2008-06-28

Semester!!!

Två veckor, kanske tre, utan ett endaste jobb. Så från och med igår har jag officiell semester. I stugan. 
Yvonne; jag ställde inte väckarklockan igår, jag lovar! Och jag sov ända till tio (som jag var rädd för). Och jag satt i pyjamas och surfade till klockan var nästan lunch. Men sen blev det fart på mig. 

Här nedan en bild från 1:a juni på en bit av djävulens grusgång. (Ja jag kallar den så, den tre meter breda grusgången som går runt hela huset och dessutom genom hela trädgården ner till tomtgränsen.)

Det här är ett så trist område, mellan hus och den lilla stenlagda uteplatsen under tak. Marken sluttar så att det inte går att ställa något (t.ex. en soffa) här. Dödutrymme har vi tyckt. Onödigt, hopplöst, fult.

Men nu börjar den här biten få en funktion. Tomten är väldigt solig (söder/väster) och det har visat sig att det här är ett perfekt ställe att ställa nyplanterade krukor. Och det är jätteskönt att stå här i skuggan och fixa med planteringar när resten av trädgården badar i sol. 

Jag hittade ett par stora fina konsoler i järn i verkstaden hemma som jag tog med hit. De ska upp här på "planket" och bli ett planteringsbord så småningom. Ja, det artar sig. (Ja, ja, slangupphängning är hemsk. Jag har sett en i gjutgärn jag gärna skulle vilja ha, men den kostar nästan lika mycket som en ny blandare till köket, och att välja vad som är viktigast just nu är inte svårt.)

Ogräsrens i går alltså. Lite fix med växter i krukor, trädgårdssoffan hamnade äntligen på plats. Rensade ogräs bland stenplattorna under plasttaket. Drog ur gamla spikar, slog i nya spikar (tänk så roligt man kan ha det) och så skar jag till nya dynor till sittgruppen av en bit skumgummi. Grillade för att njuta av utelivet, och sen när vi skulle gå in vid åtta kom nästan solen fram, så vi flyttade ut stolar på grusgången och tog en extra kopp kaffe där. (Se bild sist i det här inlägget.) (Det är jag det.)

Det är jobbigt att ha semester. Tänk allt man måste passa på att få gjort nu. Inne bytte jag gardiner i hallen/trapphuset. Städade linneskåpet och byrån med dukar. Sydde en lavendelpåse samtidigt som jag såg reprisen på Morden i Midsommer på TV.

Idag ska jag börja med det här; försöka få till en arbetshörna här i kommande arbets/gästrummet.
Just nu fungerar det här pyttelilla rummet som avställningsyta. Alla verktyg, färgburkar och maskiner förvaras här.
Jag tänker inte sätta igång med att fixa lister, måla golv och sånt, utan det enda jag vill är att få det så snyggt (läs ostökigt) att jag kan sätta upp ett bord här för symaskinen.
Gardiner, bra belysning och ett bord alltså.
Färg och gardinstång ska inhandlas NU, dvs. så fort jag gör som min man säger, stänger av datorn och skyndar på litegrann. :-)  


Jag, på djävulens grusgång.


Inga kommentarer: