2009-03-20

Letar efter våren

Nu har nästan all snö försvunnit även här utanför Stockholm. Men vårtecken är det fortfarande ont om. Tyckte att jag hörde lärkan men trots att jag stod o kisade upp mot himlen i gott och väl tio minuter så fick jag inte syn på honom. Det var kanske bara önsketänkande.

Äntligen har snödropparna kommit upp! Jag har dem växande ihop med rabarber. Tycker att det är så snyggt med de klart vita blommorna ihop med svällande mörkröda rabarberbladsknoppar. 
Förut växte snödropparna i en rätt så prydlig halvcirkel kring rabarbern, men sorkarna har mufflat runt så att de nu kommer lite här och där. Det gör inte så mycket. Är inte det hälften av charmen med att ha trädgård; det som självsår sig på nya ställen eller vandrar iväg på eget bevåg till platser där det trivs bättre?



I perennarabatten bredvid uteplatsen har än så länge bara den smalbladiga lungörten...


... och gullvivorna visat att de finns och fortfarande lever. Båda två tillhör mina absoluta vårfavoriter.


Den här årstiden syns det också tydligt varför man måste plantera om Heucheran nästan varje år (nedan). När den bryter snart så börjar den växa utifrån rosetten i toppen. All gammal fjolårsväxt (den torra rotstammen) ska ner under jord. Antingen får man mulla upp jord kring stammen (vilket kan se konstigt ut i landet om det är så här pass mycket den har vuxit) eller så får man plantera om den på nytt jorddjup.


I kryddlandet är det bara bollöken som har kommit upp än så länge. Jag tycker mig minnas att åtminstone ett par andra alliumsorter brukar vara så här tidiga annars också, så det verkar nästan som om sorken sett till att jag inte har kvar dem längre.


Anledningen att det är så sent här (för våren har kommit längre på andra ställen i trakten) är det ni ser på bilden nedan. Trädgården ligger öppet i nordost läge och bara ett hundratal meter från Mälaren. Mälaren kyler något enormt på våren. På sydsidan om vår ateljé har grannen haft blommande snödroppar i tre veckor redan.


Ormhasseln har fullt med hängen. Det är inte riktigt "fint" med ormhassel. Inte trendigt liksom. Vem bryr sig? :-)
(Däremot lär barrväxterna vara på väg tillbaka har jag läst. Om det är någon som vill ha vår förvuxna bergtall så välkommen hit och gräv upp den.)


Snyggt, snyggt, snyggt! Det här är precis sånt här (nedan) som gör att jag älskar trädgården oavsett i vilken årstid vi befinner oss! Titta på de här torra stjälkarna av en av mina nävor - hur elegant och liksom "randigt" de slängt sig på marken!
Nu är det så att när vivorna, lungörten och pärlhyacinterna blommar (det är de som är det tidigaste inslaget i denna rabatt), så har även nävan börjat växa, och om jag skulle vänta med att rensa bort det här fjolårsriset tills dess så kommer jag att skada all ny tillväxt. Tänk annars hur tjusigt det skulle vara om blommande pärlhyacint och röda gullvivor stack upp här!

Som ett tankeexperiment skulle man ju kunna tänka sig att åka till plantskolan och köpa lite penseér att pula ner här tillsvidare. Rostfärgade med gul mitt kanske, skulle inte det kunna bli snyggt!?
Jag väntar iallafall som vanligt med att rensa så länge det går. Jag älskar alla dessa färgbrytningar som uppstår när det nya gröna sticker upp bland all gammal ved som är kvar.

Men vad är det som har hänt med den äldsta fläderbusken? Lavarna som lite försiktigt brukar växa på den har plötsligt blivit tio gånger fler till antalet och är dessutom knallgula!


Rätt så tjusigt, men det ser ju inte särskilt sunt ut...?


6 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Njut för det går fort! Här är snart snödropparna förbi. Börjar bli lite bruna i kanterna.
Ha ens skön helg
Annika
Glömde säga tack för din fina kommentar sådant värmer.

hönemor sa...

Hej du, har det reda börjat att skjuta i perennerna hos dig, här ligger snön kvar i rabatterna. Jag har ochså problem med sorken på vintern, så en vet inte vad som är kvar nu, tråkigt. Jag får gratulera till din bok, den ser så trevlig ut, finns den i bokhandeln? för den måste jag bara köpa. Kram Katarina.

Lisas torp sa...

Vilken härlig vandring i din vårträdgård!
Ja, jag tänker som du att jag rensar inte bort fjolårsmurret i första taget jag heller utan väntar tills jag ser att det gröna sticker upp.
Heucheran vet jag nog inte vad det är, men den verkar bekant ändå..hm..!

Jag längtar ner till torpet och trädgården där och känner mej jättenyfiken på allt som kan ha hänt där.
Ormhassel har jag också - så otrendg är jag...(visste inte att det fanns nån trend heller). Barrväxter är jag inte alls förtjust i - ja, det ska vara lärkträd i så fall och mina båda granar har jag skänkt till grannen och jag saknar dem inte!

Flädern - hm...kanske för lite kalk eller? Jag har också två buskar som står rätt surt, tror inte de gillar det.
Nåja...våren är i alla fall på väg och det är gott så!
Ha en härlig helg!
Kram
Lisa

LillaFlisan sa...

Vilka fina kattmyntemöss du gjort!

Här hemma har jag två riktiga knarkarkatter som blir helt pottiga av kattmynta.



Kram

Flisan

Marie//Tekla Maräng sa...

Ut och köp pensér som du beskrev det kommer att bli kanon snyggt.
Ja denna kära Mälare kyler allt på våren, men är bra att ha på hösten.
Snödroppar jag dreglar... Gullvivsbladen får mig att gå ner för räkning...det är min absoluta favorit blomma nummer 1:)
Rababer och snödroppar var ingen dum idé, vilken färg och form prakt.
När gav du ut den där Tecknarens trädgårdsdagbok eller vad den nu hette?!
Åh jag kommer att återkomma till detta inlägg och njuta mera.
Måste laga mat nu innan magen knorrar ihjäl sig.
Kram Marie:)

gulle hexan sa...

god lördag kväll:)
jaaa har jag inte TUR säg??..först din underbara trädgårdsbok.. å så vann jag åxo.. kära nånn..:D vilken lycka..

nu ska vi äta.jag har lagat planka i kväll.. mums mums:)
KRAMmmm