2009-02-14

Pelargonium carnosum

Visar en till av mina pelargoner idag. Den här knasplantan beter sig mer som en bonsai än en pelargon, och den ska faktiskt se ut så här. När jag har googlat på nätet för att hitta lite info om den har jag sett att många odlar den just som bonsai för att framhäva det lite "trädiga" uttrycket den har.

P. carnosum

Den här plantan går nu mot sin fjärde sommar. Jag övervintrar den i ett österfönster inomhus. Utan att klippa ner den ska jag kanske tillägga. Det tillhör växtsättet att den ser ut så här (tycker jag, men jag tål att bli emotsagd så tycker någon annorlunda så skriva gärna en rad. Eller ännu hellre skicka mig bilder så att jag får se hur den ser ut beskuren.)

Jag har aldrig lyckats att få den att blomma sommartid, vilket inte gör så mycket eftersom blommorna är små, ljusa och inte det minsta intressanta att se på. Däremot sätter den gladeligen knopp nu, tredje vintern i rad.


Så här (nedan) såg den ut första sommaren. Jag köpte den som stickling på Rockdala Handelsträdgård.


7 kommentarer:

Lisas torp sa...

Vilken märklig pelargon! Jag tycker växtsättet är vackert oavsett blommor!
Man slutar aldrig förvånas - det finns verkligen en enorm mängd sorters pelargoner! Nej, jag har aldrig hört talas om denna, men jag är nog ingen "pelargonmänniska" - håller mej till Mårbackan och några till. Har försökt minska ner lite på antalet.
Den här veckan har jag klippt ner de stackare som jag försökt övervintra här i lägenheten, få se om det är liv i dem - jag tycker det ser mörkt ut, men man vet ju aldrig!
Måste bara säja att din "prinspotta" är otroligt vacker! Så uttrycksfull! Ja, jag är helt klart en "kattmänniska"!

Önskar dej också en härlig hjärtedag!
Kramar till fyrfotingarna och dej!
LIsa

gulle hexan sa...

åå vad Läcker!!! den ser jätte häftig ut i sin form..!!
sådan har jag aldrig sett..
i dag lyser solen:)
önskar dig ens skön alla hjärtans dag

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken kul pelargon med läckra blad, men oj vad den brer ut sig, fast som bonsai varför inte:)
Har inte heller sett något liknande förrut.
Ha en skön och lugn Alla hjärtans dag.
Kramar Marie

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hejsan!

Jättekul pelargon du har! Jag tycker den är vacker på sitt sätt. Jag brukar faktiskt inte klippa ner mina pelargoner på vårvintern. De blir jättefina på sommaren ändå. De hade säkerligen kunnat bli kraftigare om jag gjorde det, men de blommar så fint som det är. Nu har jag äntligen haft tid att ta tag i din utmaning. Tack för att kag fick den. Köpte lite fröer igår, b.la. passionsblomma. vad säger en trädgårdsexpert som du om den;)?

Stor kram Amanda

C De-sign sa...

Vilken ovanlig perlagon....jag har bara Mårbacka...och jag måste nog ta en titt i skafferiet om de överlevt....Sänder dig en Varm HJÄRTE-KRAM idag ! fr C

Cizzi sa...

Hej! Jag hittade hit när jag letade efter bilder på blommande Carnosum, eftersom min snart tänker blomma. Fast min ser inte alls ut som din (möjligen som när din var stickling, men mycket större). När (och hur!) blev din mer vedartad? Min är fortfarande grön i stammen, och bladverket är betydligt frodigare (bild finns här: http://bosarve.blogspot.se/2012/09/dagens-pelargon-p-carnosum.html).

Det här ju också gått dryga tre år sedan ditt inlägg här, har du kvar din Carnosum? Hur ser den ut idag? :)

Nu ska jag kika vidare på din blogg. Den ser ut att vara lite som min, så jag hoppas på att hittal ite inspiration. Tack för titten!

jasonbob sa...

off white outlet
jordan shoes
kd 13
supreme outlet
golden goose slide
golden goose mid star
kd shoes
kobe sneakers
golden goose
golden goose