2008-06-03

Piggare dag

Har jobbat hela dagen men ramade iallafall in affischen som suttit fäst med kletmassa på väggen i arbetsrummet/matsalen. Det är en gammal omonterad skolplansch och vi tänkte ett tag att limma upp den på masonit, men eftersom rummet är så litet så testar vi att sätta den bakom glas istället, så att det kommer in lite "blänk" i rummet. Glas förresten, det är en "Ribba" ram från IKEA, så det är inte riktigt glas utan plast, men det speglar riktigt fint det också.



Ungefär så här ser det ut överallt här, en konstig samling möbler som inte hör ihop. Men allt som vi inte använder i ateljén eller som stått i vårt förråd har vi tagit hit. Kommer det inte till användning här heller så ska det vidare till soptippen. Så vi provar oss fram.
Vissa favoriter har hamnat här också, älsklingssaker, som min slitna caféstol från Byarum. Den räddades från att slängas när tvättstugan vid mitt barndomshem renoverades i början av nittiotalet. Där hade den stått vid gamla kallstenmangeln i gud vet hur många år. (Gubbarna skulle slänga gamla mangeln också, med ett gäng företagsamma kvinnor såg till att den blev kvar, och ordnade dessutom så att utomstående kunde få hyra in sig då och då för att använda den.) 
Stolen framför datorn är min makes skrivbordstol från hans pojkrum på 60-talet. Det är också en himla snygg stol, ska bara fixas till litet.
Databordet däremot ska inte fixas alls. :-)
Väntar på att vi ska få låna ett släp, och då ska en chiffonje vi fått få komma hit istället. 

Tänkte visa ett av mina bästa containerfynd någonsin också (nedan). Den här lilla platta plåtlådan har jag haft glädje av i över 25 års tid. Vad man än ska sätta upp på en vägg kan man hitta rätt spik eller litet hänge här. Det är som en riktig liten skattlåda.


4 kommentarer:

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Hej lilla Eken!
visst e de underbart med pioner...jaha nu som förrst förstog jag att du är i sommar huset... va roligt.. jag har småletat efter torp i några år... På fredag ska vi kolla ett riktigt hus i gnesta men s pappa tycker de är för långt till jobbet i sthlm... men titta kan man göra...
kram linda..

Joakim sa...

Arbetsrummet??Vadå jag kænner inte igen mig du satt ju mitt i huset førut??Var sitter du nu,eller ær bilden spegelvænd?

Tror det ær dags før mig att hællsa på igen så jag får inspektera hur ni har ændrat på saker o ting :-)

Anonym sa...

Hmm.. inget ändrat här..?
Öppningen in till vardagsrummet till höger om bruna stolen (du ser lite av dörrkarmen) och fönstret ut mot uteplatsen till vänster om andra stolen, den med skrivaren på.
Känner du igen dig nu?
I.

Granne med Selma sa...

Vilken mysig blogg du har! Och jag gillar din header skarpt... Hur har du trixat ihop den? Skulle så gärna vilja snygga till min, men kan inte få till det med typsnitt och så utan kan bara använda mig av "standard" från Blogger ;-(
tack för titten hos mig:-)
Mvh Sussie