2009-03-08

Marsutmaningen (1:a veckan)

Det här är egentligen inte alls vad jag skulle haft färdigt att visa dag till Använd vad du har-utmaningen. Min tygsax gick sönder igårkväll och envis som jag är satt jag och klippte tygtrasor tre timmar med en slö gammal papperssax istället. I morse kunde jag inte ta i saxen längre. Aj vilka blåsor på tumme o fingrar jag har. Nå...stickorna kunde jag ta i, så nu blev mina torgvantar färdiga istället. 

Material: Ett 50 g nystan svart blandgarn (ull/akryl) som blivit över från en tidigare stickning. (Garnåtgång 41 g. Ca-pris 27 kr. Tid ca 6-7 timmar.) Är jättenöjd med resultatet. Jag ska ha vantarna i trädgården tänkte jag. Ibland behöver man ha fingrarna fria när man pillar med småsaker som omskolning och sådd. (Har lovat brorsdottern att göra likadana till henne.)




Vi har hunnit med så mycket denna helg att det nästan känns konstigt.
Det trevligaste som blev gjort var brödbaket i morse. Åh vad jag gillar att stå och röra ihop frukostbröd i pyjamas och tofflor!


Jag provade ett recept från februaris Buffé tidning. Dinkelmjöl, bovetemjöl, havregryn, linfrö, pumpakärnor, rivet äpple och en aning modifikationer i form av torkade katrinplommon och en påse torkade blåbär istället för receptets aprikoser. Jättegott med blåbär i! Rekommenderas!


13 kommentarer:

Lisas torp sa...

Så härligt det låter med brödbaket! Själv längtar jag efter en ugn som funkar för den saken. Gasugn är ingen bra bakugn, men snart då....!

Härliga handvärmare - säkert behövliga efter den omilda behandlingen!

Hoppas att du får en bra vecka!
Lisa

gulle hexan sa...

å herre jösses vad mäktiga torgvantar..:) jätte härliga.
har du nånna te salu tros??

så urbota trist med dålig sax..:/
hoppas du får tag i någon bra sax.det är bara ett måste ha!! men jag vet.. dom är hutlöst dyra...
brödet! verkar så jätte gott.. å blåbär i känns så rätt!
det passar lixom ihop med grovt bröd..
sov gott..
Kramm.

hönemor sa...

Hej på dig, jag får gratulera så här i efterskott, jag skrattade gôtt åt bilden,jordens dragningskraft är inte rolig, men den drabbar nog alla. Va gôtt matbrödet såg ut, finns det något godare än hembakat bröd. Katarina

Annika Christensen sa...

Vilket bröd!! Det går bra utan nässlor också minsann.
Tack för ditt tips om nässlor.
Det har jag aldrig gjort.
Gå in på min länk till Hedentorps plantskola och fråga om du för köpta lite av Liv. Dessutom en underbar blogg.
Ha det gott
Annika

Marie//Tekla Maräng sa...

Snor receptet rakt av för det doftar nybakat nästan enda hit.
Ja, det är något speciellt med att sätta deg i morgonskruden.
Vilka fina torgvantar du stickat. Hur sjutton kunde du hålla i stickorna med blåser och ont i handen efter allt klippande?
Kram Marie:)

gulle hexan sa...

måndags hälsning:)
tack för din kommentar.. å ja..
jag stoppar med vanlig kuddstopp..
du syr enkelt hönekudde själv..
rita upp höna/ klipp ut på dubbelt tyg/ sy fötter,näbb,haklapp,kam i mjukt tyg!..tex gammal tröja..
sy ihop räta mot räta.. med de ihopsydda smådelarna instoppade...
stoppa + sy igen hålet för hand..

tur du fick tag i sax.. men du.. kolla på loppis..om det finns gammal grov sax!! där inte!! skäret är poppnitat..utan där det finns en gammal hederlig skruv!!
denna kan du sedan slipa upp.. å ha i många sköna år..
för fy för poppnitade grejer!!

Kraaaammmm

Jenny sa...

Vilka fina torgvantar, jag stickade en variant förra hösten med långa muddar, men dina var så söta med fläta på. Hälsa er senior i huset - jag älskar Siames och Orientaler, har själv tre, två blåspotted Orientaler ( Fabian och Hera ) o så en blå Oriental ( Lotus ) . Du ser dem hos mig http://www.jenjen.se

Marie//Tekla Maräng sa...

Idag kom en glad överraskning med posten. Den har funnit sin plats på min jacka så nu kan vi ut och gå Nalle Puh och jag. TACK!
Har lagt ut ett kamera förslag på min blogg som jag undrar om du och din man har lust att ta ställning till? Är tacksam för alla förslag.
Kramar Marie:)

Med fingrarna i (j)orden sa...

Hej!
Kul att du hittade till mig och min trädgårdsblogg. Roligt att se din blogg också. Underbara tulpaner och den lilla eken i kruka gillar jag jättemycket, liksom din "gravitationövning".
Hälsn Eva

C De-sign sa...

Att baka bröd är ju bara "lycka"...och med blåbär i låter ju spännande ...det ska jag prova vid nästa bak!!! Härliga torgvantar och säkert praktiska! Snart så....kan man greja i trädgården.... härligt! Önskar dig en skön helg även om vädret är lite "ruggigt" men det finns ju så mycket man kan hitta på!!!! Kram fr C

gulle hexan sa...

nämen.. snälla kära lilla ek..:)
jag är enormt tacksam för uppskattningen av strömmingen..:)
men .. den ä enkelt gjord av en nopprig gammal sweatshirt.å 4 knappar.. trestegs zicksackat fjällmönster på sillens kropp.
vill du--- kan jag sända fotat mönster...som du kan rita av..
ellr menar du allvar?..beställa?..från mig??
herre jösses:D
vad kostar en strömming? herre gu. 5 kronor.. haha..ja jösses..

men då går det ju inte med gammal tröja..hm.........jag får tänka..
hadde inte tänkt köpa nått..på ett bra tag.. framöver:)
Krammm

Marie//Tekla Maräng sa...

Go´kväll

Tänkte ta mig en tur till Panduro i morgon och köpa ull att tova med.
Samt knycka påsk ideér...dom borde ju ha sådant nu.
Ska ta en djup dykning och se om jag inte har lite gammalt tyg kvar som man kan sy små kycklingar att hänga...ja detta har jag ju skrivit om på bloggen.
Har inte så mycket påskpyssel efter som mina katter också fick fnatt av färskt härligt ris OCH dinglande pynt.
Kram Marie:)

oumberligating sa...

Som ett stort barn är jag idag, jag har "släppt" Påsken lös på min blogg, undrar om jag är först så jag kickar in hos alla mina "gamla" bloggkompisar och självklart också några nya för att nyfiket se mig runt, är jag först eller? Vilket fall som helst så vill jag önska en trevlig Fredag och en fin helg mvh från Oumberlige Peter!