2008-07-18

Bara renoveringsdagbok idag

Det blir ett trist inlägg, men om jag inte lägger ut det här så kommer jag att sitta i vinter och tänka; men va' sjutton - gjorde vi ingenting i somras!

Maken fick klart köksfönstret han började peta på i förrgår. (Nej visst nej, han petade inte...)


Jag har tagit bort färgen från dörren till kattvinden:


Jag har slipat hela dörren också, så nu är den klar att stryka med ny färg.
(Och det där nyckelhålet - är det inte vackert?)


Det är kul att ta bort färg. Lite tidresa med alla färglager som dyker upp.


Tidsresa ja... På de flesta ställen här i huset har tiden stått still ganska många år. Men färgskalan i dörren verkar ha funnits på många ställen. Den gröna färgen går igen här i hallen/trapphuset:


Så här liten är hallen. Den gröna dörren leder till toa. Gråblå är ytterdörren. Vita är dörren till vardagsrummet, och den brungula är köksdörren. Alla öppnas mot hallen, och inte två av dörrarna går att ha öppna samtidigt, så det är ett himla öppnande och stängande. Men det enda tillfället då det egentligen uppstår problem är när vi får gäster, då blir det bökigt eftersom man inte kan ha dörrarna öppna samtidigt som man hänger upp kläderna. Och det bara får plats två personer i hallen samtidigt.
En del av mig vill ändå att det ska vara så här för alltid.
Jag älskar känslan av att vara "någon-annanstans" i "en-annan-tid". Färglager, lukter, materialen; de påminner mig om när jag var liten och vi hälsade på farfar på landet. Eller underliga pensionat man hamnat på när man varit på skolresa. Det är en bra känsla att ha.

Jag har fått en utmärkelse också!! Min första! Jag är sååå stolt!
Jag måste få lite tid att grunna på vilka jag ska skicka den vidare till, så idag säger jag bara TACK till Lisas torp!

2 kommentarer:

Granne med Selma sa...

Go kväll!
Visst är de härliga - Ernstcitaten!
De kommer från en bok som heter Ernstologi av Björn Höglund och William Oudhuis. Jag fick boken av en kompis som vet att jag är lite smått förtjust i jus Ernst :-)
Kram Sussie

Lisas torp sa...

Oj, så duktiga ni är! Jag blir riktigt impad och lite dåligt samvete får jag eftersom jag borde fixa en del här också...vinskivor som ska målas, köksfönstret som ser riktigt saggigt ut..oj, oj...!

Hallar är ibland ett kapitel för sej - en massa dörrar och det gäller väl att få till det någorlunda. Jag tror nog att ni lyckas så småningom - det är ju ändå NI som bor där.

Lycka till med fixningen!

kram
Lisa