2009-06-12

Gamla vykort

Klicka upp den här bilden nedan och kika på hur det såg ut på Bergaön (halvö i Hjälmaren) strax efter förra sekelskiftet:


Nej... usch vad jag ljuger...
Det var ju bara några veckor sedan vi var där och fotade...


Jag var tvungen att rensa huvudet nu ikväll när jag kom hem från extra-jobbet och testade därför några av övningarna i nya numret av Photoshop-magasinet. Jisses vad kul jag haft det, tala om avkoppling!!

Nästa oldie:

Det här kallar tidningen för Fox Talbot bild
Läs mer om Fox TalbotWikipedia. Och är ni intresserade av foto så bildgoogla också på hans namn. Många fina bilder att titta på. 

Här är mitt original:


Det går förresten en otroligt intressant serie om fotografiets historia på History Channel just nu. Tisdagar klockan 18 (eller 02.00). Del 2/6 kommer tisdag den 16 juni.

Är det någon som orkar med mer bilder på pelargoner? En av mina nya stjärnpelargoner har börjat blomma. :-)

6 kommentarer:

Lisas torp sa...

Hej du!
Jaha, du behöver också rensa huvudet - det känner jag igen efter denna veckas hjärngnuggning!
Nu gäller det att rensa som sagt!

Spännande med bildfixningen! Så himla mycket man kan göra och det är verkligen avkopplande!

Pelargonbilder blir man väl aldrig mätt på..!

Hoppas du kunde somna sen!
Lisa

Mira sa...

Tack för tipset Lilla Ek! Jag ska genast skaffa det numret. Det är kul att mixtra ibland. Och ja - jag blev lurad! :-)

STENLYCKA sa...

Vad du luras. Men så mycket kul det går att göra med bilder.
Låter intressant med History Channel får kolla.
Ja, tack jag vill gärna se mer pelrgoner!
Kram

Marie//Tekla Maräng sa...

*hahaha* gick på det med hull och hår!
Ojoj vad man kan göra med bilder. Ska klart önska mig photoshop så att jag kan leka mer med bilderna för det verkar vara jätte kul och du skrev att man rensar huvudet med det och det låter toppen.
Är du bättre nu?
Mm jo jag ringer till veterinären på måndag om hon fortfarande hostar då. hjärtat är ju ett av dom kända felen på cavalierer.
Jo jag har saknat dig på bloggen men har tänkt att du har mycket på gång.
Pelargoner kan man väl inte tröttna på?
Skön helg på dig:)
Det var säkert trevligt på kattmötet, eller?
Kram Marie

Lotta sa...

Bra luring :)
Perfekt tidning att botanisera i tillsammans med datorn i detta galna ösregn som aldrig verkar ta slut. Klart man vill se mer av dina supersnygga pelargoner :))

idémakeriet sa...

Hejsan,

Det är första gången jag är här.
Du vet hur det går man kommer någonstans och innan man vet om det är man långt borta.
Jag blev förtjust i din välkommen banner och undrar om du har gjord den själv.
Jag letar nämligen efter någon som skulle kunna göra en enkel form av layout på min nya hemsidan/webbutik.
Har du lust eller möjlighet att hjälpa mig eller vet du någon som skulle vara intresserat i det?
Du får gärna skriva mig en e-mail om du vill ha mer info.
Mitt adress; idemakeriet@telia.com.
Ha det gott.
Kram Gerda