2009-08-10

Inte längre nyinflyttad i skogen

När man är nyinflyttad någonstans så måste man lära sig på nytt. Inte bara om platsen man bor på. Utan om omgivningarna också. Var är bästa skogen för svamp? Bästa skogen för bär? Bästa skogen för vitmossan till advent?


Jag märkte igår att jag inte längre hela tiden höll utkik efter den upptrampade stigen som jag lite räddhågset har gjort på tidigare svamputflykter. Kände mig plötsligt nästan lite hemtam när jag skuttade över en några nedfallna träd som jag brukar skutta över. Hör ni? Jag kan använda ordet bruka! Jag brukar gå i den här skogen.


Ja, det var bara en betraktelse jag gjorde igår. 
Men svampen just nu... ack, ack, ack vad besynnerlig den blivit av den här långa torkan! Som julgranspynt från förra sekelskiftet, ni vet de där små pappersprydnaderna som är något slags vadd inuti och hårdlackad papier mache på utsidan. Det blev bara en halvliter, lagom till stuvning till kvällsomeletten.


(Nej, vet ni vad; grodan ingick inte i stuvningen! Han är med på bild bara för att förstärka stämningen av skog ju!)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag avundas dig att du HAR en skog att gå i, speciellt om den finns inom gångavstånd..vi har superfina skogar här oxå, men dryga milen från huset..oorkar inte promenera dit :-(
Sis

Med fingrarna i (j)orden sa...

Gläds åt det lilla. Där jag bor finns inga kantereller i sikte, möjligen kan man fiska några krabbor att ha soppan. Och en strand på gångavstånd är inte illa det heller.
Eva

Lisas torp sa...

Ja, det kan ta några år innan känner sej hemma i omgivningarna! Men vilken härlig trollskog, med både grodor och svamp!

Själv är jag helt och hållet förslappad men har planer....planer på blåbärsplock, ogräsrens m.m. och ledigheten varar ett par veckor till, men det blir väl som vanligt - sista dagen blir det ketchupeffekten då ALLT ska göras på en dag!
Imorron blir det regn, kanske svampen blir mera normal då!
Lisa

Marie//Tekla Maräng sa...

Ljuvligt när man kan använda ordet *bruka* då tillhör man på något sätt i sammanhanget. Trollskog med mossa på stenarna och grodor.
Svamp ja dom är inte så många här ikring så det stör har väl fått ihop till några omletter/smörgåsar men så är jag endast säker på att plocka stoltfjällskivling och kantareller. Vill inte riktigt sluta mina dagar pga svampförgiftning. Några liter blåbär har det blivit, försökte i morse att plocka lite mer men oj vad mygg så jag kapitulerade och gick hem mumsandes på några stycken plus att det räckte till filen.
Marie

Mira sa...

Att vara hemma. Är det inte så men kan säga? Jag brukar...

Susanna sa...

Park har vi gott om men skog måste vi åka till. Häromdagen åkte vi till en skog och det kändes som lyx, det var fantastiskt :-)
Kram

gulle hexan sa...

hej kära Ek...)
så vacker skog du har ikring dig,,
å skönt du känner dig hemma* där nu..
man är så vilsen när man flyttar till nytt ..just med att man inte känner till skog o marker runt sig,.,,
orken till att utforska nytt avtar med åren..*allafall för mig..:)

jaaa du!! jag antar utmaningen med den blommiga kossan!!
har skissat lite.,. men vet ej ännu ...
blir nog textiltavla..*kankse*
el som du skrev.. *kudde*

kraamm

Lilla Eken sa...

Med fingrarna i (j)orden:
Joodååå... jag gläds åt det lilla, tror jag är rätt bra på det. :-) Och strand på gångavstånd är bättre än kantareller i skogen.

Marie/Tekla:
Ja det är nåt ruggigt med mygg just nu!
Blåbär var det ju jag skulle försöka få ihop lite fler av ja... hmm...

Mira:
Där fick du till det. :-)

Susanna:
Skogar måste vara häftiga om man inte har dem på knuten. Som sagostunder nästan...?

Gullehexan:
Jamen vad roligt! Jag har inte riktigt bestämt mig för vad det ska bli heller, tror jag börjar med någon form av applikation, och sen får jag se vad det färdiga resultatet kan bli. (Fast nu fick jag nästan lite prestationsångest - du är ju så duktigt ju!!!)

ima sa...

Ser du trivs med skog ojoj Nja här är det skog Gran så långt ögat ser massor å nerblåsta såna även...Nej Björk är min melodi isåfall... svamp ikke med de varningar som vatt på tvn.... se kan man ju förståss å sy även så klart ska lägga ut foto av Just svamp senare.. som syddes förra åren... ha det så gott å Fina foto var det ima