2009-03-01

Tomatsådd


Typiskt! Jag hittade inte påsen med frilandstomater jag hade tänkt att prova i år, så det blev bara sått körbärstomaten 'Gardeners Delight' idag. Inte speciellt spännande, men det är inget fel på säkra kort emellanåt heller.
I frökorgen hittade jag allra längst ner i botten minst fem år gamla frön av tomaten 'Tigerella' som jag tagit själv. Det var en helt burk och jag sådde rubbet. Tomatfrön kan ju vara långlivade så vem vet, kanske gror några. Jag tycker väldigt bra om den randiga Tigerella. Plantorna håller sig fina länge tycker jag, och smaken är precis lagom för mig. Jag gillar varken för söta eller för syrliga tomater.

Tänkte tipsa om ett par tomatsorter som jag inte kommer att odla själv i år, men som ändå är trevliga att lära känna.
Den första tomaten (se bilden nedan) heter 'Russian Black'. Det är en relativt högvuxen tomat som inte ger så där jättemånga tomater på varje planta, men som smakar helt okey.
Samma sak gäller 'White Beauty' (den ljusgula bifftomaten). Den ger inte heller mycket, men å andra sidan är tomaterna större, så möjligtvis får man ändå en aning större skörd på dessa plantor. Saftig och riktigt fin tomat.

Odlar man tomater för att lägga in, koka marmelader eller att bunkra upp inför vintern i torkad skepnad, rekommenderar jag ingen av dessa två eftersom de ger så litet. Men vill man göra läckra sallader som smeker ögat lika väl som gommen så är dessa två helt underbara. 


Den "svarta" tomaten har en otrolig färg på fruktköttet när man delar den. Mättat oxblodsfärgad nästan. Den gula tomaten har ett nästan vitt fruktkött där kärnorna i sin "gele" står för det gula inslaget. (Den lilla röda tomaten är en Gardeners Delight.) Hittar tyvärr inga egna bra närbilder på hur tomaterna ser ut när man skär upp dem, men länkar här till Jennys Frön som säljer båda sorterna och dessutom har bilder på dem; Russian Black och White Beauty.

Den enda bild jag hittar här hemma på tomaterna beredda för att ätas är den här:


Det här är gamla isbjörns kroppsspråk för: Men vadå, skämtar ni!? Jag trodde vi skulle grilla!!!

13 kommentarer:

gulle hexan sa...

god afton.. snart sov dax.:)
ja haha grillat vore mums..säkert för isbjörn så fin..

härligt med dina tomat tips..;)

ja jag räffsade i dag men.. isfläckar å snö.. räffsade mest för alla kvistar som rammlat.+ lite frusen hundkorv,,du vet..
*jag klippte klart äppleträden i dag..
annars har denna dagen varit stora städare dagen för mig.. bäddat rent å torkat golv å toa.. inget handarbete för min del i dag.. tyvärr* men känns skönt att få rent..
önskar dig en god o bra vecka:)

Kramizzar

Marie//Tekla Maräng sa...

Har du något tips på ampeltomat eller en busktomat som ger mååånga tomater?
Jag hade en sort för många år sedan som gav en hel del men har tappat bort namnet.
Isbjörn har verkligen ett härligt kroppsspråk...hur kan ni bara äta grönt är ni galna eller...???
Ha en skön start på veckan.
Kram Marie;)

Lilla Eken sa...

Marie:
Gardeners Delight brukar ju ge massor annars och är en bra tomat för kruka på balkong. Blir dock rätt stor men den ska tjuvas, så den breder inte ut sig så mycket på bredden trots att det är en körsbärstomat...

Jag tror att jag vet vilken tomat du menar.. om den var en "nyhet" i plantskolor och som frö för ca fyra-fem-sex år sedan? Gav HUR mycket som helst, ganska kompakta och små plantor? Men vad tusan var namnet nu igen..? Ganska mörkt röda tomater va? Mejlar en rad om jag kommer på det!

(Det VAR grillafton, men köttet var inte klart än. Därför han var så himla otålig. ;-).)
(Men tomatsallad skulle jag nog kunna leva på under sommaren. Om jag fick ha lite feta eller mozzarella till iallafall.)

Gullehexan: Jag håller med, urskönt att riktigt röja undan hemma! (Och lättare att koncentrera sig på handarbetet efteråt, eller..?)

Marie//Tekla Maräng sa...

Japp det stämmer angående tomaten, att det var en nyhet då för ca 5-6 årsedan.
Provar nog den där Gardeners Delight i år.
Skulle nog också kunna över leva en sommar med tomatsallad i olika variationer och med mozzarella eller get/fårost till. Bara jag får grilla någon gång då och då...!

Har du något upp piggningsmedel eller liknande? Jag är så tröööt sen ett par dagar tillbaka.
Somnade i soffan vid 5-tiden mitt i en stickning...:)

Kram Marie:)

Lisas torp sa...

Vilka härliga tomatsorter du visar och du beskriver dem verkligen ingående och läckert så det vattnas i munnen!

Ja, isbjörnen verkar vara på inspektionshumör..:)

Lycka till med sådden!
Lisa

Anonym sa...

Ja det var helt otroligt vad snabba männen var med att lägga golvet, men när Svärfar är med så brukar det alltid gå fort och bli ordentligt utfört. Maken ska gärna stå och fundera och räkna och fundera lite till..innan han GÖR något. Så utan svärfar hade vi nog inte varit klara idag *s*
Jag har lagt upp nya bilder idag på vilket golv det blev, nu är vi bara lite oense om vilken färg vi ska ha på golvet. Men först ska vi lägga likadant i kök och vardagsrum innan det blir populärt.
Ha det gott!

Anna sa...

Å, hemodlade tomater som är så gott. Min pappa brukade odla såna förut och det var sån skillnad mot dem som man köper i affären så det går ju inte att jämföra. Kissemurr vet inte vad han går miste om :)

hönemor sa...

Hej du, är det redan dax att så tomater, jag har sått senare men det är väl därför jag ite har fått mogna tomater förän i juli. Vilka fina sockar du har stickat, jag ska prova att sticka mönstret till en halsduk på grova stickor. Här har det snöat hela dagen, en blir så trött på det här vädret när man längtar till våren och att få börja greja i trädgården. Kataria

gulle hexan sa...

hallojs..:)
ville bara tipsa.!!.men
först..så har jag ju ett matrum typ inglasad veranda,
*vi har ingen plats för bord i kök*
å där är rätt kallt .jag har draperi för på vintern till övriga rum... kan vara därför pellarna trivs..men nu till TIPSET!
gardinerna dom luftiga är från ikea.. dom tar 7 kr/metern för dom..alltid! ..skönt med ljust men ändå skyddat..från ögon å starkt sol.ljus..
ska bara byta julbanden.. hhe.

det är en *goblin* lite ful-elaka varelse alltså..
sådna figurer som brukar sitta uppe i kyrkor..typ katolska..
som skydd mot ondska.men smeten tog slut..så den är ej klar..ska blanda mer.. när jag har fler tidningar
bra recept.. är att blanda i krita några dl..+ lite olja.

kram...
fölåt långt inlägg---

gulle hexan sa...

ursäkta..de e jag igen.. goblins.trädgårdsfigurier,,,
se länkhttp://www.edafos.se/tradgard/butik/gargoyles.asp..:)

Lisas torp sa...

Jo, jag vet - egentligen passar ju de förra beslagen bättre till det 50-talsstuket som skåpen har, och jag var i valet och kvalet om jag skulle fullfölja den stilen, men sen gick jag på skåpen i serveringsgången och då blev det dessa.
Just nu genomfrusen - friluftsdag kring Tanto hela fm guuuuud, så kallt det var, men luft har man fått..brrrr!
Lisa

Annika Christensen sa...

Här sitter jag och skrattar!
Härligt kroppspråk!!!
Vilka tomater blir så sugen...
Är lite lat så jag sår inga själv fast den där svarta hade inte varit så dum...mmm
Som sår får man skörda.
Ha det gott
Annika

Marie//Tekla Maräng sa...

Tjolaho!

Etapp ett i lägenhetskaoset är klart! 9 hantverkare som sprang ut och in så hundarna fick tokspel.
Bobo var så arg så raggen stod upp på henne, så fort dom hade mage till att gå in i mitt sovrum. Ventilationen funkar...Bara en sådan sak.
Det positiva i det hela förutom ventilationen var att man fick syn som du sa på saker ifrån andra håll. Vad grejer jag har på fönster brädena förutom blommor.
Behöver nog inte köpa en pinal till på flera år.
Fick även syn på en phalanopsis som blommade.
Kram marie