2009-01-09

Vintergräs

Lovade i höstas att jag skulle visa hur Miscanthusen ser ut om vintern. Här är den, tyvärr utan frost på blad och vippor, men ni kan föreställa er den glittrande, frostnupen en solig dag väl..?
Skulle tro att det är denna årstid den har högst trädgårdsvärde.


Miscanthus sinensis (Silberfeder?)

Så denna planta ska grävas upp och delas i vår, och en del av den flyttas till nya trädgården. 

I höstas planterade jag även detta gräs (nedan) i nya rabatten utanför Huset. Inte högre än ca 50-60 cm men vad det tecknar ut sig fint mot snön... (Hade ju varit roligt om jag hade kunnat hitta etiketten från plantskolan och berätta vad det är också... )



Sitter mycket med trädgårdsböcker och frökataloger just nu och söker inspiration. Den kommer nästan lite väl flödigt, den största svårigheten är att strukturera upp alla mina ideér och hejda tankarna en aning. Det går inte att göra allt på en gång, bara att inse att jag måste prioritera. En sak jag tror att jag måste ordna med ganska snart är ett bättre fungerande redskapsskjul så att jag vet var mina redskap är. Och att ha en ordentlig skalenlig ritning av trädgården skulle underlätta vid planerandet också, så det ska jag fixa nån solig dag när jag har gott om tid.
Gräsrabatten ska göras klart i vår och ett litet grönsaksland ska grävas. Bärbuskarna ska grävas upp och några av dem ska flyttas... Och några perenner ska nog ner i tulpanrabatten efter husets kortsida, så att det händer något där även efter tulpanernas blomning. Och så en planteringsbänk vid uteplatsen... Och en häck skulle jag bra gärna vilja få upp (eller säger man ner?) som avdelning mot kommande kryddträdgården. Och ett träd så att jag slipper se det blå huset varje gång jag tittar ut genom fönstret. Och så häcken ut mot gatan som försvann när avloppet grävdes om, den måste ju fixas igen också.
Och så ska vi bygga ett badrum i sommar också. Hmm... 

7 kommentarer:

Lisas torp sa...

Det verkar som om du har häcken full...hm...nåja, så det kan bli!

Många trädgårdsprojekt på gång m.a.o.
Jag känner verkligen igen mej,men jag ligger lite lågt här ännu, innan jag vet hur mitt liv kommer att te sej framöver, blir jag lantis på heltid eller? Det är den ständiga frågan här. I övrigt har jag en "barnkammare" med diverse växter som bör planteras ut.

Så otroligt vackert det är med de olika gräsen - de är ju vackra året runt - och i frostigt tillstånd kanske de når sin kulmen rentav! Nu blev jag inspirerad av gräs i min trädgård...!

...och bygga badrum i sommar...ja, ja...så himla mycket man har att fixa med. Bra ändå att ta en sak i taget. Ni har väl köket fixat tills dess?

Ha en jättehärlig helg!
Kram
Lisa

Dubbelörn sa...

GRÄS!!!

Vi är helt klara över vad som kommer att gälla för gården i år....


G-R-Ä-S!!!!!!

Bamsekram o ingen fika hann vi med... eller ;)

Marina sa...

Så fina vinterbilder!
En LO = layout. Så kallar man en scrappad sida.
Jag titta säkert in här igen. Ha en bra lördag!

gulle hexan sa...

hej:)
Oj vad VACKERT!!.. så jätte härliga gräsfotos..:)

kram

Anonym sa...

Är den härdig i norr? Är lite sugen på att plantera något slags gräs i sommar :)

gulle hexan sa...

hej igen.. *underbart!! bra ide´
toppen.. och jag gillar taxar.. dom är så speciella.. *tänker även på att sy.. dragtax*
dvs... i taxform. avlång...sydd..fönstervärmare.. för drag å kyla..
och..

Ja visst!!
SJÄLVKLART!!
jag ska. fota.. steg för steg..
å lägga ut beskrivning!!
och du.lilla ek..:)
jag tror absolut det går bra att förodla i..för att sedan plantera ut..:)med kruka å hela baletten..:)
det är även ett vettigt allternativ... för plast.. och så bryts pappret ner.. tillbax till jord..
och dessutom. så är det så illa ställt!!
med viss reklam som INTE går att Elda upp.... (som är glatt och lite stelare)*.det är så jobbigt att forsla i väg..*ibland*
vi får tänka ut nått.:) ihop..
ska fixa detta fortast möjligt!!
och.. när dt heller inte kostar,, så är det ännu bättre..:D

Anonym sa...

Jag har stor tomtyta att sprida ut mig på iaf - men mycket till trädgård är det inte (än) då de tidigare ägarna till huset inte varit så intresserade av utomhusmiljön. Så du kan tro att jag har mycket att ta itu med och mååååååånga planer för trädgårdslivet :)