2009-07-11

Ny kärlek

Blekklöver, Svavelklöver, Månskensklöver... namnen är svenska synonymer för denna högväxta Trifolium ochroleuchon.



Jag såg den för första gången idag, och det var kärlek vid första ögonkastet. Den privata trädgården vi besökte hade en liten (men naggande god) växtförsäljning och gissa hur glad jag blev över att kunna ta med mig en planta hem.

Blekklövern blir ca 60 cm hög och vill växa i sol/halvskugga. 
Jag har planterat den under glanskörsbärsträdet. 

Foton copyright KGT

Det blev visst ett par (hmm... tre... ) gräs som fick följa med hem också. Två av dem vitrandiga. De ska nog ner i gräsrabatten tror jag. Eller möjligtvis om de ska planteras åt andra sidan där planket ska byggas. Vitt plank, vita gräs? Inte hel fel tror jag.
Ja, jag får fundera vidare ett par dagar.

Ni glömmer väl inte att det är Öppen Trädgård nästa söndag? 
Öppen Trädgård arrangeras av tidningen Land och en komplett lista på de trädgårdar som finns att besöka finns på den här länken.
Obs! Öppen Trädgård spänner över hela vårt avlånga land, inte bara i Sörmland.

17 kommentarer:

Lisas torp sa...

Så många vackra poetiska namn på klöver!
Och så jättevackert med den vita!

Öppen trädgård? Det visste jag inte, det måste kollas upp! Tack för tipset både på trädgård och klövern!
Lisa

Susanna sa...

Förstår din kärlek. Ska kolla upp Öppen Trädgård, låter spännande.

Kram
/Susanna

hönemor sa...

Hej du, vilken fin klöver, förstår att du blev förtjust i den, måste försöka få tag på frö. Är det silverax som står bredvid? Läs mitt senaste inlägg så får du se vad som har hänt här. Kram Katarina.

Dubbelörn sa...

Håller med om klövern är vacker oavsett det är en trädgårdsvariant el en dikesvariant ;).

Nu finns bilder på badrummet :).

Tack för senast, nästa gång tar vi en fika i vårt kök innan utflykten.

Kram o hälsa surputten *skrattar*

Lilla Eken sa...

Ett litet förtydligande till Dubbelörns kommentar ovan; jag TROR inte att Dubbelörn refererar till min make när hon skriver "surputten", utan till min hjälpreda Donna.
Donna och Dubbelörn stod och stirrade på varandra en god stund och till slut sa Dubbelörn:
-Så elegaaaant du är!
- morrrrrrrr, svarade Donna.

Lilla Eken sa...

Hönemor:
Jag måste erkänna att jag var helt blind för vad som stod bredvid klövern, men har kollat bilderna och det måste nog vara silverax, ja.

Utblickaren sa...

Vilken snygg "kombo" med mörkt läkesilverax, blekklöver och irisblad. Känns som ett arrangemang jag kan tänkas kopiera någon dag. Visste inte heller att det fanns klöver som blev så hög som 60 cm, kanske rödklöver i en högväxande äng men inte sådan där vit. Tjusigt, vilken tur att du kunde köpa, då. Nu har du väckt mitt habegär men var ska jag handla?
/U

gulle hexan sa...

go afton lilla Ek.:)
vad härligt det är med klöver i alla former,,,.;)

jag åkte till ikea i dag..*sönd*
för å leta efter *dina * handukar.. men buhhäää-- icke!! en handuk för det priset..
'snyft*
köpte endast en ram till en äppelaffish jag köpte på äpplets hus.
kram kram

Lilla Eken sa...

Utblickaren:
Ja var ska du handla?
Zetas utanför Stockholm har den i sitt sortiment, men det hjälper väl inte dig det...
Upptäckte att inte ens Impecta har den på frö, men googlar du på namnet så dyker den upp på olika forum, så den måste vara på spridning i landet. Kanske kan man tjata på sin plantskola att ta hem den? Hade jag en större planta skulle du få en del, men min är bara två små stjälkar ännu...

Om jag minns rätt så var det just här i trädgården som en blommande skenmagnolia stod också. Du kan ju tänka dig ett lågt träd med stora vita blommor ovanför/bakom den här gruppen som tillägg. Snyggt va?
Ja jisses... ibland kan man bli lite växttagen... och ganska MYCKET trädgårdsinspirerad...

Marie//Tekla Maräng sa...

IKEA jo jag funderar nog på att ta en sväng dit en dag när regnet står som spön i backen. Löpare för 6 kronor är precis i min smak just nu.
Är så avis på dom där tallrikarna du har, men loppis var det sa du.
Tänk att ha kattassistenter till lite av varje eller kattistenter som någon annan av oss bloggare döpt om dom till. Vackra är dom i varje fall allihop.
Aha Dubbelörnen och Donna hade eget samspråk med varandra.

Klöver är vackert i alla former och gräs som har så många varianter.
Jo jag funderar just på vart och hur jag ska ta mig till någon öppen trädgård i helgen. Måste leta fram listan över adresserna har den i någon Land tidning här hemma tror jag eller det kanske kommer i denna veckas nummer.
Vart ska du åka? Tänkte om man fick följa med?

Jo jag var en snabbis till Dalarna med en *bussresa*. Jäklar vad det regnade och jag blev ärligt talat lite små sur att det bara var futtiga 45 minuter man fick på sig med en guide som föste en framåt så jag hann inte se exakt det jag ville. Det var ju ingen som hade förberätt mig på att man var tvungen att titta runt på allt medans guiden pratade utan jag stod i första rummet och lyssnade snällt och tänkte att jag hinner ju går runt och titta sen, men pyttsan.
Det var i alla fall en mycket mäktig känsla att se allt på sin rätta plats.
Kramisar Marie

gulle hexan sa...

Kära lilla Ek..:)nehhej då!! inte lurade du mig dit... alls..
vi brukar åka dit rätt ofta...om så bara för å fika..eller kolla..
vi bor ju så nära:)
å jag förstår ju att det kan vara lokalt erbjudande.. så.
det som ni har där uppe kankse inte alls finns här:)
så e det så klart:D
men jag tänkte..lite på japan..
ja.. alltså.. gardiner.. av handukar..
som man syr en vik kant.. å hänger dom som dom är.. på rad.lixom..:)
du fattar?..
kan du begripa.. jag var på soptippen i dag.. för å slänga en del bråte..
å någon hadde slängt en hel fin jätte gammal hög byrå..me klotfötter å allt,, sådan som var målad med äggoljetempra i brunt.. överts var det små små lådor..
ja så himmla fin..
då jag frågade om jag fick ta den.. nehhe då!!! inte..
då fick jag veta att ingen!
får ta saker som någon slängt på tippen.. >:( vad arg man blir!!
så denna fina klenod skulle alltså vidare till förbränning!!
bläääää
kram

C De-sign sa...

Så vackra klöver...och jag blir alltid så inspirerad av dina inlägg.... böckling...mums...Jag njuter och förundras över all skönhet vi har omkring oss i naturen...... libbstickan ska nog få ett litet vinägerbad...ja vilken rikedom!!!! Ha det så skönt! Stor Kram fr C

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Tack så för din hälsning!!

Så vacker klöver!!!Har många barndoms sommarminnen till just klöver...från landet vid vår stuga!!!!

Kramisar Millan ♥

STENLYCKA sa...

Underbar klöverblommor. De har en sådan söt och härlig doft tycker jag.
Ha det så gott!
Kram

gulle hexan sa...

go kväll igen kära lilla Ek..:)
så enormt gulligt av dig om du vill köpa ut lite handukar åt mig...:D
så paff jag blev att du hadde samma ide´--- så märkligt:) jätte skoj ju:)

jätte snällt..:) mejlar dig*
kramizz

Poppins sa...

Så söta! Tror jag också blev lite kär... Sitter här och funderar på var de skulle kunna trivas i min trädgård.
kram

jasonbob sa...

curry shoes
yeezy
yeezy 350
a bathing ape
kenzo
air jordan shoes
yeezy
supreme shirt
jordans shoes
golden goose