2008-06-02

Liiite för varmt

Jag är nordbo, sån här värme är inget för mig. Vaknar redan klockan sex och känner mig som en zombie. Går ner och dricker ett glas vatten vid köksbordet och tittar ut genom de smutsiga fönstren. Bestämmer mig för att jag måste sova mer än fyra timmar, lägger mig igen. Vaknar nästa gång vid åtta. Fortfarande zombie. Snavar på katten. I hallen ser jag plötsligt tyget framför ytterdörren som jag aldrig sett det förut; det starka solskenet lyser genom spetsgardinen i ytterdörrens glasruta och kastar en skugga. Vad vackert det är...
 

Nej, inget blir gjort på hela dagen. Handdisken tar nästan två timmar, att tappa upp varmvatten i hink och fylla tvättbaljan till en tredjedel för att svabba av sig tar ytterligare en timma. Lunchen ute i trädgården tar nästan två timmar för att jag håller på att somna i solen. På eftermiddagen ger jag upp efter att halvhjärtat jobbat i ett par timmar, och sätter mig vid datorn för att leta efter tapeter till toaletten. Det går inte att se något på skärmen eftersom det är för starkt ljus i rummet.
Städar och dammar en rullvagn med arbetspryttlar, skruvar och badsaker. Äntligen blir klockan åtta, kan sätta mig framför TV:n med lite kallskuret och se programmet om den asktäckta staden i Vesuvius skugga.

Vid tio slutar jag att känna mig som en zombie, och får en sån himla lust att undersöka om det finns en spegeldörr bakom toadörrens masonit också. Och det finns det - men en väldigt, väldigt enkel sådan. Hmm...
Bättre än masoniten, men frågan är om det är värt mödan att fixa till den eller om vi ska leta efter en gammal istället. 
Fast å andra sidan... den här har kanske sin charm den med? Ja, vi får bestämma oss när jag frilagt hela. Den kanske är så illa däran att den måste bytas.


Det jag hoppades på var att finna en sån här dörr som vi har i sovrummet (den leder till kattvinden). Jag vet inte riktigt varför de tidigare ägarna plockat bort dörrfodret och dessutom satt strömbrytaren så att det inte går att sätta tillbaka. Lite att klura på är det...

4 kommentarer:

Joakim sa...

spænnande vad man kan hitta under masonit....sjælvklart ska du renovera denna dørr!! Du har ju en ny færgbrænnare ju?

Lilla Eken sa...

Problemet är att det inte är så roligt att använda speedheatern när det är 30 grader i skuggan, det blir liksom rätt varmt...
Och du, den verkar inte funka så bra på sådana här tunna färglager heller. Nej, den här är nog bara att sandpappra över tror jag. Men nu upptäckte jag att den är monterad rätt underligt, hela dörren alltså, så vi måste nog bygga en helt ny dörrkarm. He, he, he.. Åh vad kul vi har det! (Stressad, vaddå? moi?)

Useful Art sa...

Hejsan!

Tack för kommentaren, du är hemskt välkommen tillbaka!

Visst kan det nästan bli för varmt ibland, då får man ta en slappardag och inte göra nåt. Va spännande med ett riktigt renoveringsprojekt. Det är ju egentligen själva planerandet och fixet som är det roliga, inte den färdiga produkten :)

Sara

Poppins sa...

Jag är nog som du! Trivs inte med värmen utan den här långdragna våren med sol och kyla har varit perfekt för mig. Tropiska nätter utan luft är inget för mig...
Kul att göra fynd bakom masonitskivan!
Ang din fråga om ros, så är jag ingen expert. Men du ska nog inte flytta den förrän efter den har blommat.