaaaaamm

Marie//Tekla Maräng sa...

Glömde ju skriva att spegeln vart jätte fin, så långt hade jag nog aldrig tänkt som att spara speglarna. Smart och snyggt.
Kram Marie

Anonym sa...

suveränt! Jag älskar din toarullehållare!

Skomakartummen sa...

He he.. roligt att läsa dina sanningar. Smart med ramarna, själv letade jag i dag efter en gammal ram men men man hittat inget om man letar ;0)
Ha en bra söndag
kram sari

Lilla Eken sa...

Tove: Jaa, du menar den otroligt snygga ståltråden ja... Hmm... man skulle kunna säga som så här: Nöden har ingen lag... (Ser du, jag kan oxå vitsa till det kring toa-papper!! :-).)

gulle hexan sa...

kära lilla Ek:)
jag blir absolut inte arg.. för det där med vikten.. icke..:)

jag föredar ska jag säga ,,dig ..
runda goa personer.. älskar min runda gubbe:) finns det något goare än en rund skön mjuuuuk kropp?.. nääee..
det är inte direkt de jag menade...som tex banta eller så..
hehe.. utan att jag gärna blev av med lite tuttar o mage..så att säga..:).ett himmla besvär att släpa på-..*ryggvärk*

ja du.. höjdskräck..:
KAN ha med balans sinnet att göra.som sitter inne i örat.. nånns tans..
inte alls roligt.. men man förlorar lixom. *balans både yttre å innre*... fruktansvärt.. så.
jag förstår absolut.. man får ta den hjälp man kan...:) om man nu är av nöd tvungen..
och.. glömmde säga... att jag även avskyr *komedi* ...
humorn jag har är på ett annat plan.. *tror jag*
nu kom jag av mig här.. vad det var mer jag skulle säga..
aja..återkommer.......hahaa
ha det så jätte gott...
kram o kram

Anna sa...

Jag gillar också när man kan återanvända äldre grunkor, gärna på ett nytt sätt. Spegeln är jättefin.

Sen sover jag också i pyjamas, dock utan vintage. Höga klackar borde jag ha, men har aldrig förstått hur man går i dem, så jag håller mig till mina Converse, var och köpte nya inför våren just i dag :)
/Anna

Angel.Pearls sa...

Kul läsning..hi hi..gillar också stora pyjamasar -inte min man...Blyg är inget "fel", alla kan inte vara gå-påiga. Ha en underbar dag/7va

Sture sa...

Jaaaaa, vad kul, klart jug antar den utmaningen! Måste bara tänka på det lite först. Jag vet att matte och husse skulle vilja veta sanningen bakom den där oljefläcken jag skaffade mig mitt på huvudet när jag flyttade hem till dem men...nej, den sanningen behåller jag för mig själv :-)
Kramar
/Sture