2009-06-14

Dubbelexponerad söndag

Regn, regn... regn. Och mer regn.
Städade köket. Och planterade om krukväxter. Omplanteringarna föranleddes av att min prinsess-kaktus inte längre vill stå i sin kruka. Den är så övertung att den bara välter.
Här har jag tejpat fast krukan på stolen för att kunna fota den stående innan omplanteringen:


Den är som en skulptur.
Eller var. 
Nu har den fått en redigt stor kruka så att den inte kan välta längre, och jag ska ställa ut den under taket på uteplatsen. Och se om utevistet kan få den att blomma igen. Den har bara blommat en gång, med enorma, ljusrosa blommor. Antar att det är blomfärgen som gör att den kallas prinsesskaktus istället för drottningkaktus som brukar vara samlingsnamn för bladkaktusar av detta slag.

Satte mig en stund för att testa mina nya färdigheter i PS på porträtt istället istället för landskap.
Rätt som det var upptäckte jag att jag slutat göra bleka, raspiga vintagekort och istället satt och arbetade med photoshop nästan som om jag befann mig i ett mörkrum. 
Det här är väldigt mycket den stämning som varit idag...


Och ja, det är jag på bilden... Hon där i bakgrunden, det är nog hon som brukar knacka mig på axeln och se till att jag får saker gjorda, men idag var hon lika tagen av vädret som jag tror jag...
(Och nej - hade bilden varit det minsta lik mig hade jag inte lagt ut den här! :-))

14 kommentarer:

Anonym sa...

Eh??
Men den är lik dig??
Vet inte varför men du påminner om Bolla hahahaha *konstigt* undrar vad jag fick det ifrån :-0
Tjusig kaktus, synd att den inte kunde bo kvar i sin gamla kruka, den var väldigt fin!
Du kan väl ta och maila mig angående det jag skrev i förra inlägget?
Hälsningar
Syster

Lilla Eken sa...

Hmm.. jag tycker bilden ser ut som nån som röker cigarett i munstycke och sitter modell för Picasso... och det gör jag ju inte..?
/I.

Lisas torp sa...

Bilden blev i allafall jättefin! Vilken kaskad av kaktusblad!
Det låter spännande med blommorna!
Kaktusblommor är ofta så spektakulärt vackra jämfört med bladen och att få dem att blomma måste vara ett litet konststycke!

Jodå, jag tycker nog att bilden liknar dej och att den har en stämning som känns just nu - den lite gråa eftertänksamma.
Det ser ut som om du bara gör en liten paus i ditt poesiskrivande...eller nåt!
Eller en modernare variant av "Flicka med pärlörhänge" - utan örhänge då... :)!

Har jag en bacopa?? Visste jag inte, men jag är jättedålig på såna blomnamn, så det är säkert möjligt!

Ha en härligt grå måndag! Kallt och mulet här - men uppehåll - det tackar man för!
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Va inte du? Nähä då vet jag inte vem jag träffade på mässan.
Håller med Lisas torp att du ser ut som en modernare variant av *Flickan med pärlörhänge* utan örhänge men med ett bättre jag bakom ryggen.
Ser iaf ut att vara en skön paus ifrån något för du ser avslappnad ut. Snyggt.

Vilken blomma och vilken vacker kruka den satt i. Ett riktigt levande snyggt konstverk.
Hur får denna blomma stå i fred för katterna? Det måste ju vara rena lianen för dom.
Allt snyggt spretande bladverk!

Jo Yuna och jag ska till veterinären i morgon förmiddag (tisdag) fanns inga tider i dag och veterinären tyckte vi kunde vänta till i morgon.

Kramar Marie!

Lilla Eken sa...

Alltså... vilka snälla bloggkompisar jag har som helt bortser från de påsar under ögonen och dubbelhakor som brukar kläda mig när jag är i färg och utan förstärkta kontraster!! :-)

Krukan är supersnygg och tillverkad av Tina Hellman som har Sturehofs Krukmakeri.
Jag satte en begonia i den nu istället, men annars är de (och även Tinas höga, smala krukor) urfina just till kaktusar i olika former, t.ex. jul- och påskkaktusar.
Kanske skulle ta och visa krukorna närmare... ? Ja, ja.. vi får se...

hönemor sa...

Hej du, vilket fint kort på kaktusen, det skulle bli en fin tavla. Att du inte planterar den i en ampel så att alla bladen får ljus? Vackert kort på både dig och pelargonien, ni är så tjusiga. Kram Katarina.

hönemor sa...

Hej du, det fins zinkfärg på sprejburk, måla en plastampel och borra 3 hål i överkanten och sätt i ett grovt snöre till upphängning. Kram Katarina.

Susann sa...

Hej,
vilken fantastiskt fin blogg du har! Fina bilder, blommor och katter. Blir avis och inspirerad på samma gång! /frun på landet

gulle hexan sa...

kära lilla ek..
var tvungen att här i nattens sena timma...
så vackert foto på dig..
så sällsamt fint:)
jag tror man kan ha så många olika ansikten beroende på.....allt möjligt..
visst?

å avund känner jag en smula.. då jag ser din sköna kaktus...:)
jätte härlig!!
stor kram:)

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hejsan!

Gillar dina poetiska inlägg! Din kaktus var otroligt häftig och kortet på dig var otroligt stämningsfullt och vackert!

Kram Amanda

Lotta sa...

Jättefin bild & jag känner allt igen dig :)
Gla´midsommar på dej!

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hej!

Tack så hemskt mycket för dina gulliga ord om mitt sätt att skriva och se på världen;)De värmde verkligen, för jag kände att det är precis den sortens blogg jag vill ha! En som visar på det underbara i det lilla och hur härligt det kan vara att leva! Du har motiverat mig i mitt fortsatta bloggande!

Stor kram Amanda

C De-sign sa...

Fin stämningsbild.... och många härliga inlägg har jag missat...tiden har inte räckt till...men snart så har jag sommarlov! Trädgården prunkar...härligt! Jag vill också önska dig en riktigt härlig midsommar! Kram fr C

Anna sa...

Bilden är lik dig och fin. Så det så!