2009-06-29

Dagbok (eller: inkompatibel med celsius +30)

Vi har semester den här veckan och hur stora förväntningar har man?
Meningen var att vi skulle jobba på huset men hallå - det är trettio grader i skuggan, luften står still, jag får migrän trots kopiösa mängder vatten och jag konstaterar för jag vet inte vilken gång i ordningen att det här är inte min sorts väder.

Nå, slutklagat. Det här är vad vi gjort idag:

- Ställt fram utemöblerna där de ska stå. (De står alltså inte staplade i en pyramid längre.)
- Gjort rent och provbadat i vårt gamla badkar som vi hade i ateljén innan vi byggde "riktigt" badrum där. Nu är det sommarbadkar på gräsmattan. (Istället för murarbaljan jag brukar ställa på köksgolvet och tvaga mig i.)


- Maken har klippt gräsmattan (1,5 timma i blåslampe-sol. Bränt ryggen gjorde han på kuppen.) (Rätt åt honom när han är så hurtig!) 
- Maken har grävt ur hela plastkomposten. Och spritt ut jorden i landet! (Vet inte vad det tagit åt honom... )
- Maken har åkt iväg med hela bilen full av säckar med trädgårdsrens till sopstationen. (Under tiden sov jag middag.)
- Maken har satt upp konsoler som ska bli en planteringsbänk vad det lider på ena sidan av uteplatsens vägg. (Det blev snett och skruvarna var för korta.)
- Maken hittade en liten noshornsbagge flytande i nya badkaret. (Den stora noshornsbaggen blir ca 4 cm lång och dess larver 8-10 cm stora. Den lilla noshornsbaggen är bara 13-14 mm lång och väldigt söt.)


- Varm mat till middag, tro det eller ej. Fisk idag igen. (Testade faktiskt att göra sås på creme fraiche, rivet äpple och hackad smörgåsgurka som Mira tipsade om i en kommentar till förra inlägget.) (Och Tekla Maräng, du ska få soppreceptet snart!)
- Vid nio tiden när hjärnan slutat koka kvicknade jag äntligen till något och vattnade alla krukor, vattnade, vattnade, vattnade alla nyplanterade större växter (bambu, gräs, träd), och så fick jag ner ett par lådor med utplanteringsväxter som har stått alldeles för länge i sina krukor. Och så rensade jag och kantklippte rundeln som fungerar som tillfälligt kryddland. Och gick sen in och gjorde tårta. (Som står i kylskåpet nu för att safta till sig ordentligt till i morgon.) (Maken brukar vilja ha jordgubbstårta på sin namnsdag, som i och för sig inte är än på några dagar, men vi har semester och då tror jag det är tillåtet att blanda ihop dagarna en aning.)

Ska prova att ställa väckarklockan litet tidigare i morgon och se om jag kan hinna ut innan man fullständigt slås till marken av värmen. Borde rensa litet mer ogräs för att känna mig hyfsat nöjd med tillvaron nämligen.

12 kommentarer:

Thomas sa...

Tycker jag låter som ett ordentligt dagsverke, nu borde ni få lov att ta igen er resten av semestern :)

Lilla Eken sa...

Halloj Thomas, det var en snäll kommentar av dig! :-)
Jag håller faktiskt på att kantgräva ett land just nu (tog en liten saftpaus bara...) och maken har bytt lampor på bilen, satt upp hyllor i vedboden, och står just nu och fipplar med en läckande kran i potatiskällaren. Vem vet var denna dag slutar i det här tempot...
/I.

Lisas torp sa...

Jag håller med dej - detta är inte mitt väder heller! Hu, så varmt det är och man orkar ingenting!

Jag bommar till torpet hela dagen och öppnar varken dörr eller fönster då håller det sej i alla fall kring 25 inomhus! Ute går knappt att vara och def. inte göra något!
Maken din verkar ju vara riktigt på hugget!:)
Nej, jag har inget recept på gazpacho, men jag hittade en färdig på ICA, riktigt god. Ingredienserna där är:
tomater, vatten vinäger, olivolja,brödbitar, gurka, grön paprika, lök, vitlök. Men det måste vara kryddor också, för den smaker kryddigt och gott!
Härligt när man inte orkar laga mat!

Vilket härligt badkar! En dröm att ha ett i trädgården!

Jodå, jag har massor av rabarber kvar!

Hoppas att du ändå finner dej i hettan, du får leva nattliv istället!
Kram
Lisa

Thomas sa...

Och klockan är inte ens 12 på dagen. Det låter ju som om ni borde ta ett par veckors semester efter er semester :) Tack för kommentaren på min blogg

Nr 7 sa...

Den där maken; är han måhända släckt med Durasel kaninen?? Har du kollat under pälsen på ryggen om det inte fins en AV knapp på han?

Nr 7 sa...

Å andra sidan kanske du borde byta märke på dina batterier så du hänger med i samma tempo?
Alkaline kanske?
Så kan vi kalla dig Alkaline kaninen?

Lilla Eken sa...

Ha ha haha...
Var sitter mina batterier?

Marie//Tekla Maräng sa...

Vad har hänt med din man? Är han alltid så där hurtig? Eller har han fått värmeslag..? Börjar bli lite orolig.
Jag blir slut bara jag läser allt och att du har gått igång och kantgrävt rabatter.
Håller med dig detta är INTE mitt väder.
Funderar också på om din man kanske ÄR en Duracell kanin eller iaf släkt med en. Mina batterier är helt klar urladdade tills det blir svalare så det så, semester eller ej. Jag menar det är ju 30grader i skuggan och man ska ju fortsätta att leva ett tag till.

Har börjat längta så förskräckligt efter räkor så nu äts sådana med förtjusning. Och igår kväll hör och häpna men jag kokade hokifileér, små späda morötter, späda gula lökar och några vitlöksklyftor och hällde sedan i räkor och musslor samt kokade ris. mums passade på att göra en stor sats så att jag kunde frysa in för två dagar till. Ibland överraskar jag mig själv.
Kramisar Marie

Anonym sa...

Jag tror att ni har missförstått ordet semester en aning. Man ska inte likna en duracellkanin under semesterperioden (eller andra batterimärken heller för den delen)och man ska definitivt inte ställa väckarklockor.
Ett tips, titta hur era fyrbenta vänner uppför sig i värmen och försök efterlikna dem istället ;-)
Ha det gott!

/Lillemor

Lilla Eken sa...

Kissarna har jag knappt sett skymten av idag. Vet du var de är Lillemor? De ligger i en hög UNDER mitt täcke, i sängen som står precis innanför fönstret som haft sol hela dagen. Hur varmt tror du det är där inne?! Huh! Jag vågar inte ens känna efter!
Men jag lovar att inspireras av dem ikväll när de får tio-rycket.:-)

Anonym sa...

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att det är lite väl hett ute :) Kram kram.

gulle hexan sa...

Kära lilla Ek...:)
hur bara har du det?
ser att du inte trivs i värmen....
som jag då... just nu bara tröttande värme så det blir inget vettigt alls gjort..
gubben min har fått sin andningsmaskin nu...inte alls kul..tänk* platsmask i ansiktet i denna värmen..
ush.. jag längtar till svalare sommarväder..
skönt att vara hemma alafall:) du vet..
kram kram