2009-07-03

Blå utflykter

Tre kvällar i rad har vi efter kvällsmaten, när det börjat bli svalare ute, satt oss i bilen och åkt iväg. Första kvällen var vi borta i tre timmar. Vi körde på slingelkrokiga vägar vi aldrig kört på förut och fick återigen uppleva en del av Sörmland som var ny för oss.
I går kväll blev utflykten bara en kortis på någon mil till ett parti åkerlandskap där det förra året var helt blått denna tid. Blått av blåklint. Nu hade bonden ersatt rapsodlingen med annat så de stora blå fälten var borta...


Endast en liten rapsåker fanns i år. Inte lika mäktig som de böljande blå vidderna vi upplevde förra året, men tillräcklig för oss för att få uppleva lite blå poesi.
Vet inte varför blåklinten trivs så bra med raps. Eller köper bonden här någon speciell fröblandning för att förbipasserande ska få njuta? 


Tro det eller ej men jag har suttit och fixat med de här bilderna i nästan tre timmar. Min Nikon vill klart o bestämt ha blåklint turkosblå och inte alls blåklintsblå. Nå, tycker att jag kommit en bit på väg iallafall att återge blommorna sin rätta färg. Inte helt, men nästan...




Vår by på avstånd. På den södra sidan samhället är det mest åkerlandskap i flera mil, och på den norra nästan bara skog. Gillar den här sidan bäst.


Har inga planer för denna dag. Köksgolvet ser ut att behöva svabbas av. Ett par pelargoner behöver planteras om. En stol målas... Ja, vi får se...

4 kommentarer:

Lisas torp sa...

åh, visst är det vackert med öppna landskap och böljande åkrar!!!

Här odlar flera lin och när solen skiner är det som om himlen kommit ner! Så vackert det är!
Ja, blåklint är en favorit, även om bönderna ser dem som ogräs.
tycker att du har lyckats ovanligt bra med färgåtergivningen!

Svetten lackar här, är ständigt dyblöt och kan knappt andas. Sov med fläkten bredvid sängen inatt!

Missa inte utlottningen hos mej!

Hoppas att du får en skön fredag!
Kram
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Jo jag gillar öppna landskap bättre en milslånga skogar. Vilken rackarns bonde till att växla gröda.

Mhm tycker att blåklinten ser blåklints blå ut efter din tappra ändring.Tänk att blåklint räknas som ogräs av bönderna...men det är ju tur att dom förbis passerande kan njuta av som. Min rackarns kamera vill också byta färger med jämna mellan rum och inte sjutton talar batteri indikatorn om att batteriet håller på att ladda ur utan poff så är det slut.

Idag har det som tur är åskat och det blev lättare att andas men nu kan jag tala om att det är lika äckligt kvaft igen, skit.

Ha det gott, kramisar Marie

STENLYCKA sa...

Jag tycker dina bilder är så vackra och blåklinten ljuvlig. Visst är det underbart med öppna landskap och är inte vårat avlånga land vackert. Vi bor nära Såtenäs flygflotilj så omkring oss är det öppna landskap.Om jag går några hundra meter från vårat hus så kan jag se långt över böljande sädesfält, jag ser vår vackra sjö Vänern och Halle och Hunneberg på avstånd.Och några mil här ifrån så har vi Varaslätten.
Ha en skön lördag jag skall åka på torghandel i Lidköping nu på förmiddagen. Och se om det finns någon färsk fisk.
Kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Apropå ananassalvian jag bara vattnar med blomstra också har den sol ca 3-4 timmar per/dag.
Äntligen är det ljuvligt ute och man kan andas utan att flämta:0)Kram Marie