2009-01-18

Stickat

Huh vad kallt och grått det har varit de senaste dagarna. Jag hade planerat att göra en ordentlig genomgång av krukor, såbyttor och perlit- och vermikulitförrådet i källaren denna helg, men ingen vårinspiration alls har infunnit sig.
Det glädjer en aning att titta på förra årets foton...

Tulpanrabatten nedanför köksfönstret 2008

Jag har varit hemma hela veckan och varit krasslig. För att inte bara sitta och stirra in i väggen testade jag några stickmönster. Hittade ett fint mönster till en kantspets, det har jag aldrig stickat förut så det var kul att prova. Testade lite flätmönster också och kom på att jag skulle göra en sjal. Längre än så här kom jag inte med de två nystan garn jag hade hemma...


Och i affären var garnet slut, typiskt...


Så nu vet jag inte om jag ska vänta på att garnet kommer in igen eller om jag ska riva upp allt...


Det skulle bli en ganska maffig halsduk; den är ca 35-45 cm bred (beroende på hur mycket man drar i den) och blir säkert varm och go kalla årstiden... Men jag funderar på om jag skulle sticka med ett tunnare garn och göra den ännu bredare istället? Så att den kan användas som axelvärmare även inomhus...? Ja, ja... i valet och kvalet... Vad tycker ni?

Utan mer garn hemma började jag leta i lådorna efter något annat att göra och hittade en påse med svärmors gamla väv yllegarner. Massor med smånystan i härliga färger. Det gick inte alls bra att sticka med det här garnet, trots att jag plockade fram minsta stickorna, men det går alldeles utmärkt att virka med. Så det har jag gjort idag. Virkat på något som jag tror ska bli en väska. Eller en kudde. Vi får se. :-)


Donnan klarade veterinäringreppet så fint. Två stygn på halsen men pigg och glad när hon kom hem. Vi har inte fått provsvaren ännu och vet inte när det kommer heller. Veterinären har ingen aning om vad felet kan vara. Det är sköldkörteln som är svullen upptäckte hon när hon rakade halsen, så eventuellt kan det vara kalciumbrist. Men vi får se vad provsvaret säger sen.

PS. Jag vet inte hur långa pelargonskott kan bli, men just det som jag har (som eventuellt kan vara 'Attar of Roses', en doftpelargon alltså) kan nog säkert växa en bit till innan det stannar. Den är så kraftigväxande att man blir frestad att stamma upp den eftersom stammen är så rak och kraftig. Men naturligtvis så blir man lika besviken varje gång eftersom den just på grund av sin spikraka växtkraft inte alls lämpar sig som uppstammad. Den blir bara spretig med ganska gles krona...
PPS. Digitalisfröerna var en besvikelse. Det vill säga, digitalis är väl alltid underbara, men det enda som grodde var "vanliga" ljusrosa blommor. Precis som Gullehexan var jag också väldigt nyfiken på de gula på påsens omslag. 
Ett tips till de som vill ha blommor lika de på påsen är att testa sorten Glittering prizes. (Finns hos Thompson & Morgan om de inte finns hos Weibulls eller Coop.)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Nej varför skulle en hund väga 180kg??
Alla tre hundarna ihop vägen 180kg

Lotta sa...

Shit va snyggt du stickar !!! Jag tycker du ska invänta garnet & fortsätta senare... och medans du väntar på det så kan du åxå börja på en tunnare & bredare variant, det låter väldigt najs. Jag får lite ont i hjärtat när du säger att du ska repa upp nämligen ;)

Lilla Eken sa...

Halloj Lotta,
jomen... jo... jag blev rätt nöjd själv, för att vara första gången jag stickar spetsudd så.. :-)
Ok, två sjalar alltså... hmm... vad ska det vara för färg på den tunnare, bredare då? Benvit eller lite mer antacitgrå.. vad tror du?
/I.

Lotta sa...

Ååå jag tror på benvit jag...

gulle hexan sa...

ååååååvad fiiiin schal.. helt super.. guee,, vad du är duktig.. ändra inte nått.. den är skön axelvärmare..
jag undrade vad du tog vägen.. saknade dig faktiskt här..:)
å vad synd!!! men digitalisen. snyyyft!! ..
ska bli spännande å se ditt virkade..
du ska veta att det finns* folk som inte skriver eller har egen bloog.. som ligger på sjukhus som uppskattar dina trädgårdsbilder å allt..
känner en dam som ligger i lund för cellgiftsbehandling..för leukumi... dessa bloogar är GULD värda.. extra mycket då någon behöver sammla sig å hämta luft*

så det så betyder mycket....

kram

Angel.Pearls sa...

Underbart vackert stickat -å så fin kulör..jag skulle se om det går att hitta garn på nätet (garntjänst, drops?) -och fortsätta sticka på denna..Kanske sticka en till istället? Lycka till o hoppas du är kry nu.Kram//Eva

Birgitta sa...

Otroligt snygg halsduk, du är verkligen duktig på att sticka. När du nu gör så snygga schalar, så tycker jag att du ska satsa på en som du kan ha inne också, själv älskar jag schalar och har nästan jämt på mej det, det värmer och är så skönt mot nacke och axlar.

Mysigt att börja tänka lite på vårsådden, själv känns det lite för tidigt för mej än, men det kommer.

Tack för de fina orden inne hos mej, jag blev så glad. Kramar Birgitta

Anonym sa...

Jisses så fint du stickat... måste lära mig att sticka så, när jag är klar med min enkla halsduk :) Önskar dig en underbar dag! Kram kram.

Lisas torp sa...

En jättevacker halsduk, eller vad de nu ska bli! Väligt fint mönster - ser mkt avancerat ut! Så duktig du är!

Vacka färger i vävgarnerna, så inspirerande det måste vara.

Tack för tipsen om fröerna!
Hoppas att det går bra för Donnan och att hon piggar på sej och DU också!
Kram
Lisa

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj så vackert du har stickat! Så synd att garnet tog slut... Men repa inte upp det, det vore synd tycker jag!
Kram
Marie