2009-07-22

Beskära nävor?

Lisa frågade i en kommentar till förra inlägget om hon ska beskära sina nävor. Svaret är Nej! Får de vacker höstfärg ska du inte beskära dem nu. Det enda du ska plocka bort - om du vill - är torra blad och blomstänglar som eventuellt vuxit sig för höga.

Men det finns andra nävor som mår bra av beskärning. Till exempel ängsnäva, G. pratense 'Splish Splash''.
Den här sorten blir ca 1 meter hög. När den blommat över lägger plantan all kraft på att se till att fröerna mognar som de ska. Först när alla frön fallit till marken och blomstänglarna helt torkat ut börjar växten att skjuta nya blad nedifrån basen igen. Tar jag inte bort de här utblommade stänglarna kommer jag om en månad ha höst i landet. Mycket torrt och brunt blir det. I september kommer det lite grönt igen (så dags då!). Och nästa vår gror hundratals nya ängsnävor i landet. (Gärna inuti andra plantor där jag inte kan rensa bort dem.)

Före.

Efter.

På bilden ovan har jag bara skurit bort blomstänglarna. Det finns ju en del blad kvar, även om de inte är många, och om man vill kan man låta dem sitta kvar så att det inte blir helt tomt i landet.
Men de kommer att gulna snart de också, så jag tar bort även dem när jag ändå håller på.

Och kvar av plantan har vi då endast nya blad på väg upp.


Eftersom jag klippt ner allt "skräp" redan nu så kommer den här plantan om bara en månad vara en tät och fin grön boll i landet. Lugnt sällskap åt eventuella höstblommor i sprakande färger.

En annan näva som också är färdig nu är brunnäva, G. phaeum (på bilden nedan 'Lily Lowell').


Brunnävorna frösår sig också ymnigt, och om jag inte vill ha brunnäva precis överallt så måste jag klippa ner de här. Klipper man i tid, till och med tidigare än nu kanske, så kan brunnävan komma med en andra blomning. Den blir dock mycket mer återhållsam i sitt flor (som det brukar heta i böcker... ).

Jag har jättesvårt att klippa av det här kan erkännas. Klicka upp bilden ovan och titta närmare. Är det inte bara hur snyggt som helst med de utblommade stjälkarnas sicksack mönster mot bladverket?

Här har vi två bestånd utblommade brunnävor bredvid varandra. Närmast kameran 'Lily Lowell' och till vänster, lite bakom, vitblommande brunnäva, alba, vars bladverk blir lite ljusare så här efter blomning.


Nedan återigen två brunnävor bredvid varandra. En - den högra - med blomstänglarna kvar. Den till vänster är färdigrensad från utblommat.
Till skillnad från ängsnävan så lämnar dessa inga hål i rabatten direkt efter beskärning.


Vad man normalt inte brukar rensa är nävor vars blad får vackra höstfärger. En typisk sådan är flocknäva, G. macrorrhizum. Flocknäva är en marktäckare. Typisk parkeringsplats-blomma. Hos oss bildar den avskiljare mellan sparris och gräsmatta (bild nedan).


Den sprider sig något med frö, det kan dyka upp enstaka småplantor lite här och där, i krukor till exempel, men fröerna är aldrig något hot mot andra växter. (Flocknävan sprider sig mest med jordstammar, och som marktäckare är den fullständigt lysande.)

Flocknävan blommar på försommaren den också. På närbilden nedan ser man de torra fröställningarna i höjd med bladverket. De kan gott sitta kvar. De varken välter eller skräpar runt. Och att de redan är bruna och torra syns knappt.
Snart kommer det frodiga, ganska ljust gröna bladverket att övergå till brinnande röda och brandgula toner.


Vissa nävor blommar över en längre tid. En av dem är Thurstonianum (nedan). (I förgrunden på första bilden nedan blad och fröställningar av en annan näva.)



Ofta blommar Thurstonianum ända fram till tidig höst, så det är svårt att ta bort något även om den efter ett tag kan bli lite gul och förvuxen. Än så länge är den grön och fin.

Nedan: En annan typisk näva som får väldigt vacker höstfärg på bladen är G. dalmaticum, dvärgnäva. Här sitter den i ogräskarantän i kruka hos mig, för att senare flyttas vidare till nya trädgården. Jag har odlat den här i rabatt tidigare, men den brukar inte vilja blomma. I kruka har det gått bättre. Så jag kommer att fortsätta odla den i en liten upphöjd krukbädd av något slag.
Dvärgnävan har blommat klart, som ni ser, och för att plantan ska se lite prydligare ut kan man klippa bort blomstängeln om man vill. Plantan blir inte högre än ca 15 cm med blomma. Bladhöjden är mellan 3 och 8 centimeter.


Geranium 'Brookside' (nedan) är en av de knepiga nävor som blommar under så lång tid att man inte kan göra något åt den, trots att den slänger ut sina långa "armar" precis överallt och bara blir vildare och vildare.
Den prydliga samlingen blad i mitten av bilden är plantans centrum, men alla blå blommor ni ser i bilden härrör från samma planta. Denna geranium ska alltså inte växa som här, fri att breda ut sig; utan den ska stå stadigt med sällskap på alla sidor som stöttar de långa blomstänglarna som annars bara faller till marken.
Ingen beskärning då? Nej. Eller nja... Man kan plocka bort de blomstänglar man ser har blommat klart efter hand. (Brookside lär ska kunnas klippas ner för att uppmuntra en andra blomning, men står plantan inte för torrt brukar den blomma så länge att det inte blir nödvändigt. Kanske kan man säga att både läget och vädret påverkar om man ska klippa ned den eller ej alltså!)


Så det finns ingen generell regel att applicera på nävor. Men de som har vackra höstfärger på bladen brukar man normalt inte göra något åt alls. (Fast det stämmer inte alltid heller, den mongoliska nävan, G. wlassovianum, odlas ofta just för sin sprakande höstfärg och den brukar jag ansa efter blomning. Plantan blir snyggare och kompaktare då.)

Däremot kan man säga att det finns en generell regel för de flesta växter; den att de gjort sitt när de satt frö. Då behöver inte plantan anstränga sig längre. Det är vi odlare som bestämmer vad vi tycker är vackert, om de utblommade fröhusen ska få vara kvar eller ej. Om vi tycker att blad som börjar gulna är vackert eller fult, om vi vill ha en andra blomning eller ej. Och det går mode i hur vi väljer att behandla våra trädgårdsväxter också. Odlingsråden idag är inte alltid likadana som de var i trädgårdsböcker för hundra år sedan. Det beror inte bara på mer kunskap och bättre förståelse för hur växterna vill ha det. Många "fakta" grundar sig lika mycket på hur vi rent estetiskt tycker att det bör se ut runt omkring oss.
Så lilla ekens trädgårdstips idag blir som följer: Gör som Du tycker blir vackrast Lisa!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså allvarligt!! Är inte näva ett ogräs? Vi har hela trädgården full men vi kör av det med slåttern?
Ps det kanske är en långhårig dvärgkatt?

Lilla Eken sa...

Vad som är vackert eller ej ligger kanske i betraktarens öga. Anser ni att den är ett ogräs så är det väl bara att fortsätta slå den.
/I.

Marie//Tekla Maräng sa...

*Är det inte bara hur snyggt som helst med de utblommade stjälkarnas sicksack mönster mot bladverket?* Jo det är ett klart konstverk i sig:D Förstår om du har svårt att sätta saxen i det:(

Så fin avskiljare mellan sparrisen och gräsmattan så fluffigt och välvt. Har jag fattat rätt att det var den nävan som ger fina höstfärger i brinnande gult och rött?
Kram Marie:)

Lilla Eken sa...

Jajemen, där brinner ordentligt om ett tag.
/I.

Lisas torp sa...

TACK för alla tipsen om nävan! Ja, jag låter nog min vara då, för den blir som sagt extremt färggrann om hösten i bladverket!
Vet inte vad det är för sort, men den blommar på försommaren med stora skönt blå blommor - en större variant av "midsommarblomster" du vet!
Oj, så många sorter det finne! Du har ju verkligne täckt en hel del här i inlägget! Oj, så intressant!
Nu vill jag ha flera av dessa ljuvliga blomster!
Kram
LIsa

Lilla Eken sa...

Lisa:
Kanske har du en Kungsnäva - den är hyfsat vanlig i lite äldre trädgårdar. Den blommar på försommaren (?), ganska kort tid (?). Lysande blå, stora blommor.
Frösår den sig inte kan det mycket väl vara en sådan, för Kungsnävan är steril.
Nävor är jättekul. :-)

hönemor sa...

Hej du, tänk vad många sorters nävor det finns. Nej, jag vet inte vad liljan heter, löken är köpt för att vara blålila. Här har det regnat hela dagen igen, på 2 veckor har det varit uppehåll en hel dag, men man får se positivt på det för svampen växer i allafall. Kram Katarina.

Lilla Eken sa...

Hönemor:
Tänk så tokigt det blir.
När jag köpte liljelök senast köpte jag en sort som skulle bli orange, men båda lökarna fick mörkt rosa-lila blommor istället. Den ena av dem fick dessutom bara blommor med tre kronblad, det såg väldigt lustigt ut. Att liljor ska vara så svåra att få rätt då..?

Lilla Eken sa...

Hönemor:
Glömde säga att vädret här att helt fantastiskt. Det regnar en skur då och då, dessemellan är det solsken eller lite moln. Temperaturen håller sig mellan 21-24, perfekt tycker jag. Det är SKÖNT att vara ute.
(Ska ut och se om vi kan hitta några kantareller i helgen.)

Mita sa...

Oj, Lilla Ek. Det låter helt klart som om du och min vän Slottsträdgårdsmästaren kan ta varandra i hand vad gäller geraniumgalenskap... http://gardener.blogg.se/2008/june/navor-navor-navor.html

Ha det gott!

Lilla Eken sa...

Hmm.. ja,jag vet bara inte om jag kan kalla det galenskap direkt... :-)
Helt normal betuttning mer, liksom... :-)

Slottsträdgårdsmästaren har så vackra bilder jämt, så jag tycker ALLT han visar ger smak för mer!

Oj vad många inlägg du gjort som jag missat. Tror jag måste lägga dig i min följ-lista.
/I.

PS. Varför använder man ordet betuttad så sällan nuförtiden? Det är ju bra ju. Mer betuttning i livet!!

Anonym sa...

Rummet är på 9 kvm..hur stort är ert?
Mina fyller år idag,vi skulle ha kalas på Söndag, men det blir inte av för alla hennes kompisar är bortresta.
Det får bli ett kalas i höst när skolan börjat :-)
Tänkte på en sak, Joakim med familj ska ju fira jul hos oss kommer du/ni oxå med då?
Sister

gulle hexan sa...

hallojs kära lilla Ek:)
oj vilken lektion i frodiga nävor.. tackar för det:)
ja du.,,.i bland har man otur på otur!!
mja frysen. *var mitt fel*
jag skulle vara fru duktig!!
å fixa den trasiga tumlaren...för tvätten torkade inte så bra.å högar av tvätt liknar berg*
så.. jag drog ut sladden å började skruva å fixa. å tänkte* ju inte på att den dosan var även inkopplad till frysen.. så fint välfylld!! med ihopjagade extrapris (klycklingfile å div gott)
så..jag blir så arg!! på mig själv.
aja..i dag sol.. så det blev gräsklippning...
ska fortsätta med sovrummen...snart klar med sonens rum alafall.. :)
kram

Lisas torp sa...

Vilken härlig frågespalt det blev! Tänk vilken tillgång!
Ja, det stämmer helt klart det är nog en kungsnäva, har inte märkt att den sprider sej heller!
Men kanske man ändå ska klippa bort det utblommade, men spara bladen alltså?

Lisa

Mira sa...

Det behövs definitivt mer betuttning här i världen! :-)