2008-05-29

Onsdag, typisk onsdag

Fint ljus att fota i tidigt i morse. En islandsvallmo i blom från trädgården.
A poppy in my garden. (P. nudicaule)


Vilken typisk onsdag det har varit, varken hackad eller malen. 
Det började redan igår. Jag har lovat min kattförening att bistå med vinster till ett lotteri de ska ha så jag satte mig igår eftermiddag för att sy några möss. Plockade fram svärmors gamla Bernina som vi räddade från grovsopen i höstas som en bra-att-ha-i-ateljén-då-min-symaskin-är-i-stugan. Trampade på pedalen och upptäckte att nålen inte rörde sig. Satt och fibblade med trådspänningen, byte av nål, av tråd, t.o.m. av pressarfot och konstaterade två timmar senare att just det här problemet var över min fattningsförmåga. Visst fick jag nålen att röra sig efter ett tag, men inte övertråden att haka fast i undertråden. Fick tag på en reparatör via telefon till slut som lovade att han kunde ha den fixad om en vecka. Jotack, problemet är bara att jag behöver sy nu. Så jag fick ägna hela kvällen åt att sy myntamöss för hand. Jag gillar att sy för hand, men inte när jag tror att det ska ta tre timmar att bli klar och det i själva verket tar 15 timmar. Sen visade det sig förstås idag att min påse med läderstuvar (också ett arv från svärmor) (som sydde alla sina handskar för hand) har försvunnit. Spårlöst. (Förmodligen har vi tagit den till stugan sa maken. Nej det har vi inte, svarade jag.) Lite snabbfixade musöron av läderbitar blir det alltså inte, utan det verkar som om jag blir tvungen att göra veritabla lyxmöss denna gång, med vändsydda öron. De blir jättefina, men hallå - det skulle inte ta tre dagar att få det här klart utan en kväll!



I morse slutade skrivaren att kommunicera med datorn när jag skulle printa ut papper som jag var tvungen att ha idag. Det tog två personer tre timmar att lösa, och jag förstår fortfarande inte hur vi gjorde, eller ens vad felet egentligen var. 
Nå, inget kan få en på bra humör igen som lite shopping, så vi åkte till Fredells och inhandlade det hittills dyraste vi köpt till huset. En speedheater. Åååhhh vad jag längtar efter att få använda den! Fönsterkarmarna! Golvsocklarna! Kanske dörrarna..? (Jag vill inte alls sitta här just nu, jag vill vara i Huset!)



Tittade in på IKEA på hemvägen för att köpa tyg att sy ett överdrag till en fåtölj av men kom därifrån med en vitlökspress och ett emaljerat durkslag. IKEA är konstigt på det viset - det blir liksom aldrig som man planerat.
Utanför IKEA började det låta om bilen (häromdagen osade den bränt) och det blev ännu ett stopp, denna gång hos Biltema för inköp av packningar till avgasröret, innan vi äntligen kom hem. Och här har jag nu suttit resten av kvällen med de fortfarande öronlösa lyxmössen. 
I morgon är det torsdag och jag undrar om det ens är någon idé att börja på en Att Göra-lista. Det blir ju ändå inte som jag tänkt mig? 

5 kommentarer:

Joakim sa...

Ha ha! låter ju sådær som en dag skall va,fylld av gøromål och nya utmaningar. Grattis till den fina (værme pistolen)oj oj oj! vad du kommer att leka med den i sommar,troligtvis æven komma på ngt sætt att anvænda den till matlagning oxå? :-D
Fråga- blev det en væggstege oxå??
Mærkte att du anvænder både stugan o huset i texten? antar att du inte riktigt bestæmt dig æn då.....

Lilla Eken sa...

Nej, vi köper steggafflarna på postorder tänkte vi.
Och maken ska inte upp och klänga efter husfasaden än på några veckor, så det är ingen brådska. Speedheatern däremot ska användas så fort det bara går. Hmm... undrar om jag har nåt här att testa den på.. kanske ska gå ner i verkstan o kolla? :-)
Det jag inte skrev igår var att vi dessutom åkte vilse både i Sollentuna och Råsunda för att polisen hade spärrat av överallt pga någon transport från Arlanda. Vilket äventyr... (Jag menar - hur kan man åka vilse i Råsunda? :-D)

Anonym sa...

Verkar ha varit en händelserik dag :-)
Underhållande att läsa men kanske mer en prövning av tålamodet för er del.
Jag måste nog köpa en lott eller två och hoppas på att vinna en utav lyxmössen som är tillverkade med så mycket möda!
/Lillemor

Anonym sa...

Ja en övernattningslägenhet hade inte varit helt fel, sluppit åka hemifrån klockan 6 på morgonen för att vara på jobbet klockan 9...
Jag fick en smärre chock när jag såg ekarna, hela ystad väller ju av dom :-)) *Lycklig*
Och ,nja det var trots allt 20 år sedan jag var "intresserad" av den svenska flaggan (??).
Har skickat dig massor av bilder och undrar om du fått dom?
Mvh
Rebecka

Anonym sa...

Oj, "så aktivt" ni har det. Kul med dina- absoluta bra grejer_ Jag ska kolla mera efterhand. är ny så allt tar tid Ima