2009-06-08

Lite tacksam för kylan...

Trots bortfrusen tomatblom och död basilika så var det himla skönt med en paus i det fina vädret. Tycker jag. Och krassligheten (jodå, snuvig o halvdöv fortfarande) hjälpte till att fatta beslutet att tillbringa helgen inomhus. Det blev iordningställande av lillrummet från skräp/verktygskammare till gästrum, så att vi kan ta emot övernattningsgäster i sommar, och en halvtimma vid symaskinen.


Förra sommaren sydde jag två kuddfodral till soffan se här, varav det ena (så här i efterhand) visat sig vara lite för stort. Sprättade upp allt och använde den helvita baksidan av fodralet till grund för att montera in ett av de små provbroderier jag gjorde med primula som motiv i våras.


Jag har sytt så att sömsmånen hamnat på utsidan. Meningen är att det ska fransa sig efter tvätt men är inte helt säker på att det här stadiga, ganska grova tyget, är rätt för att få snygg fransning. Men vi får se sen.


Det här motivet är det som jag slutligen valde att brodera på gardinkappan jag håller på med till trapphusets fönster.

7 kommentarer:

hönemor sa...

Hej du, broderiet blev ju jättefint, men du kommer nog att tröttna på att plocka vita trådar i soffan för det tyget ser ut att repa upp sig bra. Kram Katarina.

Lisas torp sa...

Så pysslig du är! Men det visste jag ju redan!
Jättefint kuddfodral och kul ide med fransandet!

Ja, men nu börjar man bli liiite trött på kylan! Det är ju så jättekallt ju. Man fattar inte att det är juni!!!
Hoppas att snuvan och dövheten ger sej!
Själv är jag på ett helt ljuvligt ställe. Berättar mer i nästa inlägg!
Lisa

Lilla Eken sa...

Hönemor:
Ja du, det var precis det jag upptäckte - ingen snäll och lite småtjusig fransning här inte, utan grova trådar som bara flärpar upp sig hur mycket som helst! :-)
Nå, vi får väl se hur länge vi står ut och om jag ens ids tvätta det utan att sicksacka först... Jag får återkomma med rapport! :-)

Lisas torp:
Ja det är konstigt att det aldrig kan vara "lagom". Runt 20 och sol med milda vindar skulle funka för mig.
Låter spännande! Väntar ivrigt in ditt nästa inlägg.

Nr 7 sa...

Snyggt! Kan jag komma förbi ngn kväll o låna din symaskin?Eller är den borta i huset?

Marie//Tekla Maräng sa...

Mnja jag vill ha lite varmare ca20 grader och sol då trivs jag bäst.
Men min vän har du inte blivit bra än? Krya då på dig snarast.
Fransa sig var en kul idé så långt hade jag aldrig tänkt och broderiet kommer ju att bli så snyggt på trappfönster gardinen. Ja nu är det ju inget fel på kudden heller om du nu trodde det. Primulor är ju så härliga och förhoppnings fyllda blommor.
Det blev ett kuddfodral av det handspunna garnet, visar i ett senare inlägg.
Kram Marie:)

STENLYCKA sa...

Så fint du har broderat och vilken kul idé med att sömnsmånen skall fransa sig. Du är så duktig!
Kram

Poppins sa...

Jättesnyggt! Och vilken kul idé att låta sömsmånen vara utåt - även om tyget inte kommer att fransas.
kram