2008-07-28

Renoveringsrapport

Ja vad väntar ni er, det är 30,4 grader ute i skuggan, tror ni att jag håller på med att slipa dörrar och fönster då? ;-)


Mitt tips för att få ett litet svalare väder är att släpa ut allt ni kan för att göra det mysigt ett par, tre timmar i hängmattan; en bra bok, ett par glassiga magasin, te i termos, citronvatten i en-liters tillbringare, ett par stora kuddar, en tunn filt ifall myggen skulle bli för besvärliga på smalbenen, osv. 
Vänta.
Ca 30 minuter senare börjar det garanterat regna och åska. Temperaturen faller med 10 grader på en kvart, och ni kan bära in allt ni släpat ut igen.
(Vill ni att det ska åska mer? Sätt på TV:n och placera er samtidigt framför datorn med modemet på och intala er själva att det är något viktigt ni ska göra. Pang! Det börjar mullra ute på en gång.) (Det funkar faktiskt, jag provade flera gånger i går.) 

Renovering:
Köket ser just nu ut så här.
För att fortsätta här måste vattnet kopplas bort så att vi kan dra bort hela gamla bänkenheten. För att få hit ett nytt golv måste först gamla avloppssystemet bytas mot ett nytt. För att kakla måste först nya bänken komma på plats. För att sätta upp gipsskivor på väggarna att kakla på måste först en elektriker komma hit för att tala om hur vi ska göra med elen. Det står still för att inget verkar kunna göras utan att något annat blir gjort först. Det snurrar i huvudet. Och, just det, nämde jag att rörmokaren har semester?


Hallen ser ut så här (nedan).
Och titta noga där på nedersta bilden. Visst tusan är det panel även på dessa väggar. Hela trapphuset är ju panelat så jag hade mina förhoppningar att det skulle finnas kvar bakom masoniten här också. Men, de här väggarna står ganska långt ner på att-göra-listan, så jag får hålla mig nåt år, eller två (eller tio), innan jag får möjlighet att riva mera här. Nu är det bara golvet som ska brytas upp för nya avloppet.


Idag ska vi... hmm... ja, vad var det nu... Slita bort golvet i toaletten tror jag. Och höra om rörmokarens bror (eller var det svåger) kan komma hit och koppla bort vattnet i köket. Eller så gör vi något annat. River ner lite köksskåp kanske. (Puuuuh!!!!)

Var en runda i storstaden i helgen för att umgås med gamla släkten och ta hand om lite saker på jobbet. Skördade en korg med örter som nu befinner sig i olika stadier av torkning här i stugan.
Jag fick plötsligt på mig rosa ögon i går eftermiddag när jag suttit en stund på glasverandan och tittat på myskmalvan som hänger på tork i taket där. Plötsligt såg jag rosa överallt.

Så det här ska bli en rosa vecka tänkte jag.
Är det någon som vill hänga på?
Ett rosa inlägg om dagen?
Startar här med min malva på tork.

 Pinkspotting (1) 

2 kommentarer:

Lisas torp sa...

Klokt förslag med hängmattan du!
Och gårdagen bjöd både på regn och åska men i små mängder här, men så mörkt och kallt det blev i ett nafs! Jisses, vilken skillnad!

Nej, dessa varma dagar har vi fått för att vi ska slappa i skuggan med en bra bok eller lyssna på sommar med en snäcka i örat från mobilen....låta disken vänta och det mesta förresten!
Det är så det är tänkt tror jag!
Själv har jag begravt mej i en Minette Walters-deckare och undrar hur hon ska klura ut det på slutet.

Men det verkar lite moment 22 över renoveringen av köket - semestertider som det säkert är för de flesta hantverkare!

Så...ta´t lugnt du med gott samvete!
Var har du gjort av trädgården förresten? Kan man flytta en sån?
Ja, jag bara undrade!
Rosa tema - få se om jag kan åstadkomma något sådant!
Ha´t bra i hängmattan nu!
Kram
Lisa

Hem och Lycka sa...

*fniss* Bra knep du har! Och det ser riktigt härligt ut att ligga i hängmattan helt klart.

Det kommer nog nåt rosalila inlägg från mig så småningom tror jag ;-) kram!