2009-01-28

Lite stickinspiration

Jag väntar fortfarande otåligt på att garnet till min halsduk ska komma tillbaka in i butiken. Under tiden märker jag att tankarna oavlåtligt vandrar till garn- och mönstervärlden. Häromkvällen stod jag i matbutiken och tittade i tidningshyllan och fann mig plötsligt framför avdelningen med handarbets- och pysseltidningar. Kom hem med en ny bekantskap i kassen; den amerikanska sticktidningen Knit1.


Läser på deras hemsida att tidningens målgrupp är hippa 18-35 åringar. Det kan nog förklara varför jag tycker att flera av mönstren i tidningen är fullkomligt obärbara plagg, men det spelar inte så stor roll, för jag blir trots det otroligt inspirerad av varenda sida.

De här sockorna måste jag bara prova att sticka någon gång:

Ett flertal mönster i detta nummer handlar om att sticka upp och ner. Alltså att börja med halsringningen och sticka neråt. Plaggen stickas ofta i en enda del och det blir färre sömmar att sy ihop och det blir fint fall i plaggen. Som i denna kofta:



Jag brukar inte köpa den här typen av tidningen så ofta, men däremot så sparar jag dem alltid. Det blir inspiration att plocka fram när man behöver.

Eftersom halsduken ligger vilande var jag inne på Stickbutiken på S:t Eriksgatan och tittade efter ett annat garn att sticka en tunnare sjal av under tiden. Hittade alpacka-garnet jag ville ha men däremot i en helt annan färg än vad jag hade tänkt mig. Det blev mörklila istället för vitt. Satt i några timmar i gårkväll och provade hålmönster och det blev inte alls som jag ville, så nu måste jag fundera ut hur jag ska göra istället.

Hittade även detta garn på Stickbutiken. Det heter Fabel och är ett sockgarn av 75 % ull och 25 % polyamid.

Färgprover tagna från Stickbutikens hemsida.

För bara en månad sen skulle jag kunnat säga att sådana här melerade garner är det värsta jag vet, men nu... ja, nu har jag plötsligt ändrat mig och kan knappt vänta på att få tid att börja sticka ett par strumpor av det här röda (först i raden) som jag köpte ett par nystan av. 
Måste erkänna att jag aldrig har stickat sockor men nån gång ska väl vara den första. :-)

För många fler färgprover både på garnet Fabel ovan och andra trevliga garner besök Stickbutiken på deras hemsida.

4 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Jo, just till sockor tycker jag att sådana där melerade garner är helt okej. Så du har blivit lite *sticktokig* för tillfället. Själv trilskas jag och symaskinen med varandra, vi trivs inte riktigt i varandras sällskap... Håller iaf som bäst på att få ihop själva Tilda och tja det liknar en docka och det är ju en klar fördel. Måste bara hitta en bättre färg på tråden en den jag har för det ska vara en söm mitt i ansiktet på henne?!
Visst är urnan snygg, så den lär hamna hemma hos mig vad det lider.
Känns lite för tidigt för vårkänslor iaf för mig.
Mår du bättre nu?
Kramar Marie

Lisas torp sa...

Ja, du har då verkligen kommit igång med stickandet! Jag har också haft sådana perioder och det är allid kul att botanisera lite bland nya mönster och stilar. Insiprerande om inte annat. Spännande med det melerade garnet!

Sockorna ser ju otroligt avancerade ut i mina ögon! Jisses du!
Kram
Lisa

gulle hexan sa...

hej. vad härligt med garnet... hoppas verkligen du lyckas med sockorna.. det tror jag absolut kan bli jätte glada sköna sockor:)
ja sjv..kämpar med att sy trosor.. av fådda färglada tonårs t-shirts..
har sytt 2 par nu.. men är inte 100 nöjd..ska ändra lite i mönstret.. *kankse jag ska lägga ut en bild*.... men sköna är dom.._:)
allt gott..
kram

Lotta sa...

Coola sockor !!! Jag hade en kort period när jag stickade raggsockor men dom var ju inte så tjusiga som på din bild. Minns att det var intressant att sicka hälarna men nu har jag glömt hur man gör. Du inspirerar mej att väva klart mina skoband som jag började med för 4 (!) år sedan.. jag ska meddela i ord & bild när jag kommit igång :)