2009-01-31

Om att föra trädgårdsdagbok


De första tre åren med egen trädgård hade jag en ganska ambitiös trädgårdsdagbok. Till och med lite präktig kan jag tycka så här i efterhand. Jag skrev inte så mycket i den men ritade glatt upp varenda sak jag gjorde och varenda sak som hände. Som en röd tråd genom sidorna löper glädjen att se de saker jag sått eller planterat växa och utvecklas. Som nybörjare finns det många funderingar också. Man studerar hur växter beter sig när de beskärs eller toppas. Man planterar lökväxter på fel djup och undrar varför de aldrig kommer upp.
Varför slutade jag med de där anteckningarna som är så trevliga att läsa nu flera år senare..?

En förklaring kan vara att våran trädgård då såg ut så här:
a = uteplats på gjuten betongplatta
b = bergtall med underplantering av 12 buskar lavendel
c = tre buskrosor
d = kryddland
e = häck av ölandstok planterad för att skyla redskapsskjulets grund något.

Med bara några buskar och ett kryddland i trädgården så kommer man verkligen nära det man odlar. Och tid att studera det som växer har man också.

Tio år senare såg trädgården ut så här:
a = uteplats på gjuten betongplatta
b = växthus
c = kryddland
d = tre komposter
e = pergola med vintersquash (och grönsaksland)
f = sparrissängar
g = åkermark utanför tomten

Det finns även ett par rabatter med perenner, fruktträd samt ett flertal buskar. Hallon och bärbuskar finns förstås också. Alla bruna markeringar på skissen är sittplatser. Trädgården är ca 450 kvadratmeter stor.

Vid det här laget ser min trädgårdsdagbok ut så här:

En olinjerad anteckningsbok i A4 som sida upp och sida ner är täckt med planer och "att-göra-listor".


Det ser inte så roligt ut för ögat, men dagboksanteckningarna är lika roliga att läsa varje år. Första fikat ute, vipan, lärkan och fiskgjusens ankomst. Dagen då julrosen slagit ut första blomman. Årets första sparrisskörd.
En stor nackdel i mitt trädgårdsanläggande har växthuset varit. Det har varit nästan lite för trevligt att sitta där inne i värmen och kura skymning med lite ost och vin (med anteckningsboken framför sig på bordet) istället för att krypa på knä ute i mörkret och rensa ogräs.

Växthuset har annars varit min största experiementverkstad. Bortsett från tomater (som vi måste ha) så har jag testat olika saker varje år.

Ett år såg det ut ungefär så här:

Ingången till vänster i skissen och strax innanför den ett planteringsbord med plats för krukor och jordsäckar under. Nederst till vänster i bild ett hopfällbart bord (och två stolar). I vänstra delen av växthuset är marken klädd med trätrallar och det odlas i stora krukor. Den högra består av jordbäddar.
Just det här året har jag noterat följande växtlista:
Tagetes i mörka hörnet, Tomater, Två gurkor, Bailika (flera), Paprika, Aubergine (flera olika sorter), Kiwano (i kruka), Oliverna i sina krukor, Jikama (tre st, i kruka), Sesam (både i jord och i kruka, test), Mexikansk tagetes där den får plats.
Jo, så hade vi ju två vinstockar då också. Så kloka var vi att vi hade planterat dem utanför växthuset och lett in stammarna genom hål i grunden, men det tog ändå alldeles, alldeles för mycket plats i ett växthus på bara 14 kvadratmeter.

Det här året, 2004, var sista året jag förde trädgårdsdagbok, för redan då hade vi börjat få problem med sork. Pergolan utanför växhuset var det första som försvann, den rasade mer eller mindre ihop av alla gångar i jorden. Våra stora vackra bambubuskar försvann, alla lökväxter. Grönsaker gick inte att odla längre.
Idag är de flesta perennerna försvunna också och glädjen i att odla har de senaste fem åren varit i det närmaste obefintlig.
Men... nu har jag ju en ny trädgård att sitta tänderna i. Den vid huset. Lika liten, och lika mycket ett oskrivet blad som den här vid ateljén var när jag kom hit. Jag tror att mitt sorgearbete över det jag förlorat är klart. Jag ska börja på en ny trädgårdsdagbok. (Ja, en del finns ju redan här i bloggen, men jag ska skaffa mig en i papper också, där jag kan rita också, och tänka högt lite mer utförligt än vad jag brukar tillåta mig här).

Det här inlägget skulle egentligen ha illustrerats med flera gamla foton jag letat fram som visar hur vår trädgård vid ateljén har ändrats genom åren. Men när jag skulle scanna diorna så var plötsligt dia-tillsatsen till scannern försvunnen. Det är händelsevis ingen därute som är synsk och kan tala om för mig var vi lagt den? (Förresten så är en sockerskål i nysilver, en speldosa i form av en klocka och min låda med broderigarner också försvunna. Synsk? Någon?)

I lådan där diascangrejjen brukar ligga låg plötsligt det här pappret istället. Ett ransoneringskort förmodar jag.. :



8 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Gissa om jag fick vårlängtan när jag kikar in hos dig min goa granne :).

Har best frökataloger o trädgårdböckerna ska plockas fram idag.

Dina bilder o texter i dina trädgårdsböcker är ljuvliga. Mina stolpiga anteckningar känns väldigt buffliga i sammanhanget ;).

Vad betr pellisarna så ska jag ta reda på när de öppnar för säsongen...

Stor kram

Lisas torp sa...

Oj, så härligt att få läsa om dina trädgårdstankar och så fint du har antecknat! Jag blir verkligen imponerad. Att du var trädgårdsintresserad har jag väl anat, men såhär pass!!! Då förstår jag också din sorg över att allt gick förlorat, usch så tråkigt!

Jag har ibland lekt med tanken på att sälja torpet och byta till större, men jag vet banne mej inte om jag skulle klara att mista min trädgård. Där fanns nästan ingenting när jag kom dit och nu prunkar den otroligt varje år...nåja, mer eller mindre i alla fall. Den blir ju liksom en del av en själv.
När det gäller anteckningar, så gör jag bara det när det gäller kökslandet för att kunna bedriva växelbruket och inte odla samma saker på samma ställe varje år.

Hoppas att du hittar din diascanner!
Ha en skön lörag med många trädgårdsdrömmar!
Kram
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Klart du och maken ska åka runt till plantskolor, det är denna dag gjord för!:)
Dricker whiskey och har även efter råd bland kommentarerna petat i mig vitpepparkorn 12st, tvivale för kornen alltså. Hoppas verkligen att både du och jag klarar oss från denna skräck...
Min trädgårdsdag bok framstår sedan jag tittat och beundrat din
som ynklig och mycket plumpt ritad.
Lider med dig när jag läst om din förra trädgård med sorkarna, det är ju som om en del av en själv går och dör. Låter ändå ganska sunt med växthuset att det vart lite för trivsamt, det SKA vara det, det är inte meningen att man ska rensa bort vart enda ogräs.
Tycker det är jätte skönt att ditt sorge arbete med förra trädgården verkar vara klart, så att du kan ta med dom positiva bitarna till den du har nu. Ska bli spännande att få följa med på den resan.
Nu ska jag titta en gång till och inspireras av din fina trädgårdsdagbok:-D
Kram Marie

Anonym sa...

Vi har just blivit med en stoooor trädgård, det kanske skulle vara en god idé att börja föra en trädgårdsdagbok... Här är inte så mycket gjort förutom två stackars blombänkar invid huset som ska tas bort och ett trädäck utkastat mitt i gräsmattan samt några ologiskt placerade buskar.... Det finns mycket att planera och göra med andra ord!

Lisas torp sa...

Mårnings och tack för titten hos mej!
Jo, jag ville bara svara och tacka för ditt engagemang lite.
Visst, jag har till och med jättefina ritningar på en tillbyggnad av en arkitekt, och den skulle säkert funka jättebra.
Enda kruxet är väl det där med vatten och avlopp, ja, det är det som spökar hela tiden, har ju bara BDT-avlopp nu och grävd brunn, som sinar ibland. Så där stegrar jag mej väl lite - det blir ett jätteprojekt det hela. Men vi får se - kanske blir det så ändå!
Ha en skön söndag trots tråkstädning!
Lisa

gulle hexan sa...

hej o tack för din goa kommentar hos mig..:) det ger kraft att sy vidare,,
men oj vilken skön trädgårdsdagbok du fört.. :)
jag kan verkligen förstå.. att du tappade lusten när sorkana stal plats och växter..fy..
här fasar jag över dessa otäcka mördarsniglar som säkert invaderar i år igen,, så trååååkigt!!.. är det..
kram kram....borde städa jag åxo.. men.. tvätten ropar högt!!

C De-sign sa...

Underbart inlägg....jag älskar alla skissböcker..drömmar, ideér, kreativitet samlat....blandat med anteckningar! Så inspirerande! Vad härligt det är med trädgård... jag har bott här länge 28 år i år...och har en stor lite vildvuxen trädgård som jag bara älskar! Fint du stickar också......just nu sitter jag och virkar...så avkopplande! Önskar dig en riktigt skön februarivecka! Kram fr C

Poppins sa...

Underbar trädgårdsdagbok! Men nu blir jag nyfiken. Är det du som har gjort en av mina favoritböcker? Tecknarens trädgård...