2009-08-14

Regnigt


Idag är det sol igen, men igår regnade det. Jag stod inne i köket hela eftermiddagen med öppet fönster, åskan mullrande på avstånd, med en riktigt stor kakdeg att kavla och baka ut. Doften av kanel- och kardemummakakor i hela huset och Chopin på I-poden.
Dukade för kvällsmaten på glasverandan som vi knappt nyttjat alls i år. Vi satt hela kvällen. Ända tills mörkret fallit omkring oss. Regnet som smattrade mot takpappen. Mycket augusti var det.


PS. Nejdå, svärfar har inte åkt hem än. Men inga nya äventyr där hans tänder varit inblandade. 
Det enda utöver det vanliga som inträffade igår var att han av misstag tog fel medicin på morgonen. Istället för sin blodtrycksmedicin tog han två sömntabletter. Han hade lite svårt att gå resten av dagen. Och vi lite svårt att förstå vad han pratade om...

14 kommentarer:

Mira sa...

Det låter som en ganska behaglig augustieftermiddagssysselsättning. Regndropp och kakbak.

Den där svärfar'n verkar vara en ständig källa till upplevelser... :)

Ordverifiering: mulvad?

Lisas torp sa...

Så underbart med en glasveranda!! Det är en dröm för mej, att kunna sitta där i alla väder, när man inte kan vara ute!

Så gott det låter med kakbak och annat! Här var det lite likadant när det regnade - perfekta dagar för bakning!
Jo, visst känner man att det är augusti nu! Kylan, regnen och de mörkare kvällarna! Det finns tjusning i det också!

Jaha, så svärfar är kvar! Knepigt det där med mediciner och gamla - vadsomhelst kan tydligen hända...hm!!

Hoppas ni får fortsatt sköna dagar - med eller utan svärfar!
Lisa

Poppins sa...

Vilken underbar glasveranda! Skulle gärna suttit där med ett glas vin och trevligt sällskap.

Stackars svärfar! Man får väl skratta åt eländet men det kunde ju ha gått illa.

kramar från Poppins

Marie//Tekla Maräng sa...

Tur att inte svärfar somnade stående, vilken dag han måste ha haft så seg som man kan bli både i kroppen och knoppen av den medicinen.
Så fint och inbjudande de ser ut på glasverandan med alla härliga fönster och pelargoner i massor, ljuvlig dukning och jo jag kan höra regnet smattra.
Baka ja det kanske man skulle ta och göra, något mat bröd kanske mmm får fundera på det.
Kramar Marie:)

Anonym sa...

Vad mysigt ni ser ut att ha haft det på er ljuvliga glasveranda :) Trevlig helg! Kram kram.

gulle hexan sa...

hej lilla ek:)
men guu så fint ni fått det på verandan:D bordet blev så jätte fint!!
undebart dukning.. det ser så romantiskt ut..
kraam

Dubbelörn sa...

Du eller ni är helt underbara!! Så befriande härliga o jag skrattar var gång jag kikar in!!

Gillar er väääldigt mycket ;)

Stor kram till er alla, med el utan tänder

Lilla Eken sa...

Mira:
Jotack, rena tivolit. :-)
Mulvad? Undrar om han håller till i snön? ;-)

Lisas torp:
Ja vad snabbt det går nu. Fina dagar, men bara över några dygn har nattemperaturen sjunkit farligt nära höst, och det är kofta som gäller när man tassar upp om mornarna.

Poppins:
Nog kunde det gått illa allt. Och det är ruggigt vad snabbt åldrande kan gå. Men vad gör man? Tur att man ännu kan skratta tillsammans åtminstone.

Marie/Tekla maräng:
Istället var det jag som höll på att somna stående senare på dagen. Ja jisses...
Någon äter upp mina kakor i en rasande fart. Går till och med och nallar i kakburken när jag inte är inne! Så det blir nog mer bak här, snart.

Gullehexan:
Tack! :-)
Jag är jättenöjd med hur bordet blev. Inte perfekt i nyansen, den skulle ha varit något kallare i tonen, men det får duga. Längtar efter att få sitta och sy där en dag!

Dubbelörn:
Nja, så speciellt härliga och befriande känner vi oss nog inte... Känner mig mer som om jag jobbar på dagis just nu. (Men jag har skrattat väldigt mycket de senaste dagarna. )

Susanna sa...

Hahaha, inte så kul för svärfar kanske men oj så kul att läsa om, min mage får träningsvärk av allt skrattande :-))))

Du har ett sådant kök som jag drömmer om att någongång få. Fönsterna, blommorna, tallrikarna, färgerna, ja allt är perfekt :-)

Tack för kommentaren på vår blogg. Bilden är tagen på Dalby Stenbrott. Vi var där förra lördagen och ett gäng killar tillät oss att fota när de hoppade. Jag har tänkt lägga ut fler bilder därifrån, det har bara inte blivit av än.

Hoppas att ni inte har det lika regnigt som vi idag!

KRAM
Susanna

hönemor sa...

Hej du, va fint du har det i glasverandan, ser så inbjudande ut, så där måste väl all mat smaka bra. Här har det regnat hela eftermiddagen så det blev en kort tur till skogen idag, fick tag på lite kantareller till filèn i kväll. Kram Katarina.

Annika Christensen sa...

Oh vilken vacker matplats du har.
Nu väntar jag med spänning på reportaget.
Hoppas att allt är väl.
Är färdig med nästa bok så vi ses väl på boksläppet till våren.
Ha det gott
Annika

Fredrik sa...

Låter som en fantastisk kväll! I Malmö håller vi oss också inne och myser. Inte för det smattrande regnet, men för att komma undand den fruktansvärda sk musiken som dånar från Malmöfestivalen. /Fredrik

Lilla Eken sa...

Men Fredrik...! Håller du på att bli medelålders va!? :-)

Fredrik sa...

Ja, arabisk dansmusik ur spruckna högtalare får mig att känna mig väldigt gammal:-).