2008-05-01

Långhelg

Trots att jag måste jobba litet i morgon så bestämde vi oss för att behandla det här som en långhelg. Sova utan väckarklocka, äta god mat och fixa i trädgården utan att ha ångest över dammråttorna inne.
Vid Huset blommar tulpanerna för fullt. Några har redan blommat ut och andra står fortfarande i knopp. De tidigare ägarna måste ha gillat tulpaner, mycket. Överallt står det små grupper. T.o.m. inne i vissa buskar växer tulpaner.
Förra året den här tiden låg vi i förhandling för att köpa huset. Jag minns knappt hur trädgården såg ut då. Det jag kommer bäst ihåg är att gräsmattan inte hade blivit klippt på ett par år, så det var som ett tjockt brunt, halvruttet täcke över hela tomten. Nu är den som en grön dröm med gullvivor, violer och rosa och vita tusenskönor.


Har börjat klippa ner perenner idag och skyfflat några kvadratmeter av grusgången. Fikat, grillat och grävt en grop vid redskapsskjulet där jag ska plantera ett par nävor i morgon. Haft sönder ett avloppsrör (nej, jag tänker inte berätta hur jag gjorde), vattnat krukorna med ledsna primulor och klippt bort uppstickande grenar ur häcken.
Halv fem hade jag sån träningsvärk att jag var tvungen att gå in. Sorgligt vilka trista och orkeslösa muskler jag har. :-)
Målade ett par krukor som jag ska ställa ut på glasverandan i morgon och tillbringade resten av kvällen med att sy in trådar på ett handarbete framför TV:n. Planen är att få mer gjort i morgon så jag undrar om jag inte måste ställa väckarklockan i kväll, trots "lediga" långhelgen... 

1 kommentar:

Anonym sa...

Så ni ær i huset under helgen?skønt!Jag kan riktigt kænna lukten av bearbetad trædgård nær jag læser ditt inlægg.
Så du får væl sæga till nær du vill ha hjælp med grusgången ha ha!
Skulle sjælv vilja va ledig nu o bara sitta o titta på denna explotion av grønska som pågår i naturen nu / Broe