2009-06-28

Farfars pion och konspirationsteorier

Vacker eller ej? Ja, jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker om farfars pion, men den kommer nog att vara en av mina käraste växter i all framtid trots det.

Min farfar flyttade ner till Stockholmstrakten från Norrland 1920 och fick anställning på en herrgård 3 mil norr om stan. Familjehistorien säger att den här pionen var bland det första han planterade utanför sin tjänstebostad. Jag fick en liten bit av av min farbror som grävde upp plantan och flyttade den hem till sig när farfar dog för 20 år sedan.
Det är en gammeldags pion med flera, inte alltför stora blommor, på varje stjälk. Färgen är rödlila och ganska svår att placera lyckat i trädgården (tycker jag), men det finns ändå något så sympatiskt i det liksom solblekta utseende blomman får när den varit utslagen någon dag...
Mmm.. så det får bli veckans favorit det här...

Är det någon mer än jag som har svårt att hitta på vad man ska äta när det är så här varmt? Vi verkar leva på jordgubbar och tomatsallad just nu. Lunchjordgubbarna har jag börjat variera genom att mixa med fil och smaksätta med vaniljsocker och färskpressad lime. (Kan ju inte äta gräddmjölk varje dag... ) (!)
Det enda varma vi fått i oss under de tre senaste dygnen var en grillad fiskbit i fredags kväll. Gjorde en sallad på couscous, avocado, fetaost och rikligt med oljevinägrett smaksatt med färsk, hackad oregano till.
Älskar denna tid när man riktigt kan börja frossa i färska örter från trädgården!


Har gjort en sats kryddvinäger också. Testar med libbsticka i år.
Det är easypeasy att göra egen kryddvinäger. Hacka upp favorit-kryddgrönt. Lägg i en glasburk (som inte får ha lock av metall), häll på vitvinsvinäger, skruva på locket och låt dra två, tre veckor. Sila vinägern och häll på ren flaska.


Konspirationsteorier! Det var både min och brorsans första tanke när vi fick höra att Michael Jackson hade dött. 
Min bror, som är lite mer företagsam än jag, satte sig och sökte på olika konspirations sajter på nätet och han kunde konstatera att den populäraste teorin än så länge verkar vara att Michael Jacksons egna hämtat hem honom. För det vet väl alla (dah!) att MJ blev bortförd av utomjordingar på 80-talet och ersatt av en kopia. Nu har kopian fått åka tillbaka hem. 
Beviset ska vara att Michael Jackson (eller kopian då, om man ska vara petig) har låtit bygga en landningsbana i Nevadaöknen för 40 miljoner kronor.
Min mamma har en egen teori, att MJ dött av svininfluensan men att det mörkas av CIA som inte vill att panik ska spridas bland landets andra artister. 
(Vi är en helt normal familj i vanliga fall. Men helt klart är att syrrans besatthet i Michael Jackson under 80-talet har lämnat djupa spår i oss alla... )

6 kommentarer:

Mira sa...

Jag förstår att den kan tyckas lite svårplacerad, din farfars vackra pion. Men ändå så är den så ljuvlig i sin rufsighet, med sitt alldeles speciella affektionsvärde, att den borde kunna trivas ihop med vita eller ljust vitrosa blommor. Hursom, fin är den i alla fall...

Den efterlängtade värmen, ja. Den kom med besked. Det vi kunde få i oss igår, var galiamelon med serranoskinka, mozarella med tomat och basilika samt en ugnskokad lax i foliepaket med bulgur och sås av creme fraiche med äpple och finhackad smörgåsgurka. När solen gått ner...

Fem små smygingar har överlevt i en uppblåst plastpåse med lite vatten i fyra dygn nu... Vad tror du???

Lisas torp sa...

Hej å hå i värmen!
Den pionen är väl särskilt kul att ha! Det är såna växter ger en något alldeles extra! Jag har också flera såna - inte många jag har köpt i min trädgård, de flesta är faktiskt fådda på ett eller annat sätt, en del stulna också..hi,hi,:-)!
Tack för tipset på vinägern!

Själv har jag helt snöat in på sallader av olika slag. Jag har jättegod sallad i mitt land nu och jag plockar där varje dag.
Till lunchen blir det ett glas kall gazpacho-soppa, svalkande och gott! Grillen vågar jag inte ens tända i torkan!
Man kan ju alltid äta sill och potatis förstås!

Intressant konspirationsteori om MJ! Den har jag nog aldrig hört!
Men att han på något sätt blivit utbytt står väl helt klart om man ser bilder från början av 80-talet och jämför sen! Hm...mycket märkligt!
Jaha, så din syrra var helt såld alltså? Då förstår jag att du har all info!:)
Ha det gott i värmen, var du än befinner dej!
Kram
Lisa

Lilla Eken sa...

Mira:
Ja du har rätt, på något vis borde man kunna få pionen att se fin ut även i trädgården (och inte bara i vas). Kanske svagt, svagt lila och mörkblått till? Blekgult skulle kunna bli fint... hmm...
(Fast det gör inte så mycket att den inte är perfekt där den står.. det är ju FARFARS pion... )

Ja precis! Melon, tomat, mozzarella och mortadella i alla möjliga kombinationer med varandra.
Och så fiskar på grillen.
Inte konstigt att det är så roligt att göra mustiga grytor sen i september!! :-)

Den där äpplesåsen låter ruggigt spännande. Jag har något som liknar dille på kalla såser till bulgur, dinkel och couscous....

Lilla Eken sa...

Lisas torp:
Jamen där sa du nåt - kalla soppor! Gazpacho har jag inte gjort på år eftersom jag alltid misslyckas och det smakar sunk. Men har du något bra recept så provar jag igen!?
Och iskall avocadosoppa! Undrar om jag ska göra det till lunch idag... Eller middag kanske... vet inte om jag orkar göra lunch... det är så hett idag...
(Min man joggar just nu runt på gräsmattan med gräsklipparen framför sig och det är redan 28,1 grad ute enligt byns väderstation! Jag är gift med stålmannen!!!)

Marie//Tekla Maräng sa...

Jag håller stenhårt på att *kopian* har hämtats hem av sina nära och kära utomjordingar angående MJ´s vara eller inte vara.
Har väl själv varit måttligt förtjust i honom dvs jag har aldrid köpt någon skiva men lik förbaskat lyssnat mycket på honom.

Mhm kan nog vara lite svår placerad pionen men tycker att den är snygg, så den kan väl få vara utropstecknet ! i trädgården.
Allt måste ju inte vara så färgstämt.

Har nyss pustat runt på en hundpromenad och konstaterat att man inte behöver långkalsonger längre. Hahaha jo jag har fått värmeslag.
Jisse vilken stålman som joggar runt med gräsklipparn.
Hade det varit jag så hade jag hasat runt gräsmattan i sakta mak och efter väl förrättat värv ställt mig under vattenspridaren eller duschen samt bälgat i mig vatten i mängder.

Ja vad äter man..? Vågar knappt tända grillen för det är ju så torrt. Lever just nu på råa grönsaker i alla former och färger och jordgubbar, det börjar snart växa ut jordgubbsplantor ur näsan och öronen.
Hur gör du iskall avocadosoppa?
Kram Marie

Susanna sa...

Konspirationsteorierna låter mycket troliga båda två. Jag lyssnade också rätt mycket på honom under 80-talet men sedan blev jag allergisk - har bytt kanal på radion så fort jag hört att det var han, det har liksom krypt och kliat i kroppen bara jag hört hans namn. Jag brukar annars uppskatta konstiheter hos människor men jag tror att han gick över gränsen - han blev för konstig - och då måste det ju bara vara så att han är utomjording ;-)

Jag tycker pionen är otroligt vacker och vackrare blir den när man hör historien bakom den.

Tyvärr har jag inget mattips att komma med i sommarvärmen. Sill och sallader är väl det bästa. I kväll ska vi äta bakpotatis, kanske det kan vara något, med lite svalkande gräddfil?


Kram
/Susanna