2009-01-25

Sista avsnittet (för denna gång!)


Jösses vad jag grät framför tvn igår kväll! Tjugofem minuter in i sista avsnittet av Cranford var jag tvungen att hämta en till rulle hushållspapper i köket... suck!
Jag är för gammal för sån här dramatik en lördagkväll. Låta huvudpersonerna dö på löpande band, och sen dessutom lägga till ett lyckligt slut.. nej, mina nerver klarar inte sånt här längre. Det känns som om hjärtat ska slitas ur kroppen på mig, och jag har inte ens pms. Bara att följa Judy Denchs ansiktsuttryck i de olika scenerna var en fröjd! Hon som ofta spelar så barska och målmedvetna kvinnor fick här vara raka motsatsen.
Och så Francesca Annis som man äntligen fick se i roll som passar den lite åldrande kvinna hon är. Guu vad bra hon var!


Är det någon som kommer ihåg henne i rollen som Lillie Langtry i den brittiska tv-serien Lillie på 70-talet? Det var en 13 avsnitt lång serie som visades även på svensk TV (bilderna nedan). För mig var det tv när den är som bäst; både underhållning och allmänbildning. Den serien fick mig att upptäcka Oscar Wilde (som spelades av en fullkomligt lysande Peter Egan) och att under något år läsa allt jag kom över författat både av och om honom. Och än idag så läser jag allt jag stöter på om Lillie Langtry, bara på grund av vad de där timmarna framför tv:n i slutet på 70-talet gav mig...


Francesca Annis dyker inte upp sådär jätteofta i svensk tv, men en annan väldigt rolig serie som visades även här i Sverige var "Reckless" där hon hade huvudrollen mot Robson Green. Minns inte vad serien hette på svenska men den spelades in 98 så kan den ha visats på TV här kanske 99 eller så?
Det är en aning trasslig kärlekshistoria där Michael Kitchen (Foyle's War, ni vet) spelar den försmådda maken, och gör sin absolut bästa rollprestation någonsin. Både jag och maken satt och fullständigt vred oss av skratt i soffan (när vi inte satt och höll för ögonen för att det uppstod så pinsamma situationer).


Den mest minnesvärda rollen Franscesca Annis gjort torde väl annars vara den som lady Macbeth i Polanskis Macbeth (1971). Inte minnesvärd för att hon gör rollen speciellt bra, utan mer för att det är svårt att glömma en enda av skådespelarna som är med i denna film. Det är en ruggigt trevlig rulle tycker jag. Fortfarande.


Macbeth själv spelas av Jon Finch. En pudding förstås. Ännu mer pudding var han som mystisk Nilresenär i filmatiseringen av Agatha Christies Döden på Nilen (1978). En riktigt härlig gammeldags storfilm med Peter Ustinov, Bette Davies, Maggie Smith, Olivia Hussey, David Niven, med flera, i rollistan.
(Bilden nedan från Macbeth.)


Jon Finch spelar in film fortfarande han också, fast det tar ett tag innan man kommer på att det är honom man ser. Han ser inte riktigt ut idag som han gjorde för trettio år sedan. Senaste filmen han spelade i var Ridley Scotts Kingdom of Heaven (2005).
Jon Finch har varit castad i en annan av Ridley Scotts filmer, nämligen Alien (1979). Han skulle ha spelat Kane, men var tvungen att bryta inspelningen redan första dagen på grund av sin diabetes. 

Istället tog man in John Hurt som Kane (nedan). (En av de mest minnesvärda scenerna i filmhistorien - håller ni med? :-))


John Hurt är en av mina favoritskådespelare. Spelar ingen roll om det poppar ut monster ur magen på honom eller om han i blonderad permanent käkar småbarn (I, Claudius, 1976). Men den absolut största av hans roller är väl den som
John Merrick i David Lynchs Elefantmannen (1980).

Nu ska jag knyta ihop detta fullständigt meningslösa inlägg; en tråd härifrån till där jag började skriva för en stund sedan...
Gråt... Jag har aldrig gråtit så mycket över en film på bio som jag grät när jag såg just Elefantmannen. Jag grät så att jag inte kunde andas. Ofta är det ganska skönt att gråta en skvätt över film eller tv, men Elefantmannen var lite för mycket. Och Cranford igår var nästan på gränsen det också. Fast jag har ingen aning om varför jag tyckte det var så förbaskat sorgligt!? (Eller behövde jag gråta ur mig rejält bara och passade på?)

Så... vad finns det mer för gråtframkallande filmer? Vad har ni gråtit över?
Min man gråter när han ser slutet på Working Girl (1988). När Melanie Griffith får rätt och lyckas täppa till truten på sin chef Sigourney Weaver. :-) (Min man har en softspot för Melanie Griffith ska jag kanske tillägga. :-))

PS. BBC har spelat in en två-avsnitts special av Cranford som kommer att visas i brittisk TV julen 2009. Kommer väl hit så småningom också då. Hurra! :-)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Oj..du är ju ...gammal..*muahahahaha*
Känner typ bara till Elefantmannen (som jag vad jag kommer ihåg inte alls var bra!) Och Alien som självklart är suverän. Hmm..måste tänka vilken film jag grät till senast..eh..men annars så är Det Stora Blå en film som jag alltid gråter av :-) Tecknad film gråter jag oxå alltid över?
Maken och jag brukar annars sitta och stortjuta över Amerikanska Home makeover..vad den nu heter?
Kram

Lärarbostaden i grönskan sa...

Tack för filmhistorielektionen:) Mycket intressant! Jag såg dessvärre inte Cranford... Hade tänkt se den, men glömde nog bort det, synd! Du gav mig andra filmtips här dock som jag tar med mig för framtiden. I Claudius är en sådan där film som man bör ha sett tror jag, likaså Elefantmannen... det har inte jag... än. Jag gråter ofta till film och tv, det kan faktiskt vara det mesta där det antingen är någon som dör eller det blir en riktigt vacker och lycklig upplösning. Eller så bara för att ett lag i körslaget får ett fint mottagande i sin hemstad... Jag är riktigt blödig!

Kram amanda

Lisas torp sa...

Oj, Cranford har jag helt missat, jag som älskar engelska serier i den stilen! Jag började nog titta lite på landet, men svårt att hålla reda på alla tider verkar det som.
Jodå, jag kommer ihåg Lillie Langtry, Nana, och en annan serie om ett modehus (minns inte vad den hette nu), men mijlöerna och kläderna var helt sagolika!

Jo, det är nog alltid nyttigt att gråta lite ibland, man gör det nog för sällan, sen i ett sånt här sammanhang kanske trycket brister och...man bli kanske lite "renad"!
Själv minns jag inte så nog när jag grät sådär, men det är nog mest framför dokumentärer där man får se orättvisor m.m.

Hoppas du har en skön söndag och att du är frisk och pigg igen!
Kram
Lisa

gulle hexan sa...

oj så många fina filmer,,:)
ja elefantmannen var verkligen betagande..
mjaee jag gråter nog inte ofta när jag ser film..det ska i så fall vara något speciellt som kan få känslor att svalla..
tex: extreme homemakeover..där då någon familj blir så extra glada över vad dom får och som har haft det svårt. då blir man lessenglad..:)
lassiefilmen var åxo rörande..
kommer inte på någonmer så här nu..
men när man tycker *synd* om sig själv eller någon annan. då är det gråtdax..

Lilla Eken sa...

Smeagol: Ja, gråter över tecknad film gör jag med. Värst är fortfarande Askungen och godheten hos hennes händiga musvänner.

Amanda: Jag är riktigt blödig jag med. Även normalt och utan anledning menar jag. :-)
Kommer Cranford i repris (och det måste den väl göra, kanske till sommaren?) så SE den!

Lisas torp: Samma sak till dig Lisa; se den om den kommer igen! Vågar nästan lova att du kommer att tycka om den. Miljöerna! Kostymerna!
(Och är det Huset Elliot du tänker på? Den var bra den! :-))

Gullehexan: Vad skönt att höra att du är en samlad och vettig människa och inte en sentimental lipsill som jag! :-)
Men Lassiefilmer kan verkligen vara hemska. Det finns en när en liten vit hund blir ihjälslagen av några skurkar. Den ska man INTE se om ens egen hund har dött dagen innan...

Kom på av att ha läst era kommentarer att min nuvarande hyperkänslighet måste bero på förkylningen. Fick nämligen makens influensa ovanpå min egen krasslighet. Över 39 grader i feber och så ont i lederna att jag knappt kunnat sova. Klart att man gråter då. ;-)

Marie//Tekla Maräng sa...

Men kära vän är du sjuk i influensan, vilket skit.Börjar snudd på fundera om jag själv håller på att bli sjuk, är så trött och har ont i absolut varenda j¤%&a led.
Jo jag är nog en riktig blödig lipsill, gråter när det går riktigt, riktgt bra eller när något går riktigt eländigt fel. Cranford ska jag verkligen hålla ögonen öppna efter repriser.
Ja, här fick man en riktig filmlektion.
Har precis hittat Tasha Tudors heirloom crafts hos Adlibris visserligen häftad och att man får stå på bevakning utav den pga tillfälligt slut antagligen hos Adlibris. Så nu väntar jag med spänning.
Såg att nästan varenda bok finns att köpa på Adlibris ifall du undrar.
Skulle också vilja ha hennes private world men som sagt lite dyr särskilt med tanke på alla mina trasiga saker. Jo diskmaskinen var sten död, bättre att köpa nya sa reparatören, snyft.
Oj, nu håller jag på att skriva en novell ser jag.
Krya på dig kramar Marie

Marie//Tekla Maräng sa...

Jo, Lallis har rätt. Tack för blombukett jag har satt den i vatten på köksbordet där jag är mest. Kramar Marie

Lotta sa...

Hmm, jag har märkt att jag blir galet kännslosam å får en tår i ögat när jag ser mass-scener med djur på bio.. senast såg jag Australia & fick pressa tillbaka tårarna när en enorm hjord med kor skenar & nästan springer över stupet... I Kautokeinoupproret så blev resultatet detsamma när dom drev renarna över kalfjället.. Stora flockar med gnuer som springer i naturfilmer funkar åxå... Vetekatten varför, men det får mej å lipa :)

Pärlugglan sa...

Måste få säga att det var en underbar liten resa i filmens värld. Och Cranford var en helt suverän serie, älskade den, liksom andra sådana, från svunna tider. Huset Elliot, Stolthet och fördom, Lillie Langtry, I Cladius, Forsytesagan, men det skall vara den gamla från 1967 och sen får jag inte glömma min favoritserie Onedinlinjen, för mig är det seriernas serie.

När det kommer till gråtandet så är det lite konstigt, för jag är lättrörd, men jag är en fena på att hålla masken, för det mesta. Jag vågar inte visa att jag gråter tror jag. Men under sista avsnittet av Cranford så gick det inte hålla emot, det var en pärs. Sorg och lyckligt slut i en hjärteknipande blandning, oj oj.