2009-03-23

Projekt stammad fläder


Förra året hann jag inte med att beskära den fläder som befinner sig under projekt "Uppstamning" men i helgen blev det gjort. Lite knepigt att få till det nu eftersom den fått växa ostörd i två år. Inte lika lätt att hitta de ställen där man ska klippa.
Jag är inte alls nöjd med hur kronan är formad just nu, men jag kände att jag inte kunde ta mer innan jag vet hur den kommer att bryta. Risken är den kommer se hamlad ut i största allmänhet eftersom jag hoppade över ett år. Jag tog bort några större grenar nu också för att få fram en knotigare form, men har alltså lämnat alldeles för många halvtjocka. Vi får se nästa år om jag får bukt med dem då. Målet är att få fram en ganska gles och luftig krona som har ett skulpturalt vintervärde.

Knäppt projekt? Ja, det är väl det... Men det är kul att se hur det blir. Och fläder är så extremt tålig (och snabbväxande) så den inbjuder verkligen att experimentera med.

Hittade en bild på hur den såg ut andra året (nedan). Alla de där rotskotten har jag ju faktiskt lyckats få bukt med!


Under flädern växer geranium, vanligt Midsommarblomster. Hela den här ruggen kommer från en liten rotbit jag råkade få med upp när jag plockade en bukett i skogen. 
När jag ser den här bilden så tänker jag att det faktiskt inte behövs mycket mer än så här för att skapa en woodland känsla i en liten trädgård. Ett träd och en svensk sommarblomma. Man kan till och med göra ett woodland på balkongen om man vill...  

*
I onsdags var jag på en diabildsvisning om tre svenska trädgårdar. Det var Dan Rosenholm, trädgårdsskribent och fotograf, som berättade om tre favoritträdgårdar han besökt.
Dan Rosenholm och hans fru Ann-Christin har skrivit en av de, i mitt tycke, mest intressanta trädgårdsböcker som utkommit i Sverige de senaste åren; Trädgårdsdesign - för en vackrare hemträdgård. Albert Bonniers Förlag, 2006.


Jag är inte säker på att det här är en bok för den helt nyblivna trädgårdsägaren. Det finns inga direkta årstidstips i den eller beskrivningar på hur man rent praktiskt anlägger grusgångar, beskär fruktträd och sår perenner. Men har man kommit så långt i sin odlariver att man är igång med att skapa sin egen drömvärld - då är den här boken en inspirationskälla utöver det vardagliga. Det finns mängder med bilder, och varendaste bild har en förklarande och utförlig bildtext. Själv får jag aha-upplevelse efter aha-upplevelse.
Sen tycker jag också att det finns en väldig kärlek, glädje och upptäckarlusta i texterna, som gör att de blir väldigt trevliga att läsa.


(Om ni klickar på bilden här ovan så ser ni förhoppningsvis lite bättre hur boken är upplagd.)

*
Idag är det åter helt kritvitt utanför fönstret. Men på torsdag öppnar trädgårdsmässan. Jag ska försöka hitta några roliga doftgeranier, svenska pelargonsällskapets monter brukar jag inte missa. Förmodligen kan ni se mig även vid hoyasällskapets monter där jag står och dreglar över de svartröda, storblommiga porslinsblommorna jag inte har råd att köpa. :-)

2 kommentarer:

Lisas torp sa...

Vilken jättesöt fläder!
Ja, det blir säkert himla fin efter den beskärningen!
Själv är jag jättedålig på att just beskära träd, men jag har ju åtminstone två jättefina trädgårdsböcker numera. Jag får studera dem.
Boken som du visar här verkar ju jättespännande.
Just detta med en liten yta är ju en utmaning och kul att tänka sej vad man skulle kunna ha där.

Sitter nu på jobbet och ska fortsätta jobba lite nu!
Ha det gott i snöblasket!
kram
Lisa

gulle hexan sa...

god dagens.:)
fläderträdet ser verkligen knubbigt å fint ut efter du klippt.. :)
tack för boktipset.. jag tror jag bläddrat lite just i den boken..

hoppas postis varit snäll i dag.. för det måste han varit..annars blir det lessamt..
Kram