2009-07-10

Både låg- och högbudgettips idag

Sommarens lågbudgettips tänkte jag bjuda på här:
IKEA handduken Tekla i bomull är billig och väl värd att införskaffa om man snabbt vill piffa till matplatsen. Jag sydde samman två handdukar med kortsidorna ihop till en löpare att använda istället för tabletter på bordet.


Handdukarna är i glesvävd bomull och kan tvättas i 60 grader. Jag provtvättade innan jag sydde eftersom jag trodde att de skulle krympa ganska mycket. Det gjorde de inte. Och alla sömmar sitter fortfarande ihop. 
Och varför så skeptisk innan tvätt? Jo, handdukarna kostar 3 kronor styck. Jag har fått en superfin och praktiskt bordsduk som jag inte behöver vara ett dugg rädd om för 6 kronor. Det kan man väl kalla lågbudget?

Ett annat lågbudgettips är att leta rätt på en gammal telefon i sina egna (eller andras) gömmor om man behöver en ny. De trådlösa i all ära, men går strömmen sitter man där.
En klassiker skulle jag vilja kalla den här. (Lite smutsig än så länge, men det går att polera upp.)


Högbudgettipset är denna marmelad:


Rom & Krusbärs marmelad. Vikt 120 g, pris 35 kr. Rätt så högt kilopris för en marmelad - men värd vartenda öre.
Romsmaken är tydlig, stark och framträdande. Perfekt att äta till en god och vällagrad camembert. Jag måste helt klart testa att blanda rom i min egen krusbärsmarmelad nästa gång jag gör en. (Marmeladen är precis lika god på en rostad macka förövrigt.)
Inköpsställen? Har ingen aning tyvärr, vi fick den som gåva. Men den är ju som synes svensktillverkad, så förhoppningsvis finns den både här och där. Telefonnummer till tillverkaren är: 08-626 69 30 (Det står så på burken iallafall.)

Det blev lite shopping idag. Tänker inte visa de rosa (!) skor jag köpte på rea, inte ursnygga väskan (rea, rea, rea!) heller, men jag kan visa hur det såg ut i köket strax innan jag började måla hyllplanen jag köpte till arbetsrummet.
(Varför har förresten aldrig byggvaruhus någon rea!)

(Ser ni att jag har en assistent när jag målar också!? 
Jag är lyckligt lottad jag... )

7 kommentarer:

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Bra tips med handukarna!!!Fint dessutom!

Trevlig Helg!!
~~♥Kram Millan♥~~

Anonym sa...

Bauhaus har rea just nu, jem&Fix har rea ??
Tycker att de flesta byggvaruhus har rea just nu...(nu när jag inte har pengar!)
Vart har du hittat tallrikarna de tyckte jag var fina.

Anonym sa...

Förresten vad handlar boken Sockerbomben om?
Har du sett filmen The Unborn? Se den *hihihi* Den var inte så läskig men påminner ganska mycket om sånt som jag brukar drömma om :-)

Anna sa...

Jotack, visst är det rätt skönt med assistenter...

Blev lite intresserad av den där sockerboken också, är ju storkonsument och det tänker jag inte sluta med, men det är alltid kul att läsa lite skräck :P

En sån där telefon har jag kvar en på landet, fast grå. Men hemma har jag en gammal Kobra. Synd att den inte har någon ringklocka bara. (Och inte är den röd heller, den röda har min pappa)

Utblickaren sa...

Du är helt klart lycklig lottad, med en hel armada "kattistenter" på plats att hjälpa till med allehanda sysslor;)

Sen är det ju kul med alla reor, vad ska man annars ta sig till regniga dagar som dessa. Byggvaruhusen har väl sin säljtopp under semestertid, bäst att vänta till efter sommaren för ev. reor.
/U

gulle hexan sa...

men hallåå lilla Ek,
superbra tips!! handukarna var så fina dessutom!!
lite så där gammeldax. med en röda kanten.. tack för det braiga tipset!! skall åka till ikea snarats.. alla billiga spartips är välkommna,,;D

men varför?? får vi inte se det rosa??muuuhhh..:)
telefonen är åxo chramig i sin braiga funktion!!.
det var något mera jag skulle skriva till dig..men glömmde bort det just!!*typiskt*
jag e s¨å dissträä o glömmer massor..
åldern du vet*

stor mega kram

Lilla Eken sa...

Mamma MIllan:
Roligt att du gillade handdukstipset. :-)

Smeagol:
jem&Fix???
Tallrikarna är makens. Loppisar kanske?
Sockerbomben handlar om hur våra kroppar reagerar på socker. Otroligt fascinerande läsning. Säger som Anna sa i sin kommentar; jag kanske inte slutar med socker (som jag däremot vet att många andra som läst boken har gjort) men, den ger en ordentlig tankeställare och framförallt får den en att förstå varför man ibland är så infernaliskt trött och slut i huvudet. (Sockrets fel!!)

Anna:
Jag hade också en Kobra utan ring. Det funkade liksom inte riktigt... Blekgul var min. Himla snygg...

Utblickaren:
Kattistenter - det var ett bra ord! :-)
Ja, det är bara att tacka gud för reorna. Och bäst av alla är de där "affären upphör" reorna. Det var en sån jag råkade hamna på igår. Men vet du, det var rätt fint väder igår, så jag var liksom ensam i affären, och skorna fanns alltså kvar i min storlek. Hur stor tur kan man ha?

Gullehexan:
Följande dialog utspelade sig i bilen häromdagen:
Jag: Åhhh, neeej!!! Helskotta!!! Jag glömde...
Make: .... ja? .... vad? ... hallå, vad glömde du? Ska jag vända?
Jag: Eeeeh... jag kommer inte ihåg... ?
Kort minne är bara förnamnet. *suck* ;-)