2009-08-13

Semesterrapport


En snabbis innan sänggående. Jodå, visst blev det nybakt i morse! :-)
Och sen blev det en heldagsutflykt med stopp både här och där. Bland annat vid Jürss mejeris egen butik utanför Flen där några ostar inhandlades. Långlunch inmundigades på Stora Djulö vid vattnet. Stenhammar beskådades och Floda kyrka förstås. (Albertus Pictor kan vi titta på hur många gånger som helst utan att tröttna.)
Halva kvällen gick till matlagning och andra halvan åt att äta. Fasan med stekt potatis, nygjord vinbärsgelé och egen sallat. Ost till dessert. Hembakade finska pinnar och choklad till kaffet. 
Just det, jag hann med där någonstans innan maten att plocka vinbären till gelén och att göra kräm på krusbär & röda vinbär som jag tänker ha till frukost i morgon. (Yes, absolut släkt med Superwoman.) (Men fasanen lagade inte jag!) 
För att varva ner lämnade jag maken o svärfar i fred med sina vinglas även ikväll. Blev dock abrupt återkallad av att jag ombads hjälpa till att jaga Donna som hade sprungit iväg med svärfars tänder. (Svärfar och Donna tyckte det var otroligt roligt.) (Ok, jag erkänner; det var faktiskt ganska komiskt.)
Nu ska jag knyta mig. I morgon blir det sovmorgon. Om vi inte blir väckta som i morse klockan fem av att någon i sömnen håller ett föredrag högt om länspumpning (icke att förväxlas med pumpning av länshövdingar) (!) och avslutar hela föredraget med det glada tillropet; Men nu får ni memorera det jag sagt och skicka in era skrivelser själva, nu går vi och fikar istället - det finns helt färska och jäkligt goda wienerbröd en trappa ner! 
PS. Denna någon var icke undertecknad och ej heller undertecknads make, mer än så säger jag inte om det. :-)

7 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilket par du och din man är! En duracellkanin och en som är släkt i rakt nedstigande led med superwomen. Beundrar denna sprudlande energi trots eller kanske tackvare länspumpningföredrag i ottan.
Får man fråga vad någon har jobbat med? Ja menar med tanke på föredraget.
Eller han kanske hade mardröm om förra årets vatten/avlopps mindre roliga historia?
Ja vad vet jag som endast jobbar med godingar nätterna igenom.
Kram Marie:)

Ps Kan riktigt se mig er fram för mig när Donna springer runt och tycker att livet är toppen, med dig trött jagandes efter samt en glatt kluckande äldre herre med vinglas i handen.

Dubbelörn sa...

Sitter här o gapskrattar... Kan se Donna o ert jagande framför mig *skrattar*.

Men jisses vilken energi du har!! Där är det full fart minsann. Tänk Stenhammar har jag inte besökt än, paserat Floda har jag gjort men inte stannat till. Fler "attse" måste läggas in på min lista.

Vilken mat sen!! Fasan, vinbärsgelé, kräm... ohhhh
Fasan... Vi har ju ett par som spatserar på vår gård. Varje gång sonen ser dem slickar han sig om munnen o konstaterar att de ser väldigt goda ut ;).

När har du tid att komma förbi? Har lite frågor att ställa kring trädgård, med tanke på boken som jag fick ;)

Kram

Mira sa...

Dagens stora leende! Tack för det. Vilken energi. Och Donnan med två uppsättningar tänder i munnen. Gapskratt! För att inte tala om länspumpningsföredraget. Guld, Lilla Ek!

Lisas torp sa...

Oj, vilka rapporter du lämnar här, man blir imponerad av din energi, samt av menyerna du presenterar!

Jag kan tro att ni har era fiskar varma s.a.s. med vandrande lösgom och föredrag om morgonen, och lite styling ovanpå allt...!!!
Kanske tur att det inte händer varje dag...hm!

Det verkar som om du lever mitt i en fars!:)
Ha ännu en lyckad dag och hoppas att ni fick er sovmorgon!
Lisa

Susanna sa...

Hahahaha!!!! Åååååååhguuuuud, jag sitter i lugnan ro och läser om hur fint och skönt ni har haft det och var liksom inte alls beredd på tandjakten...hysteriskt roligt
:-))))))

Utblickaren sa...

Jag garvar på mig över kissens byte. Hysteriskt. Hade nog inte fått tag på lösgommen om jag ens försökte, bara ordet är ju galet kul.
XD

Du verkar ha varit riktigt trevligt "buissy" med mejeribesök, bak, vinbärsgele, mat, kyrkobesök och visst är Albertus Pictors verk svåra att tröttna på man hittar alltid nåt nytt att förundras över.

Men ta inte åt dig åt gardinkritiken, många som inte kan själva kan ofta vara de värsta kritikerna, för de vet inte vad de pratar om (men nu är svärfar kanske gardinmakare isåfall, tja då är han orättvis ändå;)
/U

Fredrik sa...

Tänk om man hade fått en bild på tandjakten! Årets kattbild förmodligen, men nu har vi den i vår fantasi och det är inte så dumt det heller:-).