2009-02-01

En aning grönt

Det har varit en grön helg här. Igår skulle vi egentligen ha tagit med makens far på en sväng men han orkade inte så vi tog en sväng själva istället. Till Ulriksdals Slottsträdgård. Det var som värsta vitamininjektionen. Jag är nog inte så lättflirtad normalt men igår blev jag knockad, måste ha lidit brist på doften av jord tror jag...

Ett collage av makens foton:

Hade egentligen bara tänkt att köpa nån kruka med lökar, men jag kom visst hem med allt möjligt. Pärlhyacinther och en Saint Paulia till exempel. (Ja precis, jag som knappt tycker om och nästan aldrig lyckas med Saint Paulior...)


Men titta på den här; den är brokbladig... Helt vansinnig och fullkomligt underbar...


Ett par (billiga) fina ytterkrukor i kopparfärgad plåt:


Och se här; vad passar lilla eken bättre än ett litet gjutjärnsfat i form av ett ekblad?


Det var visst ett par saker till i kassen, men de får jag visa en annan gång. 

Idag har det varit städning och jakt efter diascan-grejjen. Den är sååå försvunnen fortfarande. Jag börjar misstänka att den hamnat inuti en tidning, som sedan har kastats. Det är det enda jag kan komma på. Men det är bra att leta efter saker, man hittar ju så mycket annat man kan röja bland, så tre fulla kassar med skräp till sopen blev det idag. Skönt.

Har sorterat så-saker i källaren också, och rensat bland krukor och halvfulla jordpåsar. I dag, den 1:a februari, så har jag äntligen sått litegrann. Så här ser det ut när jag pysslar vid köksbänken i ateljén:



Sådde bara några få saker idag; jordgubbsdigitalis (ja den heter så, blommorna är rödaktiga i tonen) som ska blomma första året om den sås tidigt. Gröngula violer. Och så dessa (nedan) härliga kungsljus. Är det inte ljuvliga färger på en verbascum?!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina bilder, jättefina blommor och ett inspirerande glatt inlägg!

Marie//Tekla Maräng sa...

Den där vitamininjektionen smittar av sig på mig med! Vilka härliga bilder man blir ju så glad bland blommor och blad och som du skrev av jorddoft.

Vilket fint fat du hittade med ekblad och ekollon, tror nog att det blinkade med neonljus så att du inte missade det.

Kungsljusen har ju helt underbar färg och Saint Paulan hade nog fått följa med mig hem också.
Jo, jag tog vitpepparkornen krossade...host,host:-D
Så du är fisk, när kan en liten ek fylla år då?
Kram Marie

Dubbelörn sa...

Imorgon ska jag ut o inhandla vårblommor till köksfönstret o den där söta paulan har jag redan spetsat in mig på!!

Kram

Lisas torp sa...

Oj, oj, vad skådar mitt öga!!! Rena trädgårdslandet här!
Jag förstår vitaminkicken, det skulle jag också ha fått!
Vilka skönheter du fick med dej!
Lilla ekbladsskålen passar väl perfekt!!

Men du - kan du ha Saint Paulia när du har katt? Min katt åt alltid upp alla blommor - han älskade dem! Men det är kanske olika.

Oj, den där blåa kungsljuset var helt magnifikt! Såååå vacker. Är den flerårig?
Älskar blåa blommor!
Ha en bra vecka bland fröpåsarna!
Kram
Lisa

Lotta sa...

Jag längtar till våren när jag läser här hos dej :)
Jag är själv halvt hopplös när det gäller växter här hemma, men jag har iaf tva (!) gröna spretiga stora växter i mitt sovrum... det är dock allt. Dösnygga sockor du stickar längre ner på sidan & du fick mej faktiskt att börja väva .. det har blivit hela 5 cm igår på min gamla väv & jag har typ 2,5 meter kvar :)))
Hälsnigar /// Lotta

gulle hexan sa...

Jo verkligen jätte härlig:) hoppas du får många.många..
å saunt paulian var då ljuvlig..
var duktig du är som kommit igång med sådd.:O
jag har läst att jord har en viss lugnande effekt..(något i själva jordens lukt)....kan säkert vara sant.
doften av jord är härlig och mäktig..
allt gott.:)

n o r d i n g å r d e n sa...

Så mycket fint du kom hem med från Ulriksdals Slottsträdgård! Och jag håller med St Paulan var unikt vacker! Gud vilket sött hus ni har!! Mari.