2008-05-07

Rucklet? Byssjan? Hybblet?

Enligt Norstedts synonym ordbok kan man använda något av dessa ord istället för Hus:
byggnad, byggnadskomplex, byggnadsverk, byggning, fastighet, fast egendom, boningshus, hyreskasern, hyreskomlex, borg, villa, bungalow, stuga, koja, hydda, tjäll, hybble, kåk, byssja, ruckel, kråkslott, skjul, länga, barack.

Jag vet inte vad ett hybble är, men jag fastnar lite för ordet. 

Efter att ha konsulterat Nationalencyklopediens ordbok också, så verkar det annars som om den korrekta beteckningen för vårt hus är villa. "Friliggande enfamiljshus med trädgårdstomt". (Vanligtvis stort hus, står det, och det är det ju inte, så det förklarar nog varför jag inte känt mig som villaägare, än.)
Ja, ja... det ger sig väl. Tillsvidare får det fortsätta vara Huset med stort H. (Befinner mig fortfarande i förälskelsestadiet nämligen.)

I morse hittade jag en bok i bokhyllan när jag letade efter inspirationsmaterial för en banner jag håller på med åt en kompis: 

Tänkte att jag skulle dela med mig av några smånotiser från den 2 januari 1886:

Hundtoiletter uppfinnas för närvarande i Paris af alla möjliga slag. Hundarne bära veritabla paletotplagg med höga kragar; såsom material härtill användes sammet eller plysch i mörka färger. Der finnes den "militäriska" paletotén af mörkblått tyg, broderat i rödt och guld; vidare den s.k. Psycherocken, som i ett eller två hörn har en broderad fjäril; hundar, som äro afsedda för sport, bära gröna rockar med inbroderade harar eller fasaner. Den i Paris rådande anglomanien visar sig i fråga  om inskriptionerna på knapparne, ty dessa äro affattade på engelska språket; t.ex. "good boy", "little dog", "my pet", "darling boy" osv.

Också en bevekande omständighet
För en tid sedan häktade polisen i Paris en tiggerska vid namn Louise Martin, som slagit sig ned på Notre Dame de Paris' trappa och på bröstet bar en lapp med påskrift: "Hundra år gammal har jag blifvit, nu har jag öfverlefvat de mina, har intet hem och lider av hunger". Egentligen var hon ellertid icke mer än 65 år, och då hon fördes fram för skranket, sade polisdomaren, mr Breton till henne: "Ni förtjenar straff, ty ni har genom falska uppgifter missbrukat menniskors barmhertighet. Men - under min långa praktik är ni det första fruntimmer, som gjort sig äldre än hon i verkligheten är. Det förtjenar erkännande, och derför kan ni gå utan straff."

Paristjufvarnas konung, Mimi Lefreux har aflidit. Han var en af Frankrikes skickligaste ficktjufvar och så listig, att man nästan aldrig kunde öfverbevisa honom om stöld.
Ehuru han var mycket god mot de fattiga och rikligt aflönade sina biträden, hade han dock en årlig nettoinkomst af omkring 15 000 francs.
Mimi efterlemnar en ung vacker fru, dotter till en engelsk ficktjuf. Hon har en årsränta af 4000 francs. Mimi var en ståtlig och elegant man, som besatt en stor bildning. Hans båda barn beskrifas såsom bildsköna.


Och vad har vi här då, inte kan det väl vara tobaksreklam... eller?