2009-03-23

Marsutmaningen (3:e veckan)

Använd det du har, vecka tre.

Den här helgen blev det turbo-handarbete. Ett par stora grytlappar virkade av tygremsor med virknål 5,5. 
Material: Ungefär en fjärdedel av ett gammalt påslakan klippt i centimeterbreda remsor.

Jag behöver nya grytlappar till stugan och den här ljusa urtvättade färgskalan blir toppen i köket.
Det här var ett udda påslakan som min mamma brukade bädda sängen med när jag var liten och sjuk. Det var lite glansigt då, bomullssatin tror jag, och mönstrat med små rutor i blekrosa, grönt och gult på vit botten.
Det kändes bättre att vara sjuk när jag fick det här påslakanet i sängen. Jag tror på något vis att även "saker" har ett slags själ, så den goda karman från det här påslakanet kommer nog att sprida sig runt spisen framöver...


7 kommentarer:

Lisas torp sa...

Härligt med grytlappar som blir till en ny inkarnation av ditt påslakan! Så pysslig du är och flink på så mycket!

Jättefina och så smart idé till just grytlappar!
Min farmor virkade mattor av trasmattor - oftast runda.

Tidig morgon här i sthlm och solen är uppe - kallt är det och den mesta snön är borta!

Ha en härlig dag!
Kram
Lisa

Birgitta sa...

Vilken rar liten historia med påslakanet som blev två grytlappar. Ja visst kan saker och ting besjälas av omgivning och omsorg, förstår att det kändes bättre med "mammas" påslakan i sjuksängen. Bra tips, ska nog kunna knåpa ihop några grytlappar för det behöver jag nu i dessa bakningens tider. Kramar Birgitta

Angel.Pearls sa...

Fina grytlappar -underbart att använda "det man har hemma". Kram//Eva

gulle hexan sa...

hej:) å vad du är duktig..
perfekt återvinning..
hur bra som helst.,.
och jag håller med..att textiler bär med sig minnen.. :)det är verkligen påtagligt....
vädret här är kalla stormvindar i dag..
kram kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Med den storleken på virknål kanske även jag skulle lyckas få något virkprojekt färdigt. Skam till sägandes så kommer jag inte ihåg hur man startar upp virkningen, men det är väl bara att titta här på nätet.
Klart saker iaf vissa har karma i sig.
Fläderprojektet verkar spännande.
Lär vara fler en du som dreglar vid *hoyasällskapet* och pelargoner är jag lät manisk på...
Så är jag boknörd dessutom, hur ska detta gå?
Tanken vatten på balkong är inte främmande.
Kram:)

Lisas torp sa...

"mattor av mattrasor" ska det ju vara förstås i mitt inlägg här ovan!

Jo, uppe med tuppen nästan varje dag, därmed inte sagt att jag är PIGG!! :)
Laddar du inför trädgårdsmässan imorron?
Jag ska dit på fredag och det ser jag fram emot - alltid ett vårtecken - mässan alltså!
Ha en jätteskön dag och må solen lysa på dej - som den gör just nu!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Det var minsann bra gjort må jag säga.
Jag är inte särskilt händig men en sådan skulle jag faktiskt vilja göra för det tror jag att jag hade fixat.
Snyggt med vitt tycker jag.
Är och gästar på en dator för att säga hej och tack för att du kom fram och sa hej. Vi skulle pratat mera...
Du förstår att jag trodde aldrig att det skulle bli som det blev.
Tappade bort dig bland alla som ville heja... men som sagt jag vill gärna ser mera av dina teckningar.
Håll tummarna imorgon...

Hörs när jag kommer hem igen.
Kram och ha fet gott
Annika