2009-06-04

En knoppande parentes

Som en liten parentes denna regniga och stressiga dag får våra knoppande rhododendronbuskar bli:


Knopparna får mig på så gott humör, vad vackra de är! Som kottar!
Men vad har hänt med bladen, alldeles gulfläckiga. Googlade runt litet och fann att det med största sannolikhet är antingen järn- eller kvävebrist. Eller om det möjligtvis kan vara sammankopplat, jag vet inte. Järnbrist betyder att plantan inte kan ta upp näring ur jorden, och då kanske kvävebristen blir en naturlig följd? Har inte hunnit läsa igenom alla trådar jag hittat på olika forum än. (Aktar mig för fördjupning i det just nu, har ett jobb som måste bli klart i eftermiddag.)
Intressanta åtgärder föreslogs iallafall, alltifrån att gräva ner järnspik under plantan till att gräva upp jord under granar i skogen och tillföra. Hmm... blir en del pyssel framöver ser det ut som. (Inte mig emot, alltid roligt att lära sig något nytt.)


6 kommentarer:

gulle hexan sa...

hallojs där kära lilla Ek:)
vad söta knoppar du har..
trist när bladen blir missfärgade av någon anledning..
tack för din rara kommentar..
synd du inte lyckas med att få tusenskönor att övervintra.. :(

ja jo.. vi ska välan ta en sväng med husvagnen.. gubben börjar sin semester nästa vecka..
har nu en nyare vagn med toa i alafall.:) känns lite skönare..
ja grusgångar kan vara fina men ack å jobbiga.. jag ska försöka lägga plattor någon gång..;)
Stor Kram..

STENLYCKA sa...

Åhhh så underbara bilder på de vackra knopparna och på kaprifolen den måste dofta ljuvligt!
Tråkigt att bladen blir missfärgade men det tror jag nog du fixar med lite spik.
Önskar dig en bra kväll.
Kram

Lisas torp sa...

Härliga knoppar! Och även kaprifol ser jag här! Min blommar för fullt på staketet och sprider ljuvlig doft på kvällarna!

Ja du, gula blad låter knepigt, men även en växt kan väl få järnbrist! Trist när det blir något man inte riktigt har koll på!
Men blommorna verkar ju ändå pigga!
Ha det gott i kylan och hoppas du hann med jobbet!
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Halloj!
Mums för ögat är dessa härliga knoppar och vilken fin färg.
Snyggt med kaprifolen som lindar sig in i rododendronen, vilken doft kaprifolen har. Kan nästan känna den ända hit.
Hade en kaprifol på balkongen men vart tvungen att ta ner den när markisen skull sättas på plats.

Ja järnbrist kan man ju så klart ha som växt, jag grävde under granar när vi hade landstället i Trosa om det nu var det som gjort det eller inte men dom gula fläckarna försvann och rododendronen växt och växt.
Farfar och pappa vet jag grävde ner spikar så det borde väl också vara bra, efter som att jag minns att farfar alltid hade gröna och prunkande växter. Fast det kan ju vara så jag vill minnas det.

Hoppas du inte behövde stressa med ditt jobb igår utan att det blev klart och till belåtenhet i lugn och ro.

Kram Marie:)

Anonym sa...

Tur man kan googla på det mesta och få tips och trix på allt möjligt. Hoppas det går bra med dem.

ima sa...

Jag får gratta till dina Underbara perlagoner Sköna att se på Jag häpnade ..Mina blev ikke såna Kul att se på dina Granna grejer å Foto Söndags hälningar i Blåst-men dock lite sol ändå--------Ima