2008-06-23

Decorating with peony

Pioner, finns det något underbarare att fylla rummen med? Här nedan en bild från stora rummet i ateljén. Det ser nästan ut som en målning. Jag sitter och äter lunch med det här framför mig. 

This is a pic from our studio, a still-life I guess you could call it.
The last two weeks I have filled every vase I could find with peonys, these are my favourites:

It isn't just the shape of the flower, or the sweet fragrance, that keeps me hypnotized. Lately I've got this craving for pink... I can't help it!

Jag kan bara inte släppa tanken att ha något rosa kvar när pionerna blommat ut. Ett tag lekte jag med tanken att måla ritbordet rosa, men nej... Ena väggen på kontoret? Nää, skulle bli hysteriskt.
Men stora bordskivan som jag bara plockar fram när jag behöver extrautrymme för tillfälliga projekt då? Ja!
Bordskivan är köpt för en himla massa år sedan på IKEA ihop med dessa bockar.

Bordskivan (ej på bild) som redan var målad (svart) har slipats och tvättats. Bockarna har tvättats. Och färg har inhandlats.
Men fasen vad jag fegade ur. :-D
Jag valde mellan den översta i vänstra fältet och den nedersta i högra. Och jag tog den nedersta högra.
Varför tog jag den? Den är ju för tusan inte ens rosa? Den är beigeaprikos..! Och för mörk!
Ja jisses...
Nåja, jag provar ändå. Kan ju inte bli mer än fel. Och då får jag väl måla om det igen. :-)

So, I've decided to paint an old table I use only a couple of times a year. (The rest of the time I keep it stored in the attic and don't have to see it.)
But what happened? I tell you, I chickened out in the supermarket!
I didn't choose the bright pink colour in the upper left corner at all! (pic above)
I came home with a tin of the rather dark, much more apricote one in the lower right corner... *sigh* Stupid, stupid, stupid! ;-)

Well, in a couple of days we will be able to see the result. Wish me some luck! (If there is just a little bit of poetry in the colour I promise to be happy.) (:-))

Below another peony. To intense to "paint" with, but candy for the eyes on my desk.


En till bukett. Den här blandningen gör jag varje år. Nästan alltid i just den här gula vasen. Det här gör mig glad. :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja oj vilken fridfull utsikt du har :-)
Pioner, jag bara älskar dom!! Dock så har jag en far som INTE gillar dom, fick han klä vår trädgård så skulle det bli 6000 kvm med tagetes.. fina dom med ..men?
Har tre buskar med pion, vill flytta dom men hört att det ska man absolut inte göra, så till nästa sommar blir det en flera meterlång häck :-)
Må gott
Twisted Sister