2009-08-21

Dagbok från köket

Så gott som på egen hand har maken gjort klart sista väggen. Tre dagar tog det. Nu återstår att spackla/slipa några gånger till innan färg kommer på.
(Den där bruna dörren trodde jag att jag skulle hunnit att ta bort färg på och måla om här under semestern. Det kallas positivt tänkande.)


Jag har suttit vid mitt ritbord och jobbat och lyssnat på ljudböcker. För all evinnerlig framtid kommer namnet Algonquin Bay vara sammankopplat med dammet av gullfiber och borrandet i gipsskivor. I Algonquin Bay utspelar sig nämligen en av böckerna jag lyssnat på och författaren har gjort sitt bästa att riktigt inpränta i läsaren (lyssnaren) huvudpersonens lokalpatriotism.

Igår var det slutlyssnat och jag fick sätta på mig blåställ även jag. Jag slipade och skrapade ett av fönstren. Idag ska fönsterbågen spacklas (och slipas) men omkittning av rutor får vänta ett tag.


Hur ofärsk ser den här elledningen (nedan) ut? Från elens begynnelse är min gissning. En gissning vi däremot inte vågade oss på var vad som är plus och minus, så hela rasket kopplades bort fortare än kvickt och jourelektriker fick komma hit och ge oss el i ny provisorisk dragning. (Eldflammor från en av de gamla dosorna hade kanske också litet att bidra till att jourelektriker fick tillkallas.)


Eftersom elen inte kan dras klart innan taket är på plats så blev det inköp av takpanel igår också. Den står på glasverandan nu och väntar på att bli uppsatt. Så planen för idag är... Ja vad är planen? Slipning, spackling, tak på plats, ny slipning, ev. ett lager färg på vägg, spackling av tak. Hinner vi så mycket?
Make står och tittar på dagsverket (spacklad vägg) och mumlar för sig själv. Fru gapar från angränsande rum -Tala högre, jag hör inte vad du säger! Make vrålar tillbaka -Algonquin Bay!!!

11 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Skönt att elkillen kom så du fick ditt efterlängtade kaffe ;).

Vi gjorde det enkelt för oss vad gäller taket i köket. Snickaren tipsade om vitvaxat trätak, spontat både på lång- o kortsida. Åhhh, så vackert det blev!!

Och så slapp vi allt vad spackel o färg heter ;).

Kram

Lisas torp sa...

Ja, jisses du så mycket det är när man börjar riva i gamla hus lite!
Det där med elen kan ju verkligen vara vanskligt - klokt att anlita jourkillen!

Jaha, då vet ni vad ni gör i helgen i alla fall?:-)
törs jag säja - "ha en härlig helg"?:-)
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Åh så skönt att du (ni) lever, jag menar efter att ha sett dessa ledningar och ihop kopplingar är jag mer än glad.
Tur att det finns jourelektriker.
Ja inte behöver ni vara sysslolösa nu i helgen...
Ha det gott Marie:)

Nej det har inte blivit att jag har lärt någon av hundarna att söka kantareller.
Men Bobo är ganska smart ändå för när hon märker att jag letar efter kantareller på ett ställe där jag redan har hittat någon så nosar hon ibland upp flera åt mig, men inte alltid tyvärr. Igår hade jag tur som hittat ett för mig nytt ställe med kantareller.

Dubbelörn sa...

Förresten var har du fått tag på dessa ljudböcker?! Har inte funnit någon, fastän jag letat... om det nu är Giles Blunt vi talar om ;).

Helgkram

Lilla Eken sa...

Dubbelörn:
Biblioteket hade En stilla storm av Giles Blunt.
Ska bli kul att se erat kök i verkligheten någon gång. Tror säkert att taket är ursnyggt! Allt annat också förresten! :-) (Med eller utan väggord höll jag på att tillägga.) (:-))

Marie:
Trodde att vi hade lärt vår tax att finna kantareller, men det visade sig efter ett tag vara mossa hon sökte på. Att det var kantareller i den ibland var bara en lyckträff. :-)

Lisas torp:
Jo, vi vet nog vad vi gör. Och jag är sååå trött nu. Och hungrig!! (Ska laga gös strax. ) (Ska bara ut i skogen en vända och se om vi hittar några kantisar till först.)

Lilla Eken sa...

Hittade en liter! Nu blir det middag.

hönemor sa...

Hej du, ja det var inte lätt att se vad som var plus, minus o jord där inte. Tur att ni fick hjälp, el är inte att leka med. Kram Katarina.

Susanna sa...

Positivt tänkande finns det en del här med :-o

Kul att du ochså gillar ljudböcker! Jag brukar köpa på bokrean - annars är de hemskt dyra, men det är ju klart, biblioteket är alltid billigast :-) En bok jag älskade att lyssna på var Vindens Skugga av Carlos Ruiz Zafón.

Ha det bra i stöket!

Kramar

Susanna sa...

...och jag kan stava till: också :-))

Lilla Eken sa...

Susanna:
Tack för tipset. Ska hålla utkik efter den. En av de ljudböcker som verkligen fångade mig lyssningsmässigt var Kvinnan och apan av Peter Høeg. Och nu senaste tiden har Carl-Johan Vallgrens egen uppläsning av Den vidunderliga kärlekens historia varit höjdpunkten.
När jag jobbar mycket och sitter still hela dagarna är ljudböcker det som får tiden att gå. Enda felet med bibliotekets utbud är att det stundtals är väldigt slitet och hakar upp sig.
/I.

Susanna sa...

Tack själv för tipsen!
Jag tycker att ljudböcker är utmärkt när man kan göra något annat under tiden, tyvärr har jag inte riktigt den där berömda kvinnliga simultanförmågan alla pratar om, jag blir antingen så upptagen i tex disken och tankarna att jag glömmer att lyssna eller så lyssnar jag såå intensivt att jag glömmer att diska. Så nu lyssnar jag på ljudböcker när jag går och lägger mig så jag kan koncentrera mig ordentligt (ja, jag måste planera in tid för det så att jag inte somnar).
På bokrean har jag köpt dem på bla Åhlens för priser mellan 89 - 129kr.

Hoppas ni får en kanonlördag och att solen skiner hos er med!