2008-05-24

Vad är en wacompenna?

Jag fick ett mejl från någon som undrade vad en wacompenna (som jag skrev om i förra inlägget) är.
Wacompennan hör ihop med Wacoms ritplatta. Det ser ut som en klumpig penna, och fungerar som ett mellanting av penna och mus. Pennan fungerar inte ensam utan är kopplad trådlöst till ritplattan, som i sin tur är kopplad till datorn. Ritplattans yta motsvarar datorns skärm, så det jag "ritar" på plattan ser jag i det dokument jag har öppet på skärmen.
Jag kan också använda pennan istället för musen, klicka i dokument och markera text t.ex.

Bilden ovan är hämtad från Wacoms hemsida, och där kan man läsa mer, om man vill.

Bilden nedan är den första jag gjorde när jag precis hade köpt min wacom. Den är gjord på högst tio minuter, och ett typexempel på hur jag har kommit att använda mig av det här verktyget. Mest använder jag det till collage och till bearbetning av foton. Pennan är ett betydligt precisare verktyg än musen när man ska frilägga bilder (som godiset som bildar hår och tröja i bilden nedan).Och samtidigt kommer man åt alla penslar i photoshop - så här har jag airbrushat kinderna, tjäckt rosiga, med photoshops airbrushpensel.

Och så kan man använda wacompennan till att rita så att det ser nästan traditionellt ut. I bilden nedan har jag valt pennverktyget i PS, och effekten blir ungefär som om man ritat med ett gammaldags stålstift. Den gröngula bakgrunden och kattens rosa liggdyna är gjorda med en mjuk PS-pensel. Och det som ser ut som airbrush är en photoshop pensel med stor spridning.

Just a little about wacoms pen tablet and how you can use it. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag visst är den snygg!! Förra året blev den inte alls så här hög som den är nu, och blommade gjorde den inte heller, fick en smärre chock när jag såg den :-))
Kram