2009-07-30

En kort lektion i vattning

Jag tänkte att det skulle bli en snabblektion om att vattna i kruka idag. Förhoppningsvis en hyfsat pedagogisk sådan.


Bild 1
a) Pigg och glad växt i kruka som fått så mycket vatten den vill ha. Jorden är lätt fuktig och fyller krukan väl.
b) Oj, oj, oj vad den här stackars växten är törstig och uttorkad! Den hänger med bladen och titta på den stackars jordklumpen; den är så torr att den alldeles dragit ihop sig och nästan är som cement. Vänd på krukan och hela plantan faller ur!


Bild 2
c) Plantan har rötter. De finns inne i jordklumpen. Rötterna vill suga upp massor med vatten nu, bums, så att plantan kan bli pigg och glad igen.
d) Då tar vi fram stora vattenkannan och häller på så mycket vatten vi kan på en gång. Men vänta! Titta vad som händer! Den torra jordklumpen hinner inte suga upp något av vattnet som snabbt forsar förbi. Istället rinner vattnet tvärs genom krukan och ut genom hålet i krukans botten! Attans!


Bild 3
e) För att jorden ska suga upp så mycket vatten den bara kan är bästa sättet att vattna uttorkade krukväxter att sätta ner dem i en hink vatten. Där kan de stå 20-30 minuter (eller till jordklumpen slutat bubbla).
f) Har man 47 växter i kruka så brukar man inte ha tid att sänka ner varenda en av dem i vatten (och sen stå och vänta tills det slutat bubbla). Då tar man sin lilla, söta vattenkanna, den med liten pip, och vattnar lååångsamt. Man tittar så att vattnet man häller på sugs upp av jorden, och först efter några minuter, när vatten börjar sippra ut nedtill under krukan, slutar man vattna. Man vattnar alltså jorden i krukan, och inte jorden under krukan.
(Om någon i min närhet möjligtvis skulle känna sig träffad av detta inlägg så är det gjort helt med avsikt.)

Kort om upphovsrätten:
Alla bilder som publiceras på denna blogg tillhör mig som upphovsman (om det inte uttryckligen står annat).
Var snäll och respektera att bilder är vad jag försörjer mig på. Jag vill inte att de ska spridas utan mitt tillstånd, och inte heller att de publiceras i något som helst sammanhang utan min byline.
Vill du köpa en bild kan du kontakta mig via mejl (se min profilinfo). Vill du låna en bild för att visa på din egen hemsida eller blogg måste du först be om tillstånd.

8 kommentarer:

Lisas torp sa...

TACK för viktiga tips, å så pedagogisk du är lilla Ek!

Vilken jättetydlig undervisning vi fick! Jodå, jag tar åt mej liiiite, lite!
Men har själv kommit på att vattna väldigt långsamt i snustorra krukor och även på friland - liksom liiite, liiite i taget där.
När det har varit torka i min trädgård så är all jord cement här...jag har lerjord, men å andra sidan håller den väl fukten längre.

Så skönt med lite ledighet för dej!
Kram
Lisa

Lilla Eken sa...

Ha hahaha.. ;-)
Ja Lisa, nu var det ju inte Du som skulle ta åt dig! :-)

Jo, det ska bli semester som sagt. Men ledighet? Vete tusan! Kroppsarbete lär det bli! :-)
/I.

Marie//Tekla Maräng sa...

Ibland går det faktiskt fortare för mig att sänka ner alla 47 krukväxterna i hink en i taget, efter som jag har en klar tendens till att vräka på vatten så det skvalar både här och där, vilket då föranleder till att behöva städa på alla 47 ställena.(ska väl erkännas att jag inte har räknat hur många krukor jag har, för då kanske jag får för mig att jag har tillräckligt många redan)
Skulle klart behöva att snarast införskaffa mig i en liten söt vattenkanna med lagom smal och lång pip och inte använda min anskrämliga hua stickande oranga vattenkanna som jag tyckte var så snygg när jag köpte den till mig och min då förtiden lilla krukväxt-samling i 12-årsåldern.
Ska dock tillstå att detta fenomen med krukväxterna inomhus ändast inträder sommar tid efter som jag mycket elakt prioriterar balkongen där jag är så gullig så. Sen i höst igen så börjar jag gulla inomhus (fy på mig att behandla mina åretruntväxter så elakt, snyft.)
För nog klart skärpa till mig efter denna kommentar utav erkännande.
Nej, Fåfängan har ingen smörgåstårta:( men väl den hitintills största räkmacka med handpillade räkor jag sett i Stockholmstrakten.
Kram Marie

Grattis till din början av att få ägna dig åt fritidsaktiviteter helt på dina och KG´s villkor.

Utblickaren sa...

Ha, alla mina "inomhusblommor" ser ut som plansch b. Kombinationen b och d är rutin hos mig. Att vattna långsamt är så svårt när man är en otålig natur.

Dina illustrationer är väldigt fina och igenkänningsfaktorn hög, jag gillar även upplägget med typsnitt och det gultonade pappret.

Hälsningar en nyss hemkommen "Utblickare"

gulle hexan sa...

käraste lilla Ek..:)
vad söta akvareller du målat..
du är fantastikt duktig att måla så fint..
å tack för bra vattningstips..
stora kramar..:)

hönemor sa...

Hej du, fina tips, men vet du hur en ska göra när krukorna är så blöta att det rinner ur dem när man lyfter upp dem? Här har det regnat vareviga dag, jag tror jag blir tokig. Kram Katarina.

Anonym sa...

Verkligen en lektion som jag & mina blommor behövde... så tusen tack :) Kram kram

jasonbob sa...

yeezy shoes
canada goose jacket
off-white
balenciaga sneakers
golden goose sneakers
supreme hoodie
supreme hoodie
calvin klein outlet
yeezys
hermes online