2009-02-06

Orkidé tips


Ett litet tips jag läste i senaste numret av Country Living US Edition:
Har man orkidéer hemma som inte vill blomma om, testa att ställ dem på ett annat ställe. Bara en liten skiftning i ljus eller temperatur kan befrämja knoppbildningen.


Jag vet ju inte om det funkar, men tipset ska komma från Botaniska trädgården i New York.
Jag har en orkidé hemma som blommat nästan oavbrutet i snart fem års tid, och faktum är att den sällan står på samma ställe mer än ett par månader åt gången.
En annan sak att tänka på är att inte klippa av blomstänglarna efter blomningen. De nya blomstänglarna växer ut från de gamla. 
(Foto KGT & IET)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Dock ska man visst inte flytta orkiden när den gått i knopp för då kan den visst bli ledsen och tappa alla knoppar.........har jag hört någonstans....

Anonym sa...

(Mina överlever aldrig ens en månad.....)

Dubbelörn sa...

Det är så med mina orkidéer också. Inte mer än några månader på samma ställe o de blommor om o om igen :).

Kram

Lisas torp sa...

Tänk att du också skulle ha ett inlägg om krukväxter idag - precis som jag!
Jag har just en orkidé som inte vill blomma, och som jag fick i somras. Jag har flyttat den en gång, men kanske ska göra ett nytt försök. Tack för tipset.
Ha en skön lördag - i dimman?
Här är jättetjockt!
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Halloj i dimman (både ute och i mitt huvud)!

Det stämmer nog bra det att man ska flytta på orkiden. Fast just nu håller mina orkider på att frysa bort på fönsterbrädorna i två rum, där värmen inte fungerar:(

Hoppas att du har det bra bland blommor och katter, här finns det iaf hopp om livet. Dröm just nu är att kunna äta en lagad måltid utan
diverse konstiga konsekvenser.
Fniss melodifestival trodde nog inte att det var något för dig. Mig passar det perfekt 5 ggr/år sen har jag ärligt talad glömt bort det, men under resans gång i februari/mars då är jag på G.:)
Kram Marie

gulle hexan sa...

hej igen.. å jätte roligt att du gillade väskan...:)
det är den första bag jag någon sin sytt...å det var väldigt kul å sy väskan.. så.. du kan absolut göra en du åxo:)

ska säga dig...att jag visst är kreativ ibland.. med tusen ideér..som snurrar runt.. å håller mig vaken på natten.. det bubblar av allt jag vill göra.. men. så trött imellanåt så det är skamm!

hoppas din dag var god å att allt gick bra...
jag sjv.. hadde besök i dag så det var till att städa hastig!....)

C De-sign sa...

Så fin illustration du visar i förra inlägget! Jag har ingen orkidé..... nu väntar jag på att få börja ute i min trädgård....men det lär väl dröja innan det blir av! Håller i alla fall på och målar väggarna i vardagsrummet...det går trögt och sakta men men många "bäckar små...." så snart jag ska följa ditt råd angående tavelhängningen, men jag ser redan att en del tavlor kommer att förpassas till källarförvaring........ ha en skön söndag! Kram fr C

Pärlugglan sa...

Tack själv för besök och kommentar på min nya blogg. Hoppas bara att jag kommer igång att skriva något.

Jag har ett vagt minne av Familjen Ashton, den följde jag säkert, men det är ju ett tag sedan, så minnet är lite luddigt. Kom på en till, Herrskap och tjänstefolk, så underbar, har för mig att den gick i repris på någon kanal för inte alltför många år sedan.

Och jag har haft Onedinlinjen på bevakning på en nätbutik och vet att jag fått meddelande om att den kommit, men inte haft råd/samvete att beställa, men det är mycket lockande.

Tack för tipsen om orkidéerna, jag skall byta plats på mina. Jag har bara två, men de har inte blommat om en enda gång, står bara där och ser trista ut.

Pärlugglan sa...

Ja, men jag skulle ju utmana dig också. Kolla in min blogg Pärlugglan så ser du vad utmaningen går ut på.

Och det där med att fastna framför en serie. Jag och en kompis kollade på "Borta med vinden" en hel helg, både filmen och TV-serien "Scarlett". Vi bullade upp med god mat och vin och bara kollade på TV tills ögonen var fyrkantiga. Jättekul, vi pratar om det än fast det säkert är 12-13 år sedan. :)

Poppins sa...

Jag brukar inte ha orkidéer eftersom jag fått för mig att de är svåra att sköta. Men vi fick två stycken på nyårsafton och det har gått riktigt bra hittills. De blommar så vackert. Jag ska komma ihåg ditt tips.
Där ser man! Jag visste ju att du var konstnär men inte att du gjort illustrationerna till den vackra boken. Jag kände igen bilden med det samma för jag har många gånger suttit och beundrat den. Och funderat på om jag skulle kunna göra en liknande vacker plan över vår lilla täppa. För mig är boken ett litet konstverk!
kramar från Poppins

Lisas torp sa...

Jovisst - melodifestival?! Värre än nånsin - förutom Freddie då! Han är verkligen toppen!

Du säjer att maken var ute och fotade månen!!!?? Har ni måne? Den har man inte sett på mycket länge här!
Hoppas att ni haft en fin helg då - kanske lite sol också?
Kram
Lisa