2009-06-21

Årets längsta dag

Det blev en väldigt skön helg. På midsommaraftonen struntade vi i att åka till det firande vi var bjudna till och åkte en sväng till Huset istället. Det kändes som att vara på väg mot långsemester när man satt helt still i kö på E4:an utanför Stockholm i över en timma.
Tillbringade eftermiddagen med att rensa ogräs och skyffla grusgången. Det var skönt!

I lördags vräkte regnet ner även på vårt lilla hus men istället för att sitta och sura över det åkte vi tillbaka till Stockholm. Vi åkte en rejäl omväg. Istället för 1,5 timma tog det 3,5 timma att komma hem.
Men vi fick se en bra bit av Sörmland när naturen är som vackrast...


Ett orangeri vid Haneberg i hällande regn...

... och ett ödetorp i stekande sol på slätten utanför Eskilstuna...


Idag har vädret varit toppen och vi har varit ute och fixat i trädgården. Bland annat grävt upp en del plantor som ska till stugan som jag kommer att tappa bort om jag inte tar upp dem nu medan de fortfarande blommar. Förväxlingsplantor, sådana som ser likadana ut men inte riktigt är det. Varför jag inte bara sätter lappar på dem? För att rådjuren här ute har dille på att norpa varenda papperslapp jag fäster vid plantor och rycker upp alla pinnar jag sätter i jorden.

Här blommar en näva som sitter i kruk-karantän sedan i våras. Har rensat bort en hel del småplantor som grott runt stjälkarna. Ser ut som brännässla, så den här kommer inte att flyttas till stugan förrän jag är helt säker på att det inte finns ett enda vilande frö kvar i jorden.


Till kvällsmaten (blomkålssoppa) öppnade maken en flaska champagne. Det kändes lätt depraverat att dricka bubbel till soppa en söndagkväll. Men... varför spara på den, sa han, det är ju årets längsta dag i dag...

7 kommentarer:

Lisas torp sa...

Ja du, dessa evinnerliga köer när det vankas storhelg!
Men fina vyer lyckades du fånga ändå!

Skönt att välja att fira eller inte. Det låter skönt med blomkålssoppa och champagne! Härligt! Helt i livsnjutarstil som jag ju gillar!
vilken vacker näva! Ja, ogräset vill man ju inte flytta med sej!
Nu ska det visst vända i veckan till varmare väder och mera sommarlikt! Hoppas du får en bra och fin vecka var du än befinner dej!
Kram
Lisa

Dubbelörn sa...

Låter helmysigt med champagne till soppan ;).

Nu i julimånad så måste vi bara ses!! Fr o m 29 juni bygger de nya köket o jag tar gärna en fika på Fridhem ;)

Stor kram vännen

Mira sa...

Vilken helt makalös bild av orangeriet!!! Suverän bildkomposition!

Och vad ska man dricka till blomkålssoppa om inte champange?

(Jag går och sneglar på småpyren i boulebanan och undrar om inte i alla fall???)

Marie//Tekla Maräng sa...

Åh jag gillar både orangeriet där långt bortan för det sneda staketet och ödegården som ser så ledsen och övergiven ut.
Härligt med sådana där omvägar, man får se vyer som man annars aldrig änns skulle tänkt på.
Soppa med champagne tycker jag var en ypperlig kombination och årets längsta dag kunde väl inte firats bättre. Helt i min stil.
Nävor ja, ja dom är vackra och inte vill man ha med sig massa *skrutt* om man ska flytta på den.
Råddjur ja det är ena riktigt försikomna rackare, dom är ju överallt och gör snudd på allt man inte vill att dom skall göra i trädgården.
Hoppas att du också ser den där lysande gula saken på himlen.
Kramar Marie

Ps Det är nog tur att du inte visste om dikena, för om du gjort det så kanske du inte skulle ha träffat din man och det verkar ju verkligen synd om du hade missat honom med alla hans bra ideér och infall.
Tack snälla för tipset om canvas tavlan. Tänk vad mycket man kunde få *hjälp* med på den *sidan*, ska sitta där någon regnig dag och fixa fotoböcker.
Yuna och Bobo hälsar med blötta pussar.

Susanna sa...

Åh, vilka härliga bilder - kan inte förstå att det är taget i Sverige och för bara några dagar sedan. Bilderna har något spöklikt romantiskt över sig och jag bara älskar den stämningen.
Champagne till blomkålssoppa har jag druckit på restaurang för några år sedan och det var en alldeles utmärkt kombination. Nu var det väl inte meningen att de skulle drickas tillsammans, Champagnen var fördrinken som inte hunnit bli uppdrucken då förrätten kom men vad spelar det för roll när det fungerade så bra.

Kramar
/Susanna

Anonym sa...

Hej
Vad synd att du inte hörde av dig när vi var däruppe :-(
Mina blev jätte ledsen för att hon inte fick träffa dig!
Kommer du ner till hennes födelsedag?
Jocke och de andra kommer ju inte i år (vilket kommer göra henne suuperledsen) kanske blir hon glad om du dyker upp???
/syster

Annika Christensen sa...

Helt underbara bilder du visar.
Tänk vad fint det är när det regnar.
Ha det fortsatt gott
Annika