2009-07-05

Grönt och gult och svartrött

Det här är vår taklampa i köket. Vi tog den - och en lillasyster till den - till stugan för att slippa ha dem ligga skräpande i källaren. Maken hittade dem i ett rivningshus när han jobbade i småland. För fula att ha uppe någonstans men för "snygga" för att slänga...
När köket var helt orört och hade kvar sin orangebruna plastmatta på golvet, beigegula skåpluckor och tapeter med träimitation så var lampan nådastöten; eller, det som gjorde att vi kom igång med att måla väggar och köksluckor ganska så bums.
Så här en ny köksinredning, nytt golv och fyra nya vita väggar senare tycker jag att den här lampan gör hela köket. Påverkat färgval har den också gjort, men det tog ett tag innan vi kom på att vi hela tiden räknade in lampan i alla färgbeslut som gjordes.


Kosta-lampan "Hinken", design Per Sundstedt (70-tal)

Egentligen skulle jag inte skriva om vår kökslampa, utan om vår kökslampas besynnerliga beteende. När vi kom hem efter att ha varit och handlat igår så lös lampan nämligen. Bara sådär. Och gick inte att stänga av. Från förbryllan till att tro på spöken, till övertygelse att köket kommer att brinna ner om jag lämnar det så mycket som fem minuter på några sekunder.
Efter en stund kom vi på att lampan har en egen avstängningsknapp också, och den fungerade. Så lampan kunde stängas av. Men... ja, visst är det läskigt? El som bara beter sig hur den vill?
Elen (och all list-finish) är det som vi har kvar att fixa i köket. Behöver jag säga att det ska bli skönt att få det gjort så småningom?

*

På Ica hade de söt campanula i kruka. Små, vita klockor...


Jag planterade dem ihop med zinnia och luktärt. Det ser så skirt och ljuvt ut nu, men blir mer färg vad det lider. Verkar inte kunna undvika färg i år. Varenda kruka blir mustig (om man vill vara snäll, ett annat ord är skrikig).

(Hmm... undrar varför min ärvda kruka har hål efter hela sidan? Kan de vara från min lillebrors jag-måste-prova-hagelbössan-på-allt-jag-ser period..?)

Hittade denna skönhet nyutslagen vid uteplatsen också. Lathyrus chloranthus 'Lemonade', eller grönvial som den heter på svenska. Det här är tredje sommaren jag odlar den, jag har nämligen inte fått den att blomma tidigare. Skam den som ger sig. I år toppade jag småplantorna riktigt tidigt och kanske är det de kraftigare plantorna som gör att den äntligen blommar? Eller så har bara vädret passat den bättre.



Slutar dagens inlägg där jag började, i vårt kök. I fönstret blommar just nu en av mina namnlösa. Det här är den absolut mörkaste blomma jag sett på en vanlig pelargon. Det är alltså inte någon engelsk pelargon, inte 'Lord Bute', utan en "vanlig" zonalpelargon (tror jag).  Tänk om den här plantan kan växa på sig bra så att jag kan ta en massa sticklingar och så nästa år kan jag samplantera den med grönvial i stora krukor ute... skulle inte det vara läckert?!


8 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Härliga bilder som vanligt o lampan är läcker. I rätt sammanhang så blir det mesta riktigt bra, eller hur? :)

Tittar mest på den vackra sista bilden o tänker att snart så, snart... ;).

Ringer i veckan!

Kram

Lisas torp sa...

Urläcker lampa och säkert perfekt till nya köket, och vilka finesser sen - egen strömbrytare!!!

Finns det grönvial!!!! Aldrig hört talas om - själv har jag ju den vanliga trädgårdvialen, som kommer snällt varje sommar och täcker nästan hela mitt staket, men den är allt från vit till cerise!
Åh, så fin den var och med din pelargon måste det bli en riktig höjdare!!! Vilken läcker färg den hade!
Ha en skön söndag!
Lisa

hönemor sa...

Hej du, vilka fina lådor du har planterat i, grönvial har jag aldrig sått, den var söt. Pelargonien du undrar över, är en hängpelargon, jag har en likadan som inte har börjat att blomma än. Du får söka på nätet så hittar du nog namnet. Kram Katarina.

Marie//Tekla Maräng sa...

Vad läskigt med lampan som tänder sig själv, men skönt att ni hittade knappen. Vilken finess egen av och på knapp. Gillar den där lampan. Tänk att ni valde färger efter lampan utan att tänka på det, intressant hur man fungerar.

OM det kommer att vara jätte snyggt med den pelargonen till grönvialen:)
Vill gärna tigga ett skott med tiden:)
Har provat att odla grönvial men inte heller fått den att blomma, ska testa igen något annat år.
Kom på nu medans jag skriver att jag ju ville odla Bergvallmo det år men se det har jag glömt tills nu, vilket minne man INTE har.

Planteringen i zinklådan är så läcker. Fniss jag tror bror din läst att det ska vara drenarge (stavas det verkligen så)på blomlådor.
Tänk en hel del av stackars mammas blomkrukor såg ut så där sedan JAG provade att skjuta på allt som INTE rörde sig med luftpistol!!!

Kramisar Marie:)

Poppins sa...

Det var en personlig lampa. Precis som du skriver: fulsnygg. Men den kommer nog till sin rätt i ett specialdesignat kök. När dess personlighet får dominera rummet.

Idag har det faktiskt varit lite svalare om än kvalmigt. Men tror det blir svalt i natt i alla fall. När det är som varmast önskar man att man kunde sova utomhus men det är inte så lätt mitt i stan.

kramar från Poppins

gulle hexan sa...

hej kära lilla Ek.)
så häftig lammpa.. läcker!
men vad skumt med elen..:O
vi har åxo något skumt med våran el.. den är kopplad hur som helst.. med massa gammla ledningar..ush ja.

vilken underbar djup färg din pelargon har!! den måste du föröka..
fint det blev med planteringen i lådan.. söta hål:)

vi kör en aväng till skåne i dag.. ska kolla om jag lyckas komma till ulriksdals trädgård..o hämta hem en goblin..
annars tycker jag jag känner mig mest *sänkt*
har inte sytt på månader..
men men..
stor kram...

Marie//Tekla Maräng sa...

Jo det var stor dramatik och en ännu större besvikelse iaf för Bobo som helst hade velat äta upp nämnda fågel. Hon blängde resten av dagen på mig.

Jodå jag haver förtröstan om pelargonstickling med tiden:=)

Bergvallmon blommar i juni-juli så om jag hittar en fin inom en snar framtid så kanske det blir en i år.
Kan inte förstå hur jag har lyckats att ha glömt den, trodde den fanns som inetsad i mitt huvud.
Hon stod visserligen med på första *önskelistan* jag hade med mig till handelsträdgården men då hade hon inte kommit in än.

Ja tänk att man var skjutgalen ett tag.

Kramar Marie:)

Lilla Eken sa...

Lisa:
Jodå, det finns grönvial också. Men den är ettårig den.

Hönemor:
Stort, stort tack för tipset!! Tror att jag har hittat den nu. Blir nog ett nytt inlägg om det när jag tagit reda på litet mer...

Poppins:
Lampan är grisful. :-)
Åtminstone om man som du och jag suttit i skolmatsalar på 70-talet när den här lampan var som mest poppis och fanns precis överallt.
Man måste ta på sig andra ögon på något vis för att se förtjänsten med den.
Så mer korrekt kanske man ska säga att lampan VAR ful, men ändrat sig och blivit rätt snygg idag..?

Gullehexan:
Oh... har ni också ett sånt skumt hus! Ibland har de vänt på ledningarna på vissa ställen (upptäckte en elektriker som var här) gjort tvärtom liksom. Rött är märkt med grönt och tvärtom. Och allt är påskarvat precis hur som helst efter att behoven uppstått.
Men bara för den skull ska ju inte en lampa börja lysa av sig själv, det är som att på/av knappen på väggen slutat fungera. Men varför? Vi var ju inte ens hemma, så bevisligen är det inte vårt fel...
Läskigt är det iallafall...

Marie:
Men då har du bättre minne än jag, du tog ju med dig lappen till plantskolan iallafall... :-)