2009-01-13

Vad gör man i januari?

Ja, det är lite för tidigt att så, iallafall här hos mig. Anledningen att jag inte sår så här tidigt är att vi bara har två fönster i ateljén och jag inte har någonstans att göra av småplantorna när det är dags att kruka dem. Men sortera fröer kan man göra. Det är ruggigt vad mycket man samlar på sig... 


Nu har jag sorterat ut betydligt mer än vad jag brukar för jag räknar med att mycket har legat för länge och inte kommer att gro. Gror det ändå så blir det många krukor vid Huset i sommar...

I fönstret ser det ut så här. Det borde egentligen vara tomt här nu, så att jag får plats med frösådderna så småningom. Men jag får väl sätta ner krukväxterna i källaren tillsvidare. (Bygga på höjden brukar inte fungera eftersom katterna alltid tror att det är en ny klätterställning vi satt in till dem.) (För att vara helt ärlig tror de också att sålådorna är till enbart för deras höga nöje.)


Nog märks det redan att vi går mot ljusare tider. Det här pelargonskottet (nedan) har vuxit mer än trettio centimeter över julen. Det når mig till höften nu (!).


Det ligger lite tomma fröpåsar i min frö-korg också. De här fingerborgsblommorna köpte jag för några år sedan i England bara för påsens skull. Att så ur en sån här förpackning höjer humöret vill jag lova.


Veckans blomma blir orkidé. Lilla matbutiken i vårt lokala centrum hade rea på tvåstänglade orkideér, bara 49 kr. Jag köpte tre stycken. Hade kunnat köpa tio! Det fanns inte två plantor med samma färg på blommorna, det var som att stå i en garnaffär och försöka välja färg! 


Är lite orolig idag för Donna som är hos veterinären. Hon har haft en knöl på halsen ett bra tag nu och eftersom antibiotikan bara tillfälligt gjorde den mindre så ska veterinären ta en biopsi idag. Det vill säga hon skulle tagit en biopsi, men maken ringde för en stund sen och berättade att hon hade ändrat sig och skulle ta ett större vävnadsprov istället. Nå, eftersom klockan redan visar eftermiddag så måste ingreppet gått bra iallafall, annars skulle de ha ringt och berättat om något gått på tok. Alltid lika nervöst att lämna djur för sövning, det är ju inte alla som tål det. :-(

7 kommentarer:

Anonym sa...

Inget sående här i år iaf - ska avvakta först och se vad som händer med gården, trädgården och sådant. (Vi flyttade ju in mitt i vintern ) Men nästa år kanske.... Håller tummarna för din Donna!

gulle hexan sa...

hej:) tack för din kommentar om mig:)
tja den som lever får se ...*lilla ek*:)

men du!! vad helt underbara fotos.. på frökorg å plantor..
vad är det för sorts pelargonplanta du satt?
åååå så blir jag så avis*.. på din fingerborgsblomma..i gult?? rosa så klara färger.. fröpåsen är åxo så härligt fin..
tror du att om utifall att du lyckas få fram de läckra färgerna som syns på påsen.. kan man få tinga något frö?? digitalis är så härliga å fina..
kanhända jag har något frö i min trädgård..du kan vara intresserad av??..så vi kan byta??
och så får vi verkligen hoppas detta med donna inte är allt för allvarligt...men jag förstår din oro.. ushannamej...:(

Lisas torp sa...

Du ligger verkligen i startgroparna inför våren och sådden!
Härlig att börja så och du verkar ha en hel del att pyssla med i den vägen!

Vilket otroligt pelargonskott! Hur långa kan de bli?:)

Jättevacker orkidé, och det vark himla billigt dessutom!

Oj, så jobbigt med sjuk kisse! Håller alla tummar för att det ska gå bra!!!
Kram
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Hur mår Donna?
Vilken fröpåse med digitalisen, kan inte svenskarna också göra så där söta påsar. Har sett några för barn som jag tyckte var fina ifrån Weibulls tror jag.
Gillade din korg som var full av fröer åh det är mums för själen. Fast lite väl tidigt att så nu...men det är snaaart dags.
Vilken fönster bräda knök full med blommor tjoho. Där skulle man vara katt. Kan livligt föreställa mig att det inte går att bygga på höjden...jag provade ett år och ALDRIG mer med katter i huset. Hade jord och fröer och små taniga skott över hela lägenheten, när jag kom hem. Men stod frösådden på mitt skrivbord så var allt lugnt???!!!
Lilla Eken ja varför kan inte en docka bära det namnet.
Kram Marie

Angel.Pearls sa...

Härlig fröpåse till giftiga, underbart fina blommor! Kanontillfälle att köpa nya orkideer, och ibland är det svårt att välja färg!! Jag gillar de vita mest..Krya på kissen.Kram//Eva

Lisas torp sa...

Hej på dej på fredan!

Kul att du gillar mina bilder, men jag trixar lite i "picnik"..!

Tackar för titten och ville bara svara på din undran.
Nej det är inte persilja, men bladen ser ut så på denna ranunkel. Vet inte om det beror på att de driver dem så hårt - de man köper. Annars är jag inte alls främmande för att blanda grönsaker och blomster!

Ha en skön fredag - här skiner solen!
Kram
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Siames med strut? ja det blir inte många minuter det inte. När ska ni få svaret på proverna?
Tack för tipset om Tv-programmet, hade tyvärr gäster (får man skriva så?) så jag kunde inte titta.
Inget ont om vännerna. Är så pyssel tokig så jag blir galen på mig själv.Det ända felet är att jag har total idé torka och absolut inga pengar att åka in till Panduro och köpa upp för. Sk&t.
Vad gör du denna lördag? Jag är på en bloggrunda så att jag inte klättrar på väggarna.
Ha en fortsatt trevlig helg:D