2009-03-14

Marsutmaningen (2:a veckan)

Ja, jag kan ju inte påstå att det går undan här direkt. Veckan har varit jobb, jobb och åter jobb, så när jag kommit hem har det i stort sett varit dags att lägga sig igen. Men igår kväll unnade jag mig att sitta still i soffan ett par timmar, med synål och med dofter som bokstavligen fick katterna att hamna i en extatiskt trans.



Jag har haft litet dåligt samvete över att den fina kattmyntan från i somras har legat repad och klar i sin burk men att inget har blivit gjort av den. Men nu tog jag mig i kragen (tack vare utmaningen!) och det passade extra bra just nu att jag fick några myntamöss färdiga, eftersom jag tillbringat en del av dagen med att hälsa på släktingar (fyrbenta sådana) på kattutställning. Då måste man ju ha presenter med sig!
Material; stuvbitar (det grönrutiga tyget kommer från en klänning min svärmor sydde åt sig själv på femtiotalet, och det brunblommiga är ett Laura Ashleytyg, förmodligen från 70-talet). Mössens öron och svans av en kasserad läderjacka (tack Yvonne!). Fyllningen är kattmynta.

*
Kattmynta ja... Det vet ni väl att det som säljs i plantskolan som Kattmynta inte alls behöver vara den äkta kattmyntan? Både Kantnepeta N x faassenii och Bergnepeta N. racemosa saluförs ibland under namnet Kattmynta. Men vill man vara säker på att få rätt sort ska man ha koll på sitt växtlatin, då är det Nepeta Cataria man vill ha.

Egen illustration. Copyright IET.

Kattmynta är en medicinalväxt som odlats sedan antiken. Det latinska namnet nepeta kommer sig av att den ska ha vuxit i stora mängder i den romerska staden Nepete. Och cataria, ja.. det säger sig väl nästan själv; den lockar till sig katter. 
Alla sätt att umgås med nepeta är tillåtna om man är katt; gnida sig mot den, rulla sig över den, tugga på den, bara blad och stjälkar krossas så att den aromatiska och hypnotiska doften frigörs. Precis vad det är i kattmynta som gör den så tilltalande för katter är ännu ej riktigt fastställt. Man tror att oljorna som frigörs innehåller samma doftämnen som de i kattens egna feromoner.

I folkmedicinen har kattmyntan ofta använts för att i samband med barnsjukdomar driva fram svettningar. Te på bladen ska ha en lugnande och milt rogivande verkan. Bladen kan också krossas och läggas på småsår för att lindra.
Torkad kattmynta har även rökts som en hallucogen drog. En mycket mild sådan, men tydligen tillräckligt intressant för att få ungdomar under 60-talet att plötsligt utveckla ett brinnande trädgårdsintresse. Naturligtvis under förevändning att skörden var ämnad åt Misse. 

Vill ni veta hur man odlar kattmynta? Då berättar ni det i en kommentar till det här inlägget så följer jag upp med odlingsråd i ett kommande inlägg.

*
Minns ni tomatfröna jag sådde 1:a mars? Fem år gamla frön av sorten Tigerella. Hittade sedan en liten klisterlapp jag hade satt i botten på frökartongen där det faktiskt stod år 2000. Fröna är hela nio (!) år, och se här:



Är det inte fantastiskt!? Vilken livaktighet va!

18 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Vilka frön!!Undrar just om det är kattmynta vi har här hos oss...

Din underbart vackra illustration känns liksom rättså bekant ;)

Kram

Lisas torp sa...

Vilken livskraft i de fröna du!
Kanske kan jag använda rödbetsfrön från röjningen efter pappa - en tygsäck full? Jag har dem kvar mest för säckens skull...hm!

Njae...kattmynta ska jag nog inte ha - grannens katt ligger sönder den helt och hållet - han ger sej även på Valerianan, ja, den är nästan utrotad nu...så det får nog bli den andra sorten Kantnepetan då - tycker så mycket om blommorna!

Jättevackra påsar du gjort med katt myntan i. De borde bli populära på många sätt!
Ha en fortsatt skön lördag!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Kotten, Lennon och matte tackar dig i första hand och svärmor och Yvonne i andra hand för den fina myntamusen vi fick idag(för det glömde vi nog säga när vi fick den)

Lilla Eken sa...

Lillemor, kolla andra bloggen i morgon afton, det blev flera toppensöta bilder både på världens bästa Kotte och på slyngeln hans. (Måste fixa bort lite blixtljus och förminska dem innan jag lägger ut dem bara.)
/I.
PS. Men Kotten o Lennon tackade ju - hörde det tydligt! :-)

Annika Christensen sa...

Vilken bra ide med kattmyntan!
Vilken fin illustration du har gjort.
Det vill jag gärna se mera av.
Sedan har du även lyckats med tomatfröna. Fint inlägg och roligt.
Annika

Marie//Tekla Maräng sa...

Så fin illustration. Vågar du odla kattnepetan hemma vid? Mina katter blev höga som skorstenar och såg minst sagt lite halvgalna ut. Samt klättrade upp i balkonglådorna och sov.Däremot så hade jag också små tygmöss visserligen inte lika fina som dina.
Kan det verkligen bli bättre böcker med Hannu? Min favorit än så länge är Rimfrost och trädgårdsdrömmar, som ligger brevid sängen och bläddras ofta i ända sedan den köptes 2003.
Tänk att tomaterna gror, fantastiskt vilken livskraft.
Måste så om mina luktärtor för min son råkade vält om kull allt och dessutom kasta allt innan jag han fram. Så nu ligger fröna i blött.
Jag fick nog höne-ritkramp av att tillslut vart jag så ilsk på mig själv att jag spännde mig väl av ilska. Ha, men nu är det löst tack vare Gullhexan.
Kram Marie

gulle hexan sa...

god söndag:)
vad fina små möss..
laura ashly tyget är bara så fint..:)

vad gott att det fanns växtrkraft kvar i dom fröerna. det är fanstastiskt:)
Kram

hönemor sa...

Hej du, det var ett bra inlägg om kattnepeta, jag visste ite att bladen behåller doften som torkade. Till hösten ska jag torka bladen och lägga i ett kuddvar, så kanske kattera ligger där jag vill och inte där dom vill, helst på duken på rumsbordet. Vilken grokraft det var i fröna, helt otroligt. Kram Katarina

Lisas torp sa...

Visserligen behöver murgrönor törsta (sa dom till mej i affären) men 4 veckor kanske är lite väl...!
Synd i alla fall! Du kan få skott hos mej om du vill.

Ja, de där buskarna har jag gått förbi och de har banne mej blommat hela vintern, även efter de kallaste perioder, visst är det märkligt! Undrar just vad det är för buskar. Varje gång jag går förbi undrar jag över dem.

Vore kul att veta!
Ha´t bra!
Lisa

Angel.Pearls sa...

Kul info om Kattmynta -helt nytt för mej! Kram//Eva

Anonym sa...

Men eftersom vi har en tomt på dryga 6000 kvm så skadar det faktiskt inte att lägga grus över iallafall 1000 kvm :-)
Mer har vi inte råd med iallafall ;-)
Och vi har faktiskt tänkt att så just sådant fotbollsgräs MEN det var fruktansvärt dyrt!
Det jobbiga är att vi för tillfället inte har en uns med jord i trädgården (bara lera) och det är svårt att få saker att växa i lera, har du ideér om växtlighet som trivs i lera?
hadegött

Anonym sa...

OJ!! Det är inte sjösten vi tänker lägga ut? Vi har räknat med ungefär, 2500kr för 300kvm. (Vanligt singel?) med utkörning och allt. Det är vad det kostar härnere iallafall.
Gräset kostade typ 300kr för 10kvm. Så det blir billigare att köpa färdigt gräs att rulla ut.

gulle hexan sa...

god afton..lilla ek.:)
tack för din kommentar.
din fisk väntar på at få resa till dig..:)
sänder du adress? e du snäll

annars har det mest varit städ å röj här..å bara sytt en tummetott:)i kväll
så är det ibland...
Kram kram

Dubbelörn sa...

Satt igår kväll o bläddrade i min vackert illustrerade trädgårdsbok... o kom då osökt att tänka på dig min vän *skrattar*.

Nu har jag städat här hemma o ska ut i vårsolen på långpromenad med hundarna. Ljuvlig dag!!

Stor kram

Birgitta sa...

Vilka härliga kattleksaker, förmodligen skulle de bli helt sönderlekta hos mej med mina två kattmyntetokiga gosekatter.

Ang ruccolan så är det olika sorts fröer vi använder, sist var det Nelsons, men även Weibulls ha vi haft, så det är inga konstigheter, men vi har ju växthuset med värme i året runt, så det kanske blir bättre förutsättningar där. Det är ju ljuset som skall till för att det inte ska bli så ranligt. Du får göra flera försök, för de är ju ganska tacksamma annars, kommer upp och går att äta så fort de är plockvänliga.

Men tur har du med tomatfröerna, härligt med livaktighet i gamla fröer, det känns hoppfullt på nåt sätt tycker jag. Kramar och lycka till med ruccolan. Birgitta

Birgitta sa...

Apropå bakning förresten, så kan jag rekommendera programmet med danska Camilla Plum på måndagskvällarna i TV2, där snackar vi bakning. En stor inspirationskälla för mej, även om jag inte tar till mej allt hon lär ut, det är ju lite överkurs med olika mjölsorter o d. Men härligt, och jag har fått inspiration till att börja baka mer och det är så trevligt och på fredag ska jag köpa en ny hushållsassistent!!

Kram igen. Birgitta

Anonym sa...

SHIT! Nu ska vi se :-)
Ja min hund stannar på grusgränsen om jag säger till honom men inte makens hundar, vi håller på att bygga en rastgård, dock gillar jag inte rastgårdar..inte till min lille vovve , han är ju känslig! Nej..kullersten är inte ett alternativ! Vi har gamla människor,hundar och barn som springer överallt. Vi ska ha en grusgång som går runt huset det är allt, plus framsidan då såklart. Resten blir gräs. Tåligt sådant :-)
Jag önskar å andra sidan att jag hade katter som gick ute...slippa allt skräp från kattlådan och allt dom förstör (har typ 4 blomkrukor kvar nu och ändå har jag bara 2 katter)
Kram
SYS

jasonbob sa...

moncler outlet
moncler
supreme hoodie
golden goose outlet
yeezy boost
spongebob kyrie 5
russell westbrook shoes
yeezy shoes
adidas yeezy
air jordans