2009-08-06

Sommarfavorit

En ny sommarfavorit, zinnia. Just den här tillhör en fröblandning som heter 'Old Scabiosa'.


De senaste två veckorna har varit en aning intensiva. Mina föräldrar (annars i självvald exil i Skåne) har varit uppe i Stockholm på besök och det har varit utflykter och fika och födelsedagsfirande, samtidigt som jag försökt få undan liggande jobb innan semestern och jagat mal (klädmal) i ateljén.
Men nu så, nu ska det välan bli tid att både återta renoveringsarbete och pyssla med rabatter och krukväxter...

11 kommentarer:

Lisas torp sa...

Ja, den blomman var ovanligt, men namnet har jag nog hört!

Jaha, så ledigheten är i alla fall inom räckhåll?
Hoppas att du hinner njuta av medelhavsvärmen också!
Kramar
Lisa

Anonym sa...

Exil? Hmm ok.
Låter ganska jobbigt?

Marie//Tekla Maräng sa...

Fin liten blomma!
Låter som att det verkligen är dags för ledigheten att kopplas på...
Visst är Fjäderholmarna ett kärt och återkommande utflykts mål. Blev stört kär i en trasmatta! Den fick dock inte följa med hem, snyft.
Skratt jag har jätte roligt på min tur i sommar Sthlm med sagda kusin men jag börjar att bli lite sliten
(var ju inte riktigt okej efter öronen mm och är det inte riktigt än)av allt farande och promenerande hit och dit. Idag är jag hemma medans dom är på Grönan. Måste hinna ikapp med lite tvättmaskiner och en j¤#%a massa rapporter till jobbet som ska vara inne före kl 23,00 i morgon kväll.
Det var villkoret för att få denna veckas semester och det vill man ju inte svika.
Kramar Marie:)

Lilla Eken sa...

Lisas torp:
Jag avskyr detta väder!! Vi kan bli väderbarometrar tror jag; ta semester samtidigt som oss så får ni garanterad värmebölja!
Augustisemester planerades för att vi skulle SLIPPA ha det som förra året, då det var så varmt att man var tvungen att vara inne tre veckor...
Ja, ja...

Anonym:
Ja, visst gör det?

Tekla Maräng:
Låter som du har fått en supersommar trots förkylningen! Härligt med besökare så att man tvingas ut och turista lite i tillvaron! :-)

C De-sign sa...

Tack för lektionen i vattning! Här är det grönt och frodigt utan vattning.... jag ska nu ta till vara de sista dagarna innan lovet är slut... men det verkar ju bli högsommar nu....alltid så till skolstarten! Ha det så bra i hettan...ute eller inne...Kram fr C

Mira sa...

Det var en rolig doning! Med små blommor inne i blomman...

Ha det så skönt på din semester, själv njuter jag av de sita dagarna på min.

Marie//Tekla Maräng sa...

VA har du aldrig kunnat flytta bilderna?
Jag har kunnat snurra runt och lägga till bilder hur som helst okej tid har det tagit just med nedladdningen men ändå! Nu måste jag ju planera först men det är ju oxå okej efter som jag vet om att det inte går att flytta runt längre.
Haha vi är nog ganska lika när det gäller blommor, har oxå tyckt att dom har varit otroligt vulgära. Förlåt jag yrar om fingerborgsblommor och fy ja dyr var den, men som tur är tittade jag inte på priset förräns hemma vid köks/planteringsbordet.
Har faktiskt drömt om din Zinnia i natt, tyckte tydligen att den var så läcker med blommorna i själva blomman.
Har ni oxå fått uppskruvad värme där ni är? Orkar ju nästan ingenting i dag och tycker bara att det är för varmt för min smak...
Ska ni göra allt det där nu i sommar som du radade upp hos mig?
Suck pust det gräver djupt i plånboken i så fall och på krafterna! Men snyggt lär det ju bli.
Kram Marie:)
Kanske ska smyga ner och fota lite på min gamla kolonilott så du får se hur jag hade det där, om du vill förstås.

Lisas torp sa...

Hej Eken!
Tack för titten hos mej! Undrar hur du har det i denna värme? Mornar och kvällar är ljuvliga, men på dagen flämtar jag bara! Men det är nog snart över - i mitten av veckan ska det visst bli ändring.

Du undrar över svarta vinbärstips.
Jag brukar göra lite olika saker - ex. svarta vinbärslikör (vinbär, okryddat brännvin, socker - låt stå i glasburk ett par månader - sila i melittafilter), svara vinbärssnaps - samma som ovan fast utan socker.
Sv.vinbärssaft kan man ju också göra.
Förra året gjorde jag svarta vinbärsmarmelad och lade till en halv kaka mörk 70% choklad - yammi till goda ostar, med eller utan choklad. Annars bara frys in, lägg i filen/youhurten på morgonen!
Nyttigt vettu!!!!:)
Ha en skön helg nu!
Kram
Lisa

gulle hexan sa...

hej kära lilla Ek..:)
vilken extra söt blomma... så bedårande färg:)
ja hoppas du fått redat upp det där med maleländet!!
här är det bara för varmt! just nu..ingen ork..
kraaam

gulle hexan sa...

allojs,,,igen:)
jo nu du.. kom *dina*
handukar till ikea hos oss..
härligt:)
så nu har jag nya gardiner..:O
kram

Lilla Eken sa...

C De-sign:
Hoppas att du har det skönt.

Mira:
Jo, jag har sett hur härliga och upplevelserika dagar du haft. :-)

Tekla Maräng:
Uppskruvad är bara förnamnet. *pust*
Helt omöjligt att göra något utomhus dagtid, så nej - inga pergolor och stenlagda uteplatser i år inte. Men drömma kan man ju. :-)
Har fortfarande inte ens lyckats få grävt nya planteringsgropar till sånt som väntar på att komma i jord. Jag är rädd att hjärtat lägger av om jag ställer mig i den här värmen med spaden... (Ja vadå, man är ju ingen tonåring längre!)
Jo! Ja! Fota kolonilott!

Gullehexan:
Ja visst är det en himla söt blomma! :-)
Så fina dina gardiner blev!