2009-08-17

Så då tar vi tag i det igen!

Precis innan jul bröt vi med köksrenoveringen. Den sista väggslatten mellan fönster och tamburdörr verkade vara fuktskadad, och vi orkade bara inte tillbringa våra tio dagars julledighet bland virke, verktyg och i ett moln av damm.


Men nu ska det äntligen bli klart. Masonit, tritex och tapetlager är borta och till vår glädje (och stora förvåning) verkar det inte alls vara så illa ställt som vi trodde. Tio, femton centimeter nedtill måste förmodligen bytas ut av de stående brädorna, men det luktar inte mögel och är inte fuktigt just nu.
Tänk att tapeterna satt direkt på de här brädorna från början. Inte någon isolering alls. Brrr! Vad kallt det måste varit.
Jag måste jobba ett par dagar nu, så jag planerar att sitta vid mitt tillfälliga ritbord inne i matsalen och se på när maken brottas med väggen i köket. :-)
PS. Svärfar har åkt hem nu. Jag har beslutat mig för att inte skriva om nakenshocken och inte heller om vådan av att använda aquafresh tandkräm istället för hudsalva på skulten. Men jag kan berätta att vi sov elva timmar i sträck första natten ensamma i huset igen.

13 kommentarer:

Lisas torp sa...

Ja, ibland måste man prioritera åt rätt håll s.a.s och man får ta det lite i sin egen takt när det gäller renovering!

Kan tro att ni var trötta efter den pärsen, åldringar (vilket jag tror att han är) är som att ha småbarn, det fick jag erfara hela förra sommaren - vilken pärs som sagt!

Har själv några dagar kvar härnere innan Sthlm väntar och det känns skönt!
Ha en härlig måndag!
Lisa

Susanna sa...

Ja hua vad kallt det måste varit - brrrr!!!

Vad skönt att det inte alls var så illa som ni först trodde.

Det var då tur att du beslutade dig för att inte skriva mer om din svärfars bravader - för det är ju risk att man skadar sig när man skrattar så man trillar av stolen ;-)))))

Utblickaren sa...

Men, vilken snygg vägg ni fått fram! Skönt att det inte var rötet. Kan känna igen mig i oron för fukt och mögelangrepp (mardröm). Vrider mig av oro varje gång någon "know-it-all snickare/hantverkare" ska upp på vinden och kolla men oroa mig i onödan varenda gång.

Det verkar som om det varit ett riktigt håll-i-gång när svärfar varit på besök:D Men det är väl så med svärfäder överlag.

Gissa om jag är nyfiken på hur väggen blir, ser ju redan väldigt lovande ut. Och hoppas du får lite arbetsro ändå.
/U

Mira sa...

Ouf! Men det hade kanske varit värre med hudsalva på tandborsten istället för Aquafresh...

Har letat som en tok efter boken om mönster på djurpläsar, men den verkar ha boat in sig på landet...

Mira sa...

Pläsar???

Lilla Eken sa...

Mira:
Ha hahaha... jaaa... pläsar, det vet du väl vad det är? Det krulliga, blommiga, rutiga, randiga (!) området mellan hästens ögon! :-)
Pläsarna är det mest intrikata området i flickerbrusforskningen. :-)
Eller..?? :-)

Lisas torp sa...

Hej där och tack för titten!
Jodå, mitt kök är nästan hela mitt lilla hus - det är jättestort, sen finns det en sovkammare, veranda med duschrum och liten hall.
Jätteskönt med ett stort kök i alla fall, mer än vad jag kan skryta med i stan.
Ja, det blev ingen påhälsning i sommar, men vi har ju en höst - jag kommer att vara här ganska ofta i alla fall fram till november. Det finns nog tillfällen om det passar då också.
Ha´t gott idag - här skiner solen - NU i alla fall!
Lisa

Utblickaren sa...

Svar: Ja, det är ju lite synd att man inte alltid kan ta tillvara på originaldetaljer/delar. Men så länge man inte förstör det är ju ingen direkt skada skedd. Tycker en ev. platsbyggd hylla låter som en bra idé för att ta tillvara på ytan. Och att färdigskåp blir för djupa är ju bara bra, det är roligare/personligare med något egenhändigt gjort! Och villaägeriet kan vara kluvet, men gråa hår det får vänta;)
/U

Marie//Tekla Maräng sa...

Nä varför ska man trilskas under julledighet med ombyggnad och damm???
Fy vad kallt, tapet direkt på brädorna. Skönt att det inte luktar mögel. Ja du får väl sitta där och jobba och heja på med jämna mellan rum, fast det gäller väl att du kan konsentrera dig på det du ska göra.
Skönt att ni sov så gott efter svärfars avresa, förstår mer än väl att det behövdes för er båda.
Så fin drakmynta du har inne i en vas och salladen ser jätter läcker ut.
Kramar Marie!

Poppins sa...

Haha! Du måste skriva en bok om äventyren med svärfar! Jag skulle älska att läsa den.
Jag skrattade också åt din beskrivning av mig i solstolen! Vilken fantasi! Själv såg jag inte alls det utan en lagom rund, lite lat men snäll nalle. Men din version var häftigare och när jag kika igen kan jag faktiskt föreställa mig det hela. Teddy Bond, agentt 007!
kramar från Poppins

Dubbelörn sa...

*gapskrattar*

Jag vet känslan av att äntligen få vara för sig själv... Goaste vännen kom med familjen till kräftfesten, familjen åkte hem i söndags men hon blev kav t o m idag. Det var helt underbart att ha henne kvar, men nu är jag slut!! Var förresten förbi Fridhem o Floda idag ;)

Jag ringer dig imorgon, har som sagt en del frågor som du nog säkert har svaren till :)

Kram

Mira sa...

Äsch! :)

Lilla Eken sa...

Aj! Jag får kramp i kinderna!! :-D