2009-01-21

En aning "spetsigt" tema

Har suttit och sorterat bilder idag och tog ut några som jag tycker om för att lägga här, bilder som ger mig stark sommarkänsla. Först när jag såg dem ihop märkte jag att det finns ett tema i dem; en aning spets.
Undrar om det är den stickade hålspetsen jag gjorde som dröjer kvar i sinnet och gjorde att det var dessa bilder jag fastnade för idag?
 
Kaprifol i sovrumsfönstret.

Ensam ros i vas på uteplatsen.

En liten sensommarsamling på ett fat; luftlök och höstens första ekollon.

Apropå spets så måste jag tillstå att mitt förra inlägg verkligen höjde självförtroendet en hel del. Vilka snälla kommentar ni gav!! Ska absolut försöka få tag i mer garn och sticka klart sjalen, jag blev peppad!

En till bild från i somras nedan. Det var en dag i augusti när regnet bara öste ner. Det var som om himlen öppnade sig och hällde ut så mycket den bara kunde. Jag satt ute på glasverandan och jobbade för att vara så nära vädret som möjligt, och allt vatten riktigt slog mot fönsterrutorna... det var såå skönt att sitta där... Bredvid mig låg orientalen i sin stol, och framför mig på bordet satt gamla fru siames och tittade ut på stuprännan som gav underliga ljud ifrån sig. Det var en sån där stund när jag tänkte "jag har det så bra, så himla bra, just nu!"...


Och apropå kissar så har jag fått donnans provsvar idag. Det var inte i närheten av vare sig sköldkörtelbesvär eller kalciumbrist, utan "Kronisk, aktiv skelettmuskelinflammation". Låter ganska allvarligt tycker jag. Men det tyckte inte veterinären.
Kronisk = har pågått längre än tio dagar, alltså motsatsen till akut.
Aktiv = pågår just nu
Skelettmuskel = muskel, alltså en muskel som är fäst vid skelettet och inte annan form av muskel typ mage eller livmoder.
Så det enda vi gör är att avvakta ytterligare. Blir det värre kan vi prova att sätta in något inflammationshämmande.
Veterinären lät jätteglad. "Det här var ju ett KUL fall!" Hmm, nja... Måttligt va?? ;-)

14 kommentarer:

gulle hexan sa...

ja men du!! vilken lättnad:) med kattens sjukdom.. det ordnar sig verkligen :D O ja..
så skönt att det inte var något elakartad.. å så fint FOTO.. jösses.. jag vågar inte lägga ut ett foto på våran stora gråa katt...om heter smillan men även GRÅSTEN!! stor som ett hus. Å RUND som en boll..ajaj..

åå dina fotos..aaahh.. :)

axelshalen.. påminner mig om TASHA TUDORs.. fina gråa små axelshalar hon hadde.. tyvärr så dog hon ju förra året. HON hadde fingerborgs blommor..så vackra å STORA!!.
allt gott..

Anonym sa...

men HUR har hon fått det då??
Typ har hon gjort för många armhävningar eller?
Sys

Lilla Eken sa...

Gullehexan: Jag visste inte att Tasha Tudor hade avlidit. Ska låna boken om henne på bibblan och kika på hennes sjalar.. :-)

Sys: Ja, typ.. Det beror förmodligen på trauma. Så antingen att hon busat runt för mycket eller att hon fått in nån klo i muskeln.

Marie//Tekla Maräng sa...

Veterinärer, KUL fall, ja det är ju inte hans/hennes katt. Men det var ju iaf skönt att det inte var något akut allvarligt problem.
Är så glad, för igår kom jag äntligen ut på nätet igen. Datorn har liksom inte velat samarbeta alls efter att jag gjorde förra inlägget på bloggen, har varken kunnat läsa mail eller bloggat. Har känts mycket märkligt och oj vad dator beroende jag har blivit kom jag på.
Klart du ska göra klart den där underbart vackra halsduk/sjalen du gör, så fin blandning av mönster!
Vilka härliga väv garner du har att arbeta med.
Har en 70 cm bred vävstol och jag kan väva, men inte sätta upp nya vävar, det har jag inte riktigt fått kläm på än. Här i Sthlm är det kö till vävkurserna så jag får vackert vänta.
Kaprifol i fönstret mmm snart så är det dags.
Visst var det fina *vantar* som singlade ner ifrån himlen men vilket slask det blev, funderade i natt på om jag skulle sätta på mig långfärdsskridskorna när jag gick ut sista kvälls/natturen med hundarn. Det blev gummistövlarna och oj vad halt det var på en del ställen.
Hoppas du har det gott!
Kram =)

Lisas torp sa...

Vilka härliga spetsknypplingar du visar och jag kan känna din längtan till sommaren - jag känner de själv dessa gråtunga och ruggiga vinterdagar - dock lite ljusare idag.

Ljuvliga blomster!
En härlig bild på koncentrerad kisse och jag förstår känslan av att sitta på en rofylld glasverand även om det regnar! Åh, så härligt!

Visste inte heller att Tasha Tudor hade avlidit. Boken har jag haft i flera år och bilderna är helt underbara - trädgården så inspirerande och hon själv...ja, vad säjer man - kanske var hon en kvarleva från en annan tidsålder?
Ljuvlig bok i alla fall - köp den!

Hoppas att det löser sej för Donnan så att hon blir frisk!
Kramar
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Jo, den tanken känner jag igen att jobbet tar lite för mycket tid utav pysslandet och lärandet. Hinner inte riktigt med endel, som man skulle vilja.
Kram Marie:)

Marie//Tekla Maräng sa...

Nu först såg jag hur vacker duken var under lök och ekollona, sådana gör en ju så varm i hjärtat och lägger till ett hantverk man vill hinna lära sig:D

Angel.Pearls sa...

Kaprifol -min verkliga favorit! Skelettmuskel -något nytt för mej..Supergullig kattbild!!Hoppas kissen blir kry snart//Eva

gulle hexan sa...

hej de e jag igen:)

ja alltså, jag kan absolut.. föreslå.! KÖP tasha tudors böcker.. ingen kommer att ångra sig.. som älskar växter blommor.. och vackert.. ja.. hon var väldigt speciell.. men hennes berömmda trädgård.. har samma klimat.. som vi här i sverige..(kankse inte norra)..
jo hon sommnade in i sitt hem förra året.. lungt å fridfullt..
hon är en stor insperationskälla och lite min förebild alafall:)

allt gott ---:)

Poppins sa...

Det var ju skönt att höra att veterinären var lugn när det gäller kissen.
Jag måste också beundra din vackra sjal i förra inlägget. Det var länge sedan jag stickade men det är roligt med lite petiga mönster. Fast halvvägs brukar man undra vad man gett sig in i... :)
Dina "spetsiga" foton är vackra. Man borde fotografera mer i svartvitt, det är något speciellt med dessa foton som tilltalar mig jättemycket. Men så gillar jag också att teckna, älskar kontrasten mellan ljust och mörkt.
kramar från Poppins

C De-sign sa...

Så skönt att veterinären verkade nöjd...han borde ju veta... oh jag hoppas verkligen att den akuta inflammationen ger med sig! Det är så mycket oro med sjuka djur! Min Maja är otroligt frisk...peppar peppar..... Vilket fint spetskantmönster du stickat!!! Det är ju så kul, när man väl kommer igång! Jag avslutade förra helgen en lite halsduk, virkad i svart alpacka, med en liten spetsudd på runt om! Den gjorde jag smal och inte så lång för att kunna ha den även inomhus. Men jag tror ju att din med flätmönstret i mitten skulle passa att vara stor....lycka till! Önskar dig en skön helg i grårusket! Kram fr C

Marie//Tekla Maräng sa...

Har just jagat runt med nämnda dammtrasa och dammsugaren i högsta hugg, inte för att det är kul precis men det blev grusfritt en stund och det gillar jag.

Tilda dockorna är runt 50-60cm och jag som trodde dom var max 35cm. Så nu har jag något att bita i, ska börja att klippa ut kroppen under dagen och försöka få ihop den. Har fortfarande inte tittat på beskrivningen men hoppas innerligt på att jag förstår. Fniss annars får jag väl s.o.s:a till gullehexan hon kanske är bra på beskrivningar eller Du kanske är en mästarinna på sådant?

Hoppas att du har det bra i skitvädret. Har garnet kommit in än?
Många goa kramar Marie/Nalle Puh

gulle hexan sa...

hallojs tjejer:)

först.. jag är jätte glad att du lilla ek, blev posetivt inspererad av tasha tudors bok:)
det är som en bibel för mig.. är man deppig.kan man verkligen få frid å hopp i hennes atmosfär..
vet att hon stickat en hel del.. å det lär finnas kokbok med hennes recept.. men inte ännu på svenska.. tyvärr*

gul fingerborgs frö?? VAR? VAR?.. hittade inte?
å kära teklan.. hoppas du klurar ut beskrivingen på den roliga tilda dockan så söt:) annars får du höra av dig:) *inte säkert jag fattar *
jag brukar inte ha något mönster..

mitt enda första mönster jag äger å har.. ropade jag in nyss på tradera..:D och det är kläder till L ,XL..underkläder + linnen+ enkel klänning..
så jag har ej ännu börjat läsa beskrivingen men.. ska snart... om disken å matlagningen kan ge mig mera tid:/...
allt GOTT....till er.. o alla andra som skriver här
kram kram!!

Lotta sa...

Alltså det där med skelettmuskelinflammation va ju intressant å höra.. här kan man verkligen få lära sig lite av varje ;)
Ska bli så spännande å se sen när du har stickat klart sjalen !
Hoppas kattan blir bra snart åxå!!!
/// L8