2009-01-10

Planer

Har testat en av mina tankar i datorn idag. Det handlar om häcken jag vill ha som rumsavdelare i trädgården.
Här nedan ett foto på hur utsikten över tomten är idag. Jag fotade med huset i ryggen.
Här mitt på gräsmattan ska min kryddträdgård bli. (Så fort jag har fått bort den där stubben från ett äppelträd som ni ser sticker upp mitt i gräsmattan.)


De tre vinbärsbuskarna ni ser i bild till höger (ovan) ska bort, det var fem från början men två är redan uppgrävda. Det är gamla buskar som inte ger bra och vi gillar inte smaken på de här bären heller (trots att vi gillar svarta vinbär annars).
Istället vill jag plantera en bokhäck här. Med en öppning i (se nedan). (Bakom häcken, på nedre delen av tomten, ska sedan ett litet grönsaksland grävas. Där finns också en hallonsäng - som absolut ska behållas, supergoda bär - och komposterna och ett rabarber- och pepparrotsland.)

Fotade bokhäcken på Stora Djulö när vi var där för någon vecka sedan. Och testade att montera in den i min trädgård. Inget speciellt bra montage-jobb, jag vet, men det ger en tillräckligt bra bild av hur det kommer att bli för att jag ska känna mig säker på att det är så här jag vill ha det.


Jag vill ha öppningen i häcken så att grannens äppelträd (som ni skymtar där i bakgrunden i valvet) hamnar i fokus när man står rakt framför. På sommaren kommer det att bilda en grön vägg långt borta som avslut för ögat.

Vi var friskusar idag och tog årets första fika i trädgården, trots mulet väder, nordanvind och bara ett par plusgrader. Tog en sväng ut i skjulet också och stod en stund och grunnade på hur det ska bli någon ordning där. Ja, ni ser själva hur det ser ut:


Gamla möbler, ett trasigt kylskåp, verktyg, virke och trädgårdsredskap i en salig blandning. Allt som inte har fått plats inne har tjoffsats in här. (Fotade med panoramainställning, så det konstiga perspektivet beror på att det är fyra bilder som har monterats ihop till en. De bruna kanterna både till höger och vänster i bild är dörrkarmen... )

Jag tror att jag kan få en liten trevlig hörna för förvaring av redskap och krukor här. 
Det gamla skåpet stod här, och jag ser det framför mig med en bytta jord på, tomma krukor och sticklingar färdiga för omskolning... På väggen ovanför hänger sekatörer och rensjärn, planterpinnar står i en trasig kruka och bastsnörerna hänger prydligt i sin behållare...
Det är väl inget fel i att ha visioner!? :-D


Inomhus har en hel del smått blivit gjort denna ovanligt långa lördag. Krokar har satts upp i köket, bänken har slipats och oljats igen (verkar suga hur mycket som helst den där skivan...), utdragbara sopbehållare har monterats under diskbänken. Bänkbelysning har satts upp ovanför diskbänken. Två rum har tätats vid golvsocklarna. 
Och så har jag räddat ett gammalt, gammalt kuddöverdrag som var färdigt att slängas (bilden nedan). Kuddfodralet var 40x40 och så nött att sömmarna knappt satt ihop längre. Genom att klippa ner tyget rejält och sy om så att det passar en 25x25 kudde istället så kan vi behålla det ett tag till. Tycker att det passar så fint till den här stolen, som är makens tv-stol.


11 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Här var det trädgårdstankar vill jag lova. Bokhäcken var väl ingen dum idé, verkar bli snyggt.Måste bara fråga en sak jag tänkt på länge hur går det med ekskottet?
Gräss visste är det väl fint. Oj nej goda hallon FÅR man inte flytta på. Vilka friskusar kaffe ut. Jo, de kan nog bli ett riktigt fint skjul att ha alla trädgårdspinaler i.
Rapport i från hundkalas kommer senare för nu somnar jag snart.
Kram Marie

Lilla Eken sa...

Jag vågar inte berätta hur det gått för ekskottet - tänk om det betyder otur..? :-(

Lotta sa...

Alltså det är väldigt trivsamt här på din blogg ! Kul att se hur fint ni har det & ta del av dina fina planer :)
Säkert kommer ingen otur med ekskottet (hur det än gått) du verkar ha så gröna fingrar å fixar säkert sjyssta rötter !

/// Lotta

Lärarbostaden i grönskan sa...

Vilka härliga planer du verkar ha för din trädgård. Kan riktigt se trädgårdslandet och kryddlandet framför mig! Ska kryddlandet vara i form av en fin cirkel:)? Bokhäcken tycker jag såg underbar ut! Den kommer att bli jättefin även hos dig tror jag! Vad mysigt det lät att fika ute i snön.

Stora söndagskramar Amanda

Anonym sa...

Jadu, det är tre olika golv ialla tre rummen (Vardagsrum,matrum och kök) eller samma träplankor men behandlade på olika sätt. Golvet i Vardagsrummet är det nya som vi lagt in, däröver ska vi sedan lägga breda plank,likaså i matrum och kök så att det blir lika ihela vinkeln. Vi hade turen nu att det var luftrum under matrummet. Under vardagsrummet var det lera ända upp till plankorna ,därav att T var tvungen att gräva ut under hela.
Ja vi får se hur det går, vi hade varit klara nu om det inte varit för golven, det är dom som kostar pengar *suck*
Det blev jättefint med bokhäcken :-)
Bokträd är ju superfina,älskar mina 5 som vi har i trädgården :-)
kram

Angel.Pearls sa...

Här häder det saker! Å inga små saker heller..Häcken i fotomontaget var kul! Trädgårdsdagbok låter vettigt -för den med egen trädgård! Kram// Eva

Marie//Tekla Maräng sa...

Då pratar vi INTE ekskott tycker jag.
bokhäck blir jätte fint och med grönsakslandet mot söder antagligen.Snyggt med granens äppelträd i fokus. Det låter gott med rabarber och pepparrots stånd, det är ju så goda var och en på sitt sätt. Skriver trädgårdsdagbok fast jag bara har balkong, det hänger kvar sedan jag hade land på mina föräldrars landställe. Å vad härligt jag läser komposter alltså flera.
Kudden blev perfekt där i mannens stol.
Om du vill läsa om hundkalaset så finns det på min blogg nu.
Kram Marie

gulle hexan sa...

men vad fina vinterbilder..:) och det röriga uthuset..,,, vad bra du har kunnat klippa in bokhäcken i ditt eget.. så du kan se hur det blir,,, landet du tänker där stubben nu står..blir utmärkt bra läge....
flitiga ni vart denna dag.. mycket verkar ha bli gjort:)

kram

Skomakartummen sa...

Optiken åker hackigt ut... Näää det lutar åt en ny Ixus som du sa så är de inte så dyra längre (som den gamla ixus) Jag gillar att fota och skulle vilja lära mig mera... på sikt kanske köpa en "riktig" kamera men nu tryter tiden som vanligt för småbarnsmammor *fniss*

Vad smart att klippa in i trädgården... kanske något för oss. Det känns som om trädgården är ett hopplöst fall. Kram sari

gulle hexan sa...

lägger en kopia av svaret här åxo....:)
kram..
hallojs..:)
ja limpistol.. finns billiga enkla lätta att hantera på maxi.. rusta. jag tror de flesta välsorterade varuhus har dessa.. och dom ligger runt.. 25-30 kr..
limstavar finns at köpa till.. (jag brukar köpa på mig när de e rea på dessa)
remsorna.. kan man göra hur breda man vill.. ca: 2 cm.. när allt är färdigvikt..
så dom rullas alltså ihop..md ca: 4-5 cm bredd-för att sedan vikas på mitten...
och..
ja jag gjorde lika breda till krukan..:)
tack själv.. det är roligt att kunna dela med sig tips å råd:)

Marie//Tekla Maräng sa...

Jo, jag har använt sprits påse. Så kan det bli i texten när man bara kopierar det man har och inte läser.
Kram Marie