2008-05-05

Lite mer om fläder

Tänkte bara visa några bilder på vad man kan göra med fläder. Båda träden ovan är fläderträd, samma sort. Det till vänster är planterat för sjutton år sedan. Det till höger har självsått sig för 5 år sedan.

Trädet till vänster blev från börjat kraftigt beskuret varje vårvinter. Det var inte alls med avsikt, utan bara älg eller rådjur som inte alls ville ha vår lilla planta på sitt område, och gjorde sitt bästa att utplåna den. Efter fem, sex år upptäckte vi att beskärningen hade skapat en fin och tät buskform, så när rådjuren tröttnade på att inmuta sitt område så fortsatte vi att toppa den varje vår. Nu har vi slutat eftersom vi inte når toppen ens med stege.

Bilden nedan visar vilken vacker form trädet har fått. Tyvärr är det nu lite ojämnt i formen, maken tyckte att flera av de nedersta grenarna var i vägen när han klipper gräset, så de kapades för ett par år sedan.
Fläder är inget träd som normalt brukar ha ett vintervärde, men den här har fått det, för mig iallafall. Den är otroligt vacker när den tecknar ut sina brunsvarta kala grenar mot de snövita åkrarna på vintern.


Här nedan är den frösådda. En fläder på tomten räcker, tycker jag, så jag gräver upp alla självsådda plantor. Men den här hade ohyfset att så sig på ett ställe där det inte går att få ner spaden alls, det är bara tegelsten och cement i jorden just här. 
Nå, vad gör man? Det gäller att begränsa framfarten. Klipper man bara på höjden så blir den bred istället. Jag valde att stamma upp den istället. Första året klippte jag bara av toppen, och de senaste fyra åren har jag klippt in grenarna till en eller två brytpunkter, lite beroende på hur de suttit. I år är den inte klippt alls, jag har inte haft tid. Så det som syns på bilden är alltså hur mycket den växte förra sommaren. Nästan ett par meter långa skott. Det blir ju tyvärr så av så här kraftig beskärning. Jag kanske ska prova sommarbeskärning i år, så som de börjat göra i parker, jag får se. Alltid lär man sig nånting. :-)

The two elder trees planted outside our studio. The one at the left in the first picture is 17 years old and pruned from the beginning. It has now a nice, compact growth habit. The other one is just five years, and an experiment. I'm trying to shape it more like a standard tree. I use both the blooms and the berries for juice. 
I like to have use for the things I grow in my garden. (But most of the plants are despite my good intentions totally useless and just pretty. :-))

3 kommentarer:

Anonym sa...

Blir det du som står før saften nu då næa mamma har flytt till skåne?
/X

Anonym sa...

Ja, det får väl bli det... Kanske ska börja ta upp beställningar. :-)

jasonbob sa...

off white outlet
jordan shoes
kd 13
supreme outlet
golden goose slide
golden goose mid star
kd shoes
kobe sneakers
golden goose
golden goose