2009-02-18

Skåpet

Det var ju flera som frågade om skåpet som skymtar i bakgrunden i förra inlägget. Ska presentera det lite närmare eftersom det är ett av de vackraste föremål vi har.

Skåpet är gjort i sten av skulptören Lars Widenfalk. Det inhandlades 1991 på en utställning på Södertälje konsthall.


Titeln på konstverket är Familjeskåpet.





Om det nu skulle vara så att Lars Widenfalk skulle sitta hemma och googla på sitt eget namn någon gång, och råka komma hit till denna sida, så vill jag bara säga: Hej Lars! Det finns inte en människa som varit hemma hos oss som inte kommenterat skåpet, och uttryckt sin beundran för dess skönhet. Bara så att du vet. 

*
Jaha ja.. så har ännu en dag gått. En maskros är levererad till uppdragsgivaren och en påskkyckling i skrapkartong ska lämnas iväg i morgon. Ibland kommer flera jobb på en gång och ibland går det ett par veckor utan att det kommer in nånting. Så är det att vara frilans. Ikväll passade jag på när jag ändå var igång att rita av en torr tulpan som stod. Maken trodde att det var en lilja, så jag antar att jag misslyckades. Eller så har han dålig syn. Jag vet inte. :-D

14 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Har inte en susning om det finns något på TV, har gjort det så mysigt åt mig här vid datorn, så här lär jag nog bli kvar ett tag...

Stenskåp det trodde jag inte vid första anblicken, men så snyggt. Det riktigt drar till sig blickarna och jag känner hur det kliar i fingrarna för att känna på ytan.

Modigt att vara frilans när man aldrig vet hur det ska bli, tänker just när allt kommer i klump och sen sinar det ett tag. Måste vara pirrigt för magen.
Bra med boktips, tror Din man att den är bättre lämpad åt mig så byter jag absolut på stört, novis som jag är:)
En av mina vissna tulpaner ser bra snarlik ut den du ritade, skulle så gärna vilja fota mina vissna, men det får bli med min gamla vanliga trotjänare och vapendragare.
Sov gott och ha det så bra:)
eller go morgon om det nu är så...
Kram Marie

gulle hexan sa...

ouj!! så helt fantastiskt skåp.. jag trodde först det var av trä!! men ser nu på dina fotos det är sten..! så himmlans vackert...:)
tack fö du fotade så vi fick se..
hur skönt som helst!!är skåpet,,
du är helt otroligt bra på att teckna..
önskar dig en givande vecka..:)
kraaaam

Lisas torp sa...

Oj, vilket otroligt skåp!!! Och så kul att ha en sån fin sak! Så jätte-jättevackert!!! TACK för att vi fick se det!

Klart man ser att det är en tulpan!
Så vackra de blir när de går fram såhär långt! Helt underbar! Du är också jätteduktig! Maken kanske behöver glasögon?! Eller så är han kanske inget vidare på blommor?

Här är det sista jobbdagen innan lovet - sen blir det torpet nästa vecka! Härligt!
Ha en skön torsdag!
Kram
Lisa

Anonym sa...

mmm det ser faktiskt ut som en lilja,men nu när man vet att det är en tulpan så ser man ju det såklart ;-)
Kram
Syster

S o F sa...

Oj, oj, oj vilket skåp! Fantastiskt vackert och originellt.

Skrattar gott åt det du skriver om din torra tulpan. Jag kanske hade gissat på orkidé. Förlåt! :)

Men fin är den i alla fall.

Ha det!

C De-sign sa...

OJ och ÅH....vilket underbart skåp!! Vad roligt att äga ett sådant konstverk!!! Och du din tulpan är bara så fin....vilken känsla bilden förmedlar ( jag gillar nästan mer "vissna" blommor...de blir så "nakna" på något sätt!!)Vad skicklig du är!!! Har du målat med akvarell...eller tusch ... eller blyerts...eller..?????? Ungefär hur stor är bilden? Jag tycker att den är helt underbar!!!! Önskar dig en skön fredag! Kram fr C

Lilla Eken sa...

Kul att ni gillar skåpet. Det är verkligen mycket fint, och man tröttnar aldrig på det. Det blir aldrig "osynligt" som vissa andra saker man har kan bli. Sen måste jag tillägga att det sitter väldigt fint också, på en slammad vägg. Det är nästan som om det hör ihop med väggen på något vis.

Tulpanen ja... den eländiga orkidéeliljetulpanen... Börjar ångra att jag lade ut den. Men det är bra att öva på att visa sina saker, även de som inte är gjorda på beställning menar jag.
C-Design undrar hur stor bilden är. Tulpanen är exakt dubbel naturlig storlek. Och den är ritad med en mjuk (4B) blyertspenna. Den färgade bakgrunden finns bara digitalt. I själva verket ritade jag på vitt papper men tyckte att det skulle bli bättre på bloggen om jag tonade bakgrunden något. Se så mycket man kan fuska...

Mjuka sa...

HElt underbart skåp och i ett underbart material, helt i min smak!!!Jag är så avis på dig :-)
Ha en fin helg
kram M

Marie//Tekla Maräng sa...

Hejsan mitt i natten!
Vill bara tala om att du har en sak på min blogg, om du vill.
Jag tycker iaf att det passar jätte bra enligt min mening.
Hälsa *mannen*.

Birgitta sa...

Vilket underbart konstverk, jag bara häpnar. Skulle mer än gärna ha det hängande på min vägg, otroligt vackert.

Din lilja/tulpan uttrycker stillhet, ändlighet och är mycket vacker.

Kramar Birgitta

Anna sa...

Hmmm, jag trodde att jag också hade kommenterat skåpet, men det hade jag visst inte... Nå, jag måste få ställa mig till hyllningskören jag med. Det är jättefint! (Och väggen bakom är också väldigt snygg, vad är det för behandling?)

Lisas torp sa...

Hej Ek-tjejen!

Tack för titten hos mej!
Jo, när det gäller tulpanern så är det tydligen jättegamla och förökar sej dessutom!

Kom på en fika i sommar så kan du få några lökar! Jag brukar ge bort till vänner och bekanta. Jag tror inte att de finns att köpa nämligen!

Det låter skönt med att våren kommer tidigt - sånt vill man höra nu!
Idag skiner solen i Sthlm, och jag hoppas på sol nästa vecka också.
Lovar att rapportera från torpet - där brukar snödropparna titta fram just den här tiden. Hoppas på det!

Ju mer jag tittar på din tecknade tulpan dessto mera tycker jag om den!! Wow, den är verkligen jätteläcker!
Hoppas att du får en skön helg!
Kram
Lisa

gulle hexan sa...

go lördag på dig:)
tack för din rara kommentar hos mig..önskar dig en jätte skön helg,.:)
kraaaamm...
pst:eff hälsar så gott..hon är en rund timmerstock..

gulle hexan sa...

nu är det lördag..:) så ..
jag var lite dagvilsen i går...:)
ja du. eff är rolig å ser rolig ut..kan jag lova..
jag tror du är kär.. därför får du skrattanfall....visst?
allafall kär i eff....

å vad märligt.. jag som inte gillar köksgolvet.. men ser nu.. som du skrev.. mönstret liknar de nya tygerna.. :O

kram.